Umelá inteligencia preniká do čoraz väčšieho počtu oblastí nášho každodenného života a najnovšie si upevňuje pozíciu aj pri výučbe cudzích jazykov. Tento týždeň priniesol zásadné oznámenia od dvoch technologických gigantov – Google a Duolingo.

Obe spoločnosti predstavili nové funkcie založené na generatívnej AI, ktoré majú učiť efektívnejšie, prirodzenejšie a osobnejšie. Inovácie však vyvolali aj vlnu zmiešaných reakcií zo strany používateľov, najmä v súvislosti s prístupnosťou, presnosťou a cenou nových nástrojov. O téme informoval portál Mashable.

Google prináša „Little Language Lessons“ s Gemini

Google spustil experimentálnu funkciu s názvom Little Language Lessons, ktorá je súčasťou jeho platformy Gemini. Ide o interaktívne jazykové lekcie postavené na umelej inteligencii, ktoré sa snažia výučbu maximálne personalizovať.

Funkcia ponúka tri hlavné moduly: Tiny Lesson pomáha naučiť sa frázy pre konkrétne situácie (napríklad pri strate pasu), Slang Hang slúži na osvojenie si miestneho slangu a Word Cam rozpoznáva objekty na fotografiách a pomenuje ich v učení sa jazyku. Cieľom nie je nahradiť tradičnú výučbu, ale doplniť ju a podporiť vytváranie učebných návykov.

Duolingo.
Unsplash

Na druhej strane, spoločnosť Duolingo oznámila oveľa razantnejší krok. Generatívnu AI plánuje zapojiť nielen do výučby, ale aj do interných procesov. Zastaví spoluprácu s externými ľudskými kontraktormi pri práci, ktorú podľa nich zvládne AI. Okrem toho ju začne využívať aj pri výberových konaniach a hodnotení zamestnancov. Najväčšou novinkou je však fakt, že vďaka AI sa im podarilo vytvoriť až 148 nových jazykových kurzov, čím zdvojnásobili svoju celkovú ponuku.

Skepsa a kritika zo sociálnych sietí

Hoci technologické inovácie prinášajú nové možnosti, nie všetci sú z nich nadšení. Na sociálnych sieťach, najmä na platforme X, sa objavujú výzvy na odstránenie aplikácie Duolingo. Kritici tvrdia, že výučba jazykov je prirodzene spoločenská aktivita, ktorú nemožno nahradiť umelou inteligenciou. Jazyk sa podľa nich učíme preto, aby sme lepšie komunikovali s inými ľuďmi, a práve ľudská interakcia je v tomto procese nenahraditeľná.

Google vo svojom blogovom príspevku upozorňuje, že jeho experimenty nemajú ambíciu nahradiť učiteľov alebo klasické štúdium. „Tieto experimenty nie sú o nahradení tradičnej výučby, ale o jej doplnení: pomáhajú ľuďom budovať návyky, udržiavať si záujem a začleniť učenie do každodenného života,“ uvádza sa v stanovisku. Technológia má teda fungovať ako podpora a motivácia, nie ako náhrada reálneho kontaktu a klasickej výučby.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP