Ruský projekt stíhačky Su-75 s názvom „Checkmate“, ktorý bol pri svojom predstavení v roku 2021 oslavovaný ako lacnejšia alternatíva k americkým lietadlám piatej generácie ako F-35 či F-22, možno nikdy ani nevzlietne. Napriek počiatočnému nadšeniu sa dnes hovorí skôr o jeho úpadku než o vzlete a viacerí analytici varujú, že celý projekt môže skončiť len na rysovacích doskách, píše Defence Blog.

Checkmate mal byť strategickým riešením pre krajiny, ktoré si nemôžu alebo nechcú dovoliť americké stíhačky, a to buď z finančných dôvodov alebo kvôli politickým obmedzeniam. Rusi chceli priniesť jedno-motorový stealth stroj s modernou avionikou, schopný plniť úlohy vzduch-vzduch aj vzduch-zem. No dnes, viac ako tri roky po jeho veľkolepom predstavení, stále neexistuje ani len lietajúci prototyp.

Projekt prešľapuje na mieste

Americký novinár Caleb Larson v článku pre portál 19FortyFive poznamenal, že Checkmate „nikam neletí“. A hoci boli pôvodne prvé testovacie lety naplánované už na rok 2023, realita je taká, že projekt sa prakticky nehýbe. Predstavitelia ruského obranného priemyslu poskytujú len nejasné informácie, pričom sa neustále posúvajú všetky kľúčové termíny.

Situáciu výrazne ovplyvnila aj vojna na Ukrajine, ktorá začala v roku 2022. Ruské vojenské priority sa v dôsledku toho radikálne zmenili – z dlhodobých a drahých projektov typu stíhačka piatej generácie sa pozornosť presunula k produkcii delostrelectva, dronov a rakiet, teda zbraní, ktoré sú okamžite využiteľné na fronte.

Špecifikácie Su-75

Su-75 predstavuje jednomotorovú ľahkú taktickú stíhačku piatej generácie, ktorá vyniká moderným dizajnom a vysokou výkonnosťou. So svojou dĺžkou 17,5 metra a rozpätím krídel 11,8 metra ponúka kompaktné, no efektívne riešenie pre moderné bojové operácie. Dosahuje maximálnu rýchlosť vyššiu ako Mach 2 a je schopná udržiavať nadzvukový let aj bez prídavného spaľovania. Jej dolet takmer 1 500 kilometrov prekonáva aj americkú F-35. Poháňaná je jediným motorom s ťahom v rozmedzí 14 500 až 16 000 kilogramov, čo jej umožňuje vysokú manévrovateľnosť vrátane letov pri preťažení až 8g.

Stíhačka Su-75 je navrhnutá s dôrazom na nízku zistiteľnosť a vysokú údernosť. Využíva päť vnútorných zbraňových šácht pre stealth operácie a ďalších jedenásť externých závesných bodov pre zvýšenie palebnej sily. Jej maximálna bojová nosnosť dosahuje až 7 400 kilogramov, čo umožňuje flexibilné nasadenie v rôznych bojových scenároch. Výzbroj pokrýva široké spektrum misií, od vzdušných súbojov až po útoky na pozemné a námorné ciele.

Medzi najvýznamnejšie zbrane vo výbave Su-75 patria rakety vzduch-vzduch RVV-MD s dosahom 40 kilometrov a RVV-SD so 110-kilometrovým doletom. Na útoky proti pozemným cieľom lietadlo využíva rakety X-38MLE (70 km), X-58USHKE (245 km) a Kh-59MK2 s dosahom až 285 kilometrov. Protilodné operácie zabezpečujú rakety X-31PD (250 km) a Kh-35UE (260 km). Okrem toho môže lietadlo niesť aj presne navádzané bomby či klasické nevedené rakety, čím získava široké možnosti nasadenia v moderných konfliktoch.

Ďalším zásadným problémom je prehlbujúca sa izolácia Ruska od globálnych dodávateľských reťazcov. Západné sankcie obmedzili prístup k technológiám a komponentom, ktoré sú nevyhnutné pre moderné bojové lietadlá – obzvlášť pokiaľ ide o pokročilé mikroprocesory, ktoré sú základom najnovších avionických a navádzacích systémov.

Finančná stránka projektu je tiež výrazne oslabená. Vláda presmerovala veľkú časť rozpočtu na sociálne výdavky a podporu rodín vojakov, ktorí padli na Ukrajine. To všetko znamená menej peňazí pre vývoj tak komplexného stroja, ako je Checkmate.

Zabili sa ho sami

Exportný potenciál lietadla sa pritom ukazuje ako čoraz menej pravdepodobný. Krajiny, ktoré si môžu dovoliť kúpiť modernú stíhačku, volia osvedčené platformy ako americký F-35. A tie, ktoré by možno kedysi zvažovali ruskú techniku, dnes váhajú – odrádzajú ich technické obavy aj celková neistota ohľadom budúcnosti Su-75.

Podľa Larsona „inžinierske výzvy spojené s technológiou stealth, spolu s presunom ruského obranného priemyslu od nových projektov k udržiavaniu ofenzívy na Ukrajine a nedostatkom kľúčových komponentov kvôli tvrdému sankčnému režimu, prakticky zabili tento stroj“.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP