V tomto texte boli použití materiály TASR.

Európska únia spravila ďalší krok smerom k transparentnejšiemu a ekologickejšiemu dopravnému sektoru. Európska komisia privítala politickú dohodu medzi členskými štátmi a Európskym parlamentom o iniciatíve CountEmissionsEU, ktorá zavádza jednotnú metodiku výpočtu emisií skleníkových plynov z osobnej aj nákladnej dopravy.

Spoločná norma pre férovejšie porovnania

Cieľom novej iniciatívy je zjednotiť množstvo rozdielnych spôsobov merania emisií, ktoré dnes používajú dopravné spoločnosti v Európe. Aktuálne si totiž každá krajina či firma určuje vlastné metódy, čo sťažuje porovnanie ekologickej stopy jednotlivých dopravcov aj výber pre spotrebiteľov. Po novom bude výpočet vychádzať z princípu „od zdroja ku kolesám“, ktorý zahŕňa všetky emisie vznikajúce počas celého životného cyklu paliva. Od ťažby surovín až po jeho spotrebu v dopravnom prostriedku.

Podľa dánskeho ministra dopravy Thomasa Danielsona, ktorého krajina aktuálne predsedá Rade EÚ, nová metodika zabezpečí, že „európski občania aj podniky získajú jasnejší prehľad o emisiách, ktoré vznikajú pri službách, ktoré využívajú alebo poskytujú“. Dopravcovia zároveň získajú jednotný a jednoduchší rámec na výpočet emisií, čím sa zníži ich administratívna záťaž.

Nástroj pre informované rozhodnutia

Eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas zdôraznil, že CountEmissionsEU prináša sektoru „jasnosť, ktorú EÚ potrebuje na dosiahnutie skutočného zníženia emisií“. Nový rámec má byť zároveň praktickým nástrojom, ktorý pomôže firmám, verejným obstarávateľom aj cestujúcim robiť rozhodnutia na základe reálnych dát o uhlíkovej stope. Transparentnejšie informácie o dopravných službách by tak mali motivovať spoločnosti k efektívnejším a udržateľnejším riešeniam.

Dohoda tiež reflektuje dlhodobý cieľ EÚ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Zjednotený výpočet emisií predstavuje nevyhnutný krok, ktorý umožní porovnávať dopravné módy a určiť, ktoré technológie či palivá sú v praxi skutočne ekologickejšie.

Po formálnom schválení Európskym parlamentom a Radou EÚ vstúpi nariadenie do platnosti 20 dní po jeho zverejnení v úradnom vestníku. Členské štáty a dopravcovia však budú mať štyri roky na prípravu – ustanovenia sa začnú uplatňovať až 48 mesiacov po účinnosti nariadenia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP