Spopularizoval lítium-ionové batérie a aktuálne vymyslel ich prelomové alternatívy. Sú až o 90 % lacnejšie
Bývalý zamestnanec Nissanu predstavuje novú batériu, ktorá by mohla znížiť náklady na výrobu lítium-iónových batérií o 90 %. Elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt nahradí živicovou štruktúrou.
Portál Bloomberg nedávno priniesol informácie o jednom z priekopníkov v oblasti lítium-iónových batérií, ktorý ich svojho času pomohol komercializovať. Aj vďaka nemu ich dnes nájdeme takmer všade, od smartfónov, až po elektrické automobily. Reč je o Hideaki Horiem, bývalom zamestnancovi automobilky Nissan., ktorý v roku 2018 založil firmu APB Corp. so sídlom v Tokiu a cieľom vyrábať „celo-polymérne batérie“.
Podľa správ sa mu podarilo vytvoriť novú batériu, ktorá by mohla zmeniť zložitý spôsob ich výroby. Ako uvádza Horie v jednom z rozhovorov, „problém s výrobou lítiových batérií je v tom, že sa vyrábajú podobne ako polovodiče. Naším cieľom je, aby sa dali vyrábať podobne ako oceľ.“ Výroba buniek, respektíve základných jednotiek každej batérie, je zložitý proces vyžadujúci podmienky v čistých priestoroch.
Tieto priestory by mali byť vybavené vzduchovými uzávermi na kontrolu vlhkosti a konštantným filtrovaním vzduchu s vysokou presnosťou, aby sa zabránilo kontaminácii vysoko reaktívnych materiálov. Vybudovanie takýchto podmienok je také nákladné, že si to môže dovoliť len hŕstka špičkových firiem, medzi nimi LG Chem Ltd., čínska skupina CATL a japonská Panasonic Corp.
Batéria, ktorá nebude trpieť nebezpečenstvom výbuchu
Horie teda navrhuje nahradiť základné komponenty batérie, konkrétne elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt, za živicovú konštrukciu. Tento prístup následne dramaticky zjednoduší a zrýchli výrobu batérií, pričom umožňuje napríklad aj výrobu až 10 metrových batérií, ktoré je možné navyše aj vrstviť pre zvýšenie kapacity.
Ďalším dôležitým vylepšením je fakt, že pri poškodení živicovej štruktúry sa batérie nevznietia. Pri prepichnutí či poškodení tradičných batérii vzniká prepätie merajúce stovky ampérov, pričom teplota sa vyšplhá až na 700 °C. Horieho batérie však používajú takzvaný bi-polárny dizajn a umožňujú, aby celý ich povrch absorboval vzniknuté prepätie.
Na druhej strane, polyméry nie sú také vodivé ako kov, čo významne ovplyvní nosnú kapacitu batérie. Jednou z nevýhod bipolárneho návrhu je, že články sú vzájomne prepojené do série, čo sťažuje kontrolu nad jednotlivými článkami, povedal Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting Inc.
Namiesto elektromobilov budú batérie nasadzované na trh, ktorý čoskoro získa na hodnote
Anderman zároveň spochybnil tvrdenia, že uvádzané úspory nákladov budú stačiť na to, aby spoločnosť mohla konkurovať etablovaným subjektom. V marci však už ABP Corp. získala zdroje vo výške 8 miliárd jenov (~66 miliónov €), čo je podľa štandardov odvetvia nepatrná položka, no stále bude stačiť na úplné vybavenie ich prvej továrne pre hromadnú výrobu nových batérií so začiatkom v budúcom roku.
Aj samotný Horie uznáva, že spoločnosť ABP Corp. nemôže konkurovať obrovským výrobcom batérií, ktorí už po obrovských investíciách v hodnote miliárd eur z ich výroby aktuálne profitujú. Namiesto zamerania sa na najziskovejší automobilový priemysel sa jeho firma najprv zameria na stacionárne batérie používané v budovách, kanceláriách a elektrárňach.
Podľa odhadov spoločnosti Wood Mackenzie bude tento trh do roku 2025 predstavovať celosvetovú hodnotu na úrovni 100 miliárd dolárov, čo je viac ako päťnásobok jeho hodnoty v minulom roku. Podľa všetkého už ABP Corp. má svojho prvého zákazníka. Malo by ísť o japonskú spoločnosť, ktorá svoje produkty predáva predovšetkým v zámorí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má dojazd cez 600 km a 428 koní. Gigantické SUV obľúbenej automobilky dostalo slovenské ceny
Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené" autá špinavým trikom
Zlá správa pre fanúšikov legendárneho modelu. BMW stoplo dôležitý projekt, nemá na to kapacitu
Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Etna opäť vybuchla, turisti utekali v panike. Sopka chrlí popol do výšky 5-tisíc metrov (LIVE VIDEO)
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
Vládne strany sa zomkli: Menia transakčnú daň a rušia deň pracovného voľňa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
Etna opäť vybuchla a turisti museli utekať
Domaša vysychá. Ľuďom v okolí musia rozvážať vodu
Slovnaft hľadá náhrady za ruskú ropu, vývoz palív do Česka pokračuje
Dezinformácie kvitnú. Len každý štvrtý človek spozná falošnú správu
Peňaženka ostáva doma. Platby mobilom na Slovensku lámu rekordy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Etna opäť vybuchla, turisti utekali v panike. Sopka chrlí popol do výšky 5-tisíc metrov (LIVE VIDEO)
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
Vládne strany sa zomkli: Menia transakčnú daň a rušia deň pracovného voľňa
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené