Spopularizoval lítium-ionové batérie a aktuálne vymyslel ich prelomové alternatívy. Sú až o 90 % lacnejšie
Bývalý zamestnanec Nissanu predstavuje novú batériu, ktorá by mohla znížiť náklady na výrobu lítium-iónových batérií o 90 %. Elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt nahradí živicovou štruktúrou.
Portál Bloomberg nedávno priniesol informácie o jednom z priekopníkov v oblasti lítium-iónových batérií, ktorý ich svojho času pomohol komercializovať. Aj vďaka nemu ich dnes nájdeme takmer všade, od smartfónov, až po elektrické automobily. Reč je o Hideaki Horiem, bývalom zamestnancovi automobilky Nissan., ktorý v roku 2018 založil firmu APB Corp. so sídlom v Tokiu a cieľom vyrábať „celo-polymérne batérie“.

Podľa správ sa mu podarilo vytvoriť novú batériu, ktorá by mohla zmeniť zložitý spôsob ich výroby. Ako uvádza Horie v jednom z rozhovorov, „problém s výrobou lítiových batérií je v tom, že sa vyrábajú podobne ako polovodiče. Naším cieľom je, aby sa dali vyrábať podobne ako oceľ.“ Výroba buniek, respektíve základných jednotiek každej batérie, je zložitý proces vyžadujúci podmienky v čistých priestoroch.
Tieto priestory by mali byť vybavené vzduchovými uzávermi na kontrolu vlhkosti a konštantným filtrovaním vzduchu s vysokou presnosťou, aby sa zabránilo kontaminácii vysoko reaktívnych materiálov. Vybudovanie takýchto podmienok je také nákladné, že si to môže dovoliť len hŕstka špičkových firiem, medzi nimi LG Chem Ltd., čínska skupina CATL a japonská Panasonic Corp.
Batéria, ktorá nebude trpieť nebezpečenstvom výbuchu
Horie teda navrhuje nahradiť základné komponenty batérie, konkrétne elektródy s kovovým povrchom a tekutý elektrolyt, za živicovú konštrukciu. Tento prístup následne dramaticky zjednoduší a zrýchli výrobu batérií, pričom umožňuje napríklad aj výrobu až 10 metrových batérií, ktoré je možné navyše aj vrstviť pre zvýšenie kapacity.
Ďalším dôležitým vylepšením je fakt, že pri poškodení živicovej štruktúry sa batérie nevznietia. Pri prepichnutí či poškodení tradičných batérii vzniká prepätie merajúce stovky ampérov, pričom teplota sa vyšplhá až na 700 °C. Horieho batérie však používajú takzvaný bi-polárny dizajn a umožňujú, aby celý ich povrch absorboval vzniknuté prepätie.

Na druhej strane, polyméry nie sú také vodivé ako kov, čo významne ovplyvní nosnú kapacitu batérie. Jednou z nevýhod bipolárneho návrhu je, že články sú vzájomne prepojené do série, čo sťažuje kontrolu nad jednotlivými článkami, povedal Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting Inc.
Namiesto elektromobilov budú batérie nasadzované na trh, ktorý čoskoro získa na hodnote
Anderman zároveň spochybnil tvrdenia, že uvádzané úspory nákladov budú stačiť na to, aby spoločnosť mohla konkurovať etablovaným subjektom. V marci však už ABP Corp. získala zdroje vo výške 8 miliárd jenov (~66 miliónov €), čo je podľa štandardov odvetvia nepatrná položka, no stále bude stačiť na úplné vybavenie ich prvej továrne pre hromadnú výrobu nových batérií so začiatkom v budúcom roku.
Aj samotný Horie uznáva, že spoločnosť ABP Corp. nemôže konkurovať obrovským výrobcom batérií, ktorí už po obrovských investíciách v hodnote miliárd eur z ich výroby aktuálne profitujú. Namiesto zamerania sa na najziskovejší automobilový priemysel sa jeho firma najprv zameria na stacionárne batérie používané v budovách, kanceláriách a elektrárňach.

Podľa odhadov spoločnosti Wood Mackenzie bude tento trh do roku 2025 predstavovať celosvetovú hodnotu na úrovni 100 miliárd dolárov, čo je viac ako päťnásobok jeho hodnoty v minulom roku. Podľa všetkého už ABP Corp. má svojho prvého zákazníka. Malo by ísť o japonskú spoločnosť, ktorá svoje produkty predáva predovšetkým v zámorí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Chyba v zákone mohla zamestnancom zdvojnásobiť výplaty. Ministerstvo musí rýchlo konať
- 24 hod
 - 48 hod
 - 7 dní
 
- 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
 - Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 
 - 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
 
 - 
				
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
 - Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 
 
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

				
				
                
				
				
				