V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Európske luxusné značky ako Louis Vuitton, Gucci či Hermès čelia možnej novej výzve – clám na dovoz do USA, ktoré pohrozil zaviesť americký prezident Donald Trump. Výrobcovia luxusného tovaru však tvrdia, že svoju cenovú silu využijú na absorbovanie dodatočných nákladov.

Vzhľadom na slabší dopyt z Číny vkladajú európske značky v roku 2025 svoje nádeje do amerických zákazníkov. Trumpova colná politika by však mohla ohroziť plánovaný rast predaja v USA, kde sa očakával 6 % nárast, zatiaľ čo predaj v Číne by mohol klesnúť o 1 %.

Značky avizujú úpravu cien, ale majú obmedzený priestor

Lídri popredných módnych domov sa už vyjadrili, že sú pripravení zvýšiť ceny svojich produktov, aby kompenzovali potenciálne clá. Axel Dumas, predseda predstavenstva Hermès, povedal, že spoločnosť prispôsobí ceny tak, aby pokryla dodatočné náklady. Francois-Henri Pinault, generálny riaditeľ Kering, zase potvrdil, že značky v portfóliu spoločnosti, ako Gucci, Balenciaga či Yves Saint Laurent, prehodnotia cenovú stratégiu v prípade uvalenia ciel.

Analytici však upozorňujú, že luxusné značky už v posledných rokoch výrazne zvyšovali ceny, čo obmedzuje ich manévrovací priestor. Napríklad cena ikonickej prešívanej kabelky Chanel sa od roku 2010 viac ako strojnásobila. Cena modelov Lady Dior a Louis Vuitton Keepall sa za rovnaké obdobie viac ako zdvojnásobila.

V minulom roku sa niektoré značky snažili ceny stabilizovať, aby udržali zákazníkov v USA. Dior ponechal ceny nezmenené a Louis Vuitton zvýšil ceny iba o niečo viac ako 2 %, ukazujú dáta spoločnosti Data & Data, ktorá monitoruje luxusný trh.

Kamenná predajňa Louis Vuitton.
Pixabay

Americká stredná trieda ako rizikový faktor

Analytici varujú, že 10 % až 20 % clá na európske luxusné produkty môžu oslabiť predaj v USA, najmä pre značky zamerané na “bežnú” bohatú klientelu. Spoločnosti ako Burberry či Kering, ktoré predávajú hlavne vyššej strednej triede, sú podľa analytikov najzraniteľnejšie.

Extrémne bohatí zákazníci pravdepodobne nebudú ovplyvnení colnými poplatkami, no stredná trieda a menej solventní zákazníci môžu začať váhať pri nákupe luxusných tovarov.

Podľa analytikov Citi je nákupné správanie Američanov čoraz nestabilnejšie, keďže spotrebitelia napínajú svoje rozpočty, aby si udržali sociálny status. Spotrebiteľská dôvera v USA vo februári klesla na sedemmesačné minimum, pričom inflačné očakávania prudko vzrástli.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP