V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Slováci síce pri kúpe nového auta uprednostňujú bielu, čiernu alebo sivú farbu, no pri predaji ojazdeného vozidla im tieto voľby často podkopnú nohy. Farebné autá sa totiž predávajú rýchlejšie, hoci ich na trhu čoraz viac ubúda. Upozornila na to spoločnosť Aures Holdings, prevádzkovateľ známej siete autocentier AAA Auto, ktorá analyzovala vývoj predajných trendov za posledné dve dekády.

Kým ešte pred dvadsiatimi rokmi bolo až 40 % vozidiel vo farebných odtieňoch mimo čiernej, bielej a sivej, dnes je ich už len okolo 20 %. To znamená, že pestré autá sa stávajú raritou – hoci práve tie sa na sekundárnom trhu predávajú rýchlejšie.

„Od roku 2004 farebné autá stratili polovicu svojho trhového podielu a v ďalších dvoch dekádach sa pravdepodobne stanú ešte vzácnejšími,“ uviedla generálna riaditeľka spoločnosti Karolína Topolová. Ako dodala, zákazníci sa často pri kúpe nového auta obávajú, že netradičný lak zníži jeho hodnotu pri ďalšom predaji. Opak je však pravdou – farebné autá si kupcov nájdu rýchlejšie.

Béžová a hnedá miznú z ponuky najrýchlejšie

Dáta AAA Auto hovoria jasne: biela alebo čierna farba predlžuje predajný čas auta až o desať dní v porovnaní s netypickými farbami ako béžová alebo hnedá. V priemere sa biele a čierne ojazdené autá predajú za 71 dní, zatiaľ čo hnedé za 62 a béžové za 61 dní. Zaujímavé je, že sivé, zelené a oranžové autá sa udržia v ponuke rovnako dlho – 64 dní.

Napriek týmto číslam Slováci naďalej preferujú „bezpečné“ farby, najmä pri populárnych modeloch. Biela dominuje pri Škode Octavia (26,8 %) a Fabia (25,7 %). Naopak, čierny lak má viac ako štvrtina Passatov, Golfov a Superbov.

YouTube screenshot

Farebné autá ustupujú, ale nestrácajú hodnotu

Z analýzy spoločnosti vyplýva, že až 73 % z celkového počtu 145-tisíc predaných áut na Slovensku za tento rok bolo v odtieňoch bielej, sivej alebo čiernej. Zvyšných 27 % patrí iným farbám – pred piatimi rokmi to bolo 30 %. Trend je teda jasný: farebné vozidlá ustupujú do úzadia, no kto si ich kúpi, pravdepodobne si ich predá rýchlejšie než bežný čierny sedan.

Kto plánuje kúpu nového vozidla s výhľadom na jeho budúci predaj, môže uvažovať aj trochu odvážnejšie. Tón laku, ktorý dnes vyčnieva, môže zajtra znamenať výhodu. A ako ukazujú čísla z trhu, rozhodnutie pre menej tradičnú farbu sa môže nielen vyplatiť, ale aj skrátiť čas hľadania kupcu. V ére, kde väčšina vozidiel splýva s davom, sa tak farebný lak môže stať tichým tromfom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP