Spopularizoval lítium-ionové batérie a aktuálne vymyslel ich prelomové alternatívy. Sú až o 90 % lacnejšie
Bývalý zamestnanec Nissanu predstavuje novú batériu, ktorá by mohla znížiť náklady na výrobu lítium-iónových batérií o 90 %. Elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt nahradí živicovou štruktúrou.
Portál Bloomberg nedávno priniesol informácie o jednom z priekopníkov v oblasti lítium-iónových batérií, ktorý ich svojho času pomohol komercializovať. Aj vďaka nemu ich dnes nájdeme takmer všade, od smartfónov, až po elektrické automobily. Reč je o Hideaki Horiem, bývalom zamestnancovi automobilky Nissan., ktorý v roku 2018 založil firmu APB Corp. so sídlom v Tokiu a cieľom vyrábať „celo-polymérne batérie“.
Podľa správ sa mu podarilo vytvoriť novú batériu, ktorá by mohla zmeniť zložitý spôsob ich výroby. Ako uvádza Horie v jednom z rozhovorov, „problém s výrobou lítiových batérií je v tom, že sa vyrábajú podobne ako polovodiče. Naším cieľom je, aby sa dali vyrábať podobne ako oceľ.“ Výroba buniek, respektíve základných jednotiek každej batérie, je zložitý proces vyžadujúci podmienky v čistých priestoroch.
Tieto priestory by mali byť vybavené vzduchovými uzávermi na kontrolu vlhkosti a konštantným filtrovaním vzduchu s vysokou presnosťou, aby sa zabránilo kontaminácii vysoko reaktívnych materiálov. Vybudovanie takýchto podmienok je také nákladné, že si to môže dovoliť len hŕstka špičkových firiem, medzi nimi LG Chem Ltd., čínska skupina CATL a japonská Panasonic Corp.
Batéria, ktorá nebude trpieť nebezpečenstvom výbuchu
Horie teda navrhuje nahradiť základné komponenty batérie, konkrétne elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt, za živicovú konštrukciu. Tento prístup následne dramaticky zjednoduší a zrýchli výrobu batérií, pričom umožňuje napríklad aj výrobu až 10 metrových batérií, ktoré je možné navyše aj vrstviť pre zvýšenie kapacity.
Ďalším dôležitým vylepšením je fakt, že pri poškodení živicovej štruktúry sa batérie nevznietia. Pri prepichnutí či poškodení tradičných batérii vzniká prepätie merajúce stovky ampérov, pričom teplota sa vyšplhá až na 700 °C. Horieho batérie však používajú takzvaný bi-polárny dizajn a umožňujú, aby celý ich povrch absorboval vzniknuté prepätie.
Na druhej strane, polyméry nie sú také vodivé ako kov, čo významne ovplyvní nosnú kapacitu batérie. Jednou z nevýhod bipolárneho návrhu je, že články sú vzájomne prepojené do série, čo sťažuje kontrolu nad jednotlivými článkami, povedal Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting Inc.
Namiesto elektromobilov budú batérie nasadzované na trh, ktorý čoskoro získa na hodnote
Anderman zároveň spochybnil tvrdenia, že uvádzané úspory nákladov budú stačiť na to, aby spoločnosť mohla konkurovať etablovaným subjektom. V marci však už ABP Corp. získala zdroje vo výške 8 miliárd jenov (~66 miliónov €), čo je podľa štandardov odvetvia nepatrná položka, no stále bude stačiť na úplné vybavenie ich prvej továrne pre hromadnú výrobu nových batérií so začiatkom v budúcom roku.
Aj samotný Horie uznáva, že spoločnosť ABP Corp. nemôže konkurovať obrovským výrobcom batérií, ktorí už po obrovských investíciách v hodnote miliárd eur z ich výroby aktuálne profitujú. Namiesto zamerania sa na najziskovejší automobilový priemysel sa jeho firma najprv zameria na stacionárne batérie používané v budovách, kanceláriách a elektrárňach.
Podľa odhadov spoločnosti Wood Mackenzie bude tento trh do roku 2025 predstavovať celosvetovú hodnotu na úrovni 100 miliárd dolárov, čo je viac ako päťnásobok jeho hodnoty v minulom roku. Podľa všetkého už ABP Corp. má svojho prvého zákazníka. Malo by ísť o japonskú spoločnosť, ktorá svoje produkty predáva predovšetkým v zámorí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
Štefančík: Robert Fico si obľúbil autoritárske krajiny a stretáva sa s vojnovým zločincom (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
Odborníci varujú: Upchávanie srdcových ciev prebieha potichu. Tieto príznaky môžu signalizovať infarkt
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Západ vstúpil do nesprávnych vôd. Okolo kľúčového ostrova Ázie to vrie, Čína hovorí o provokácii
Svet sa rúti do jadrového rizika. Počet krajín s jadrovými zbraňami je alarmujúci, vznikajú nové veľmoci
Fosílne palivá ešte nekončia. Ropní giganti urobili rozhodnutie, ktoré zaskočilo svet
Nabiješ ich za 7 minút a majú rekordnú batériu. Nové mobily obľúbenej značky poriadne prekvapili
Slovensko sa hrnie do vesmíru. Postavíme dôležité zariadenie za 16 miliónov eur, na toto poslúži
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP