Humanoidné roboty majú slúžiť ako užitoční pomocníci, no nedávny prípad z Číny ukázal, že môžu predstavovať aj nečakané nebezpečenstvo. Počas festivalu lampiónov v meste Taishan v provincii Guangdong sa robot H1 od spoločnosti Unitree nečakane priblížil k davu a takmer narazil do staršej ženy. Video incidentu sa rýchlo rozšírilo na internete a vyvolalo debatu o bezpečnosti týchto strojov.

Niektorí tvrdia, že robot zaútočil, iní sa prikláňajú k teórii, že len stratil stabilitu. Bez ohľadu na príčinu sa ukázalo, že takéto zariadenia môžu predstavovať riziko pre ľudí. Vzhľadom na rastúci počet humanoidných robotov na trhu sa podobné situácie môžu v budúcnosti opakovať. Na tému upozornil portál Science Alert.

Kto nesie zodpovednosť za chyby robotov?

Otázkou zostáva, do akej miery sú tieto roboty pod kontrolou ľudí a kto nesie zodpovednosť v prípade nehody. Niektoré modely, ako napríklad Tesla Optimus, môžu byť ovládané na diaľku, iné, ako Unitree H1, fungujú na ručné ovládanie.

V súčasnosti neexistuje jednotná legislatíva, ktorá by presne určovala, kto je vinný, ak robot niekomu ublíži. Napríklad v USA prebehol súdny spor, v ktorom muž žaloval firmu vyrábajúcu chirurgické roboty po smrti svojej manželky. Súd prípad zamietol, čo poukazuje na chýbajúce právne rámce pre podobné situácie.

Figure

V niektorých oblastiach už regulácie existujú – napríklad drony podliehajú leteckým predpisom. Na humanoidné roboty však zatiaľ podobné pravidlá neplatia. Čína v roku 2024 zaviedla prvé smernice, ktoré zakazujú robotom ohrozovať ľudí, no v Európe a USA takéto pravidlá stále chýbajú.

Ako znížiť riziko nehôd?

Dôležitým faktorom je bezpečný dizajn robotov. Ostré hrany, nedostatočná ochrana vnútorných súčiastok či chýbajúce bezpečnostné mechanizmy môžu zvyšovať riziko zranení. Niektoré modely už majú varovné signály – napríklad Unitree Go2 vydáva zvuky pri prehrievaní a bliká, keď má nízku batériu. Takéto opatrenia by však mali byť povinné pre všetkých výrobcov.

Ďalším problémom je nedostatočné školenie používateľov. Ovládanie robota si vyžaduje prax a rýchle reakcie, no výrobcovia zatiaľ nevenujú dostatok pozornosti výcviku svojich zákazníkov. V Londýne už napríklad zaviedli systémy detekcie ospalosti pre vodičov nákladných áut – podobné technológie by mohli znížiť aj riziko nehôd spôsobených nepozornými operátormi robotov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP