„SOS-ky“ na Slovensku: Nevyhnutná pomoc vodičom na diaľnici, o ktorú sa zaujíma len málokto
Možno si si už aj ty pri cestovaní slovenskými diaľnicami všimol telefóny nachádzajúce sa po okrajoch vozovky, ktoré slúžia vodičom v prípade núdze. Bez výhrady sú situované v tuneloch, no nájsť ich môžeš aj na núdzových odstavných plochách či odpočívadle.
Zaujímalo ťa niekedy, kto prevádzkuje tieto telefóny, ako fungujú, prípadne koľko sa ich nachádza na celom Slovensku?
Koľko ich je a aký majú vôbec význam?
Aj keď sa im hovorovo nepovie inak ako SOS-ky, ich správny názov je Stojan tiesňového volania (STV) či Telefón núdzového volania (TNV). Naopak, v tuneloch a to každých 150 m môžeš nájsť špeciálne kabíny (výklenky), ktoré sa nazývajú SOS kabíny. V nich sa okrem TNV, ktorým sa dovoláte priamo operátorovi tunela, nachádza aj ďalšie vybavenie, ktoré predpisuje legislatíva. Samozrejmosťou je aj osvetlenie jednotlivých kabín.
„Slovenské diaľnice majú celkovo 313 kusov TNV“, informuje FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Nachádzajú sa len na diaľniciach a na rýchlostných cestách by si ich hľadal márne. Zo zákona pritom „neexistuje žiadny predpis“, ktorý by určoval ich minimálny počet na jednotlivých úsekoch.

„Ide len o odporúčané zariadenia“, ktoré sú rozmiestnené podľa uváženia, dodáva Michalová. Ročné náklady na ich prevádzku sú pritom až 50 100 €, pričom táto suma zahŕňa servis a ich údržbu podľa manuálu. Naopak v tuneloch sú SOS kabíny povinné a ich počet v jednotlivých tuneloch nájdeš v tabuľke nižšie.
Aj keď neexistuje žiadna štatistika hovorov z TNV, podľa Michalovej sú využívané v extrémne malom množstve – rádovo jednotky hovorov počas roka. Vyvstáva preto otázka: Majú tieto telefóny zmysel?
Určite áno. Ich fungovanie totiž nie je viazané na žiadneho operátora a môžu tak fungovať aj v prípade, ak by nastal výpadok mobilných sietí. Je to síce málo pravdepodobné, ale stať sa to môže hlavne pri hromadných nehodách alebo kalamitných situáciách. „TNV sú pripojené priamo na Informačný a riadiaci systém diaľnic (IRSD). Spojenie je vyvedené buď na príslušné operátorské pracovisko daného strediska, ktoré príslušný úsek diaľnice spravuje, alebo do Centrálneho operátorského pracoviska v Bratislave“, dodáva pre FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

„Po zdvihnutí „klapky“ na TNV alebo zatlačení tlačidla (závisí od SOS-ky) je automaticky nadviazané spojenie s pultom obsluhujúcim príslušné TNV, a čaká sa na bezprostredné prijatie hovoru operátorom„.

Svoj význam teda rozhodne majú, a hoci sú využívané len vo veľmi malom množstve, nikdy nevieš, kedy budeš aj ty potrebovať pomoc. Dôležité sú predovšetkým v tuneloch, v ktorých sa neodporúča používať mobilný telefón a volať tiesňové čísla ani v prípade poruchy, či nehody. Volaním z „SOS-ky“ v tuneloch ste priamo v spojení s operátorom, ktorý Vás vidí aj prostredníctvom kamier a vie Vám poradiť, poprípade poslať odbornú pomoc.
Pomoc motoristom v núdzi
Vedel si napríklad, že zakúpením diaľničnej známky máš možnosť využiť na bezplatnú pomoc v prípade núdze? Či už ti došlo palivo, máš poruchu či defekt, stačí zavolať na bezplatnú linku 0800 100 007 alebo využiť mobilnú aplikáciu „pomoc na diaľnici“, ktorá ťa vie automaticky lokalizovať a najbližšia Diaľničná patrola ti príde na pomoc v čo najkratšom čase.
Tvoj problém vyrieši buď na mieste (ak to situácia dovoľuje), prípadne zabezpečí odťah do najbližšieho servisu. Služba funguje nepretržite 24/7 a to na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet

Sú praktické a kúpiš ich za úžasnú cenu. Našli sme najlepšie smart darčeky na slovenskom trhu

Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde

Toto by mal mať každý, kto má mobil. Našli sme „zázračnú fóliu“ s unikátnou vlastnosťou regenerácie

Desiatky staníc teraz rozdávajú úplne zadarmo. Toto všetko si pustíš v decembri (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím



