V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nová obchodná dohoda medzi Spojenými štátmi a Spojeným kráľovstvom, ktorú minulý týždeň oznámili prezident Donald Trump a britský premiér Keir Starmer, síce znížila clá na britské autá a zrušila dovozné poplatky na oceľ a hliník, no zároveň vyvolala ostrú kritiku zo strany amerických automobiliek. Podľa Americkej rady pre automobilovú politiku (AAPC) je táto dohoda nespravodlivá a priamo poškodzujúca amerických výrobcov, ktorí pôsobia na severoamerickom trhu.

Obchodná dohoda znížila clá na dovoz vozidiel z Británie do USA z pôvodných 27,5 % na 10 %, a to pri ročnej kvóte 100 000 áut. Zároveň úplne zrušila clá na dovoz ocele a hliníka. Tento krok je vnímaný ako významné gesto smerom k Británii, no podľa automobiliek ide o rozhodnutie, ktoré diskriminuje americké záujmy v rámci Severoamerickej dohody o voľnom obchode (USMCA).

Americké komponenty v mexických a kanadských autách nepomáhajú

Zatiaľ čo britské autá budú po novom čeliť len minimálnym clám, vozidlá vyrábané v Kanade a Mexiku — kde americké automobilky ako Ford, General Motors či Stellantis prevádzkujú veľké továrne — sú naďalej zaťažené clami vo výške 25 %. „Sme sklamaní z toho, že vláda uprednostnila Britániu pred našimi severoamerickými partnermi,“ uviedol prezident AAPC Matt Blunt.

Podľa Blunta ide o paradoxnú situáciu, pretože autá vyrábané v Mexiku a Kanade obsahujú podstatne viac amerických komponentov než britské vozidlá. „V rámci tejto dohody bude dovoz áut z Británie s minimálnym podielom amerických komponentov lacnejší než dovoz vozidiel z Mexika a Kanady, kde americké komponenty tvoria zhruba polovicu,“ dodal.

Nemecké sklady sú preplnené nepredanými autami. Pixabay

To podľa AAPC podkopáva ekonomické prepojenie v rámci Severnej Ameriky a oslabuje konkurencieschopnosť výrobcov, ktorí investovali miliardy dolárov do výrobných kapacít v Kanade a Mexiku práve v rámci dohody USMCA. Tieto závody sú pritom úzko prepojené s americkými dodávateľmi a zamestnávajú tisíce pracovníkov v regióne.

Obavy z precedensu pre ďalšie obchodné dohody

Trumpova administratíva síce nedávno ohlásila opatrenia na zmiernenie negatívnych vplyvov dovozných ciel pre domácich výrobcov, no tie sa nevzťahujú na kompletné vozidlá vyrábané mimo USA. Prezident Trump zároveň avizoval, že po britskej dohode plánuje vyrokovať podobné dohody aj s Japonskom, Južnou Kóreou a Európskou úniou, ktoré patria medzi najväčších exportérov automobilov na americký trh.

Práve to vyvoláva ďalšie obavy v automobilovom priemysle. Šéf AAPC Matt Blunt dúfa, že model uprednostnenia britských výrobcov sa nestane precedensom pri ďalších rokovaniach. „Dúfame, že toto uprednostnenie automobilov z Británie na úkor áut zo severoamerického trhu nebude predstavovať precedens pre budúce rokovania s ázijskými a európskymi konkurentmi,“ varoval.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP