V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecká spoločnosť Bosch, ktorá patrí medzi najväčších svetových dodávateľov automobilových komponentov, oznámila rozsiahle škrty pracovných miest. Do roku 2032 plánuje zrušiť celkovo 5550 pozícií, pričom prvé zásadné prepúšťania sa uskutočnia už v najbližších rokoch. Bosch čelí viacerým výzvam, ktoré postihujú celý automobilový priemysel.

Patrí medzi ne slabší dopyt po technológiách pre autonómne jazdenie a asistenčné systémy, ale aj tlak lacnejších čínskych výrobcov, ktorí sa čoraz viac presadzujú na globálnom trhu. Najvýraznejšie škrty plánuje firma v divízii počítačových riešení pre viaceré domény, kde do konca roku 2027 zruší 3500 pracovných miest, z toho polovicu v Nemecku. V závode v Hildesheime, zameranom na riadenie motorov, zmizne do konca roku 2026 až 600 pozícií.

Odbory nesúhlasia, hrozia protesty

Plánované prepúšťanie sa stretlo s ostrou kritikou zo strany zamestnaneckých zástupcov a odborového zväzu IG Metall. Tí označili kroky spoločnosti za necitlivé a nespravodlivé voči zamestnancom. Odbory upozorňujú na to, že rozhodnutie výrazne zasiahne nielen pracovníkov priamo zasiahnutých stratou zamestnania, ale aj širšie komunity, ktoré sú na existencii závodov ekonomicky závislé. Zástupcovia zamestnancov navyše varovali pred možnými protestmi na lokálnej aj celonárodnej úrovni a vyzvali na prehodnotenie plánov zo strany vedenia spoločnosti.

Podľa podnikovej rady Bosch ide o rozhodnutie, ktoré nepriaznivo ovplyvní stabilitu regiónov a sociálne väzby. Zamestnanci budú čeliť ťažkostiam pri hľadaní nových pracovných príležitostí v daných lokalitách. Spoločnosť však obhajuje škrty ako nevyhnutné opatrenie na udržanie konkurencieschopnosti v čoraz náročnejšom a rýchlo meniacom sa globálnom trhu automobilových technológií.

Bosch

Signál širších problémov v priemysle

Prepúšťanie v Boschi je ďalšou ukážkou krízy, ktorú automobilový priemysel v Nemecku zažíva. Okrem rastúceho tlaku na inovácie a prechod k elektromobilite čelí trh aj problémom spojeným s globálnou ekonomikou a ochladením dopytu.

Budúcnosť ukáže, či sa firma dokáže adaptovať na nové podmienky a udržať si pozíciu svetového lídra v oblasti automobilových komponentov. Pre zamestnancov však toto rozhodnutie znamená neistotu a výzvy spojené s prechodom na nové pracovné možnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú