Spopularizoval lítium-ionové batérie a aktuálne vymyslel ich prelomové alternatívy. Sú až o 90 % lacnejšie
Bývalý zamestnanec Nissanu predstavuje novú batériu, ktorá by mohla znížiť náklady na výrobu lítium-iónových batérií o 90 %. Elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt nahradí živicovou štruktúrou.
Portál Bloomberg nedávno priniesol informácie o jednom z priekopníkov v oblasti lítium-iónových batérií, ktorý ich svojho času pomohol komercializovať. Aj vďaka nemu ich dnes nájdeme takmer všade, od smartfónov, až po elektrické automobily. Reč je o Hideaki Horiem, bývalom zamestnancovi automobilky Nissan., ktorý v roku 2018 založil firmu APB Corp. so sídlom v Tokiu a cieľom vyrábať „celo-polymérne batérie“.
Podľa správ sa mu podarilo vytvoriť novú batériu, ktorá by mohla zmeniť zložitý spôsob ich výroby. Ako uvádza Horie v jednom z rozhovorov, „problém s výrobou lítiových batérií je v tom, že sa vyrábajú podobne ako polovodiče. Naším cieľom je, aby sa dali vyrábať podobne ako oceľ.“ Výroba buniek, respektíve základných jednotiek každej batérie, je zložitý proces vyžadujúci podmienky v čistých priestoroch.
Tieto priestory by mali byť vybavené vzduchovými uzávermi na kontrolu vlhkosti a konštantným filtrovaním vzduchu s vysokou presnosťou, aby sa zabránilo kontaminácii vysoko reaktívnych materiálov. Vybudovanie takýchto podmienok je také nákladné, že si to môže dovoliť len hŕstka špičkových firiem, medzi nimi LG Chem Ltd., čínska skupina CATL a japonská Panasonic Corp.
Batéria, ktorá nebude trpieť nebezpečenstvom výbuchu
Horie teda navrhuje nahradiť základné komponenty batérie, konkrétne elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt, za živicovú konštrukciu. Tento prístup následne dramaticky zjednoduší a zrýchli výrobu batérií, pričom umožňuje napríklad aj výrobu až 10 metrových batérií, ktoré je možné navyše aj vrstviť pre zvýšenie kapacity.
Ďalším dôležitým vylepšením je fakt, že pri poškodení živicovej štruktúry sa batérie nevznietia. Pri prepichnutí či poškodení tradičných batérii vzniká prepätie merajúce stovky ampérov, pričom teplota sa vyšplhá až na 700 °C. Horieho batérie však používajú takzvaný bi-polárny dizajn a umožňujú, aby celý ich povrch absorboval vzniknuté prepätie.
Na druhej strane, polyméry nie sú také vodivé ako kov, čo významne ovplyvní nosnú kapacitu batérie. Jednou z nevýhod bipolárneho návrhu je, že články sú vzájomne prepojené do série, čo sťažuje kontrolu nad jednotlivými článkami, povedal Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting Inc.
Namiesto elektromobilov budú batérie nasadzované na trh, ktorý čoskoro získa na hodnote
Anderman zároveň spochybnil tvrdenia, že uvádzané úspory nákladov budú stačiť na to, aby spoločnosť mohla konkurovať etablovaným subjektom. V marci však už ABP Corp. získala zdroje vo výške 8 miliárd jenov (~66 miliónov €), čo je podľa štandardov odvetvia nepatrná položka, no stále bude stačiť na úplné vybavenie ich prvej továrne pre hromadnú výrobu nových batérií so začiatkom v budúcom roku.
Aj samotný Horie uznáva, že spoločnosť ABP Corp. nemôže konkurovať obrovským výrobcom batérií, ktorí už po obrovských investíciách v hodnote miliárd eur z ich výroby aktuálne profitujú. Namiesto zamerania sa na najziskovejší automobilový priemysel sa jeho firma najprv zameria na stacionárne batérie používané v budovách, kanceláriách a elektrárňach.
Podľa odhadov spoločnosti Wood Mackenzie bude tento trh do roku 2025 predstavovať celosvetovú hodnotu na úrovni 100 miliárd dolárov, čo je viac ako päťnásobok jeho hodnoty v minulom roku. Podľa všetkého už ABP Corp. má svojho prvého zákazníka. Malo by ísť o japonskú spoločnosť, ktorá svoje produkty predáva predovšetkým v zámorí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
2,5-tonové SUV dostalo dušu športiaku: Ikonický Ford sa blysne dojazdom, nabiješ ho za 26 minút (RECENZIA)
Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovensko zasiahlo rekordné sucho. Kritické obdobie pre krajinu príde čoskoro, vysvetľuje klimatológ
Ceny ropy prudko padli nadol. Môže za to aj alarmujúce zistenie o koronavíruse z Číny
Môže za to najmä jeden faktor. Apple zvýšil cenu nového iPhonu, ten ďalší bude ešte drahší
Musk obvinil Bidena v citlivej veci. Európsky astronaut ho usvedčil z jasného klamstva
Oživili zabudnutý projekt. YouTube dostane novú aplikáciu, používateľov až tak veľmi nepoteší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené