Slováci sú voči elektromobilom stále veľmi skeptickí. Akoby nad našou krajinou visela akási aura nedôvery a pochybnosti z niečoho „nového“. Mnohí argumentujú, že cena elektrického vozidla je stále príliš vysoká kvôli drahým batériám. Iní sú skeptickí voči existujúcej infraštruktúre a pohodlí pri dobíjaní elektromobilu. V skutočnosti však obavy nie sú na mieste a budúcnosť je naklonená práve elektrickej forme dopravy.

Práve ohľadne problematiky nabíjania kontaktovala redakcia FonTech.sk Rastislava Žemberyho, ktorý od roku 2017 prispieva k rozvoju elektromobility na Slovensku pod značkou ZSE Drive. Aktuálne vedie tím Business Development e-mobility v skupine ZSE, ktorá poskytuje inovatívne a komplexné riešenia e-mobility v oblasti verejného nabíjania, ako aj privátnych a firemných riešení.

Nabíjanie elektromobilov je kľúčovým procesom v ich ekosystéme a zohráva dôležitú úlohu pri posúvaní sveta smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Ide o dynamický spád, ktorý sa vyvíja spolu s technologickým pokrokom a meniacimi sa potrebami a preferenciami spotrebiteľov. Jeho pohodlné a efektívne variácie si vyžadujú komplexný prístup, ktorý zahŕňa nielen technologické inovácie, ale aj legislatívne opatrenia a infraštrukturálne investície. O efektívnosti nabíjania, ako aj o riešení jeho súčasných problémov, sa dočítaš nižšie.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Ako sa vyrieši nabíjanie elektrických vozidiel na sídliskách?
  • V čom elektromobily budú najviac vynikať pred spaľovákmi?
  • Prečo máme najviac ultrarýchlych nabíjacích bodov na počet elektromobilov v Európe?
  • V čom na Slovensku najviac zaostávame v elektromobilite?
  • Máme sa obávať zvýšenia cien energií pri narastie počtu elektromobilov?

Niektoré odhady hovoria, že o 20 až 30 rokov budú všetky vozidlá elektrické – na Slovensku tak hovoríme o zhruba 2,5 milióna elektromobilov. Často sa stretávame aj na našich sociálnych sieťach s komentármi ľudí, ktorí si myslia, že taký veľký počet áut nebude možné nabíjať. Sú tieto obavy reálne?

Skutočne sa ukazuje, že budúcnosť, a to nielen osobnej, ale aj nákladnej dopravy bude elektrická. Dôvody nie sú len environmentálne, ale aj čisto ekonomické. Pri aktuálnom poklese cien batériových článkov je predpoklad, že už okolo roku 2027 bude lacnejšie vyrobiť elektrické než spaľovacie vozidlo.

Pri cene 50$/kWh, ktorú pred niekoľkými týždňami oznámila firma CATL, najväčší výrobca Li-Ion batérii na svete už skutočne z dlhodobého hľadiska nebudú mať spaľovacie vozidlá šancu konkurovať elektrickým. Budúcnosť dopravy je teda veľmi pravdepodobne čisto elektrická.

Elektrická infraštruktúra je pritom všade. Výstavba verejného rýchlonabíjacieho hubu tvorí približne 1/10 nákladov na vybudovanie čerpacej stanice na fosílne palivá. Len na ilustráciu, náklady na výstavbu vodíkovej čerpacej stanice tvoria cca 10-násobok nákladov na bežnú čerpaciu stanicu.

Najčastejšie sa spomínajú sídliská po celom Slovensku, kde nájdeme stovky, ba miestami až tisíce áut. Ako sa bude z logistického hľadiska riešiť nabíjanie v týchto husto zaľudnených oblastiach, kde je dnes problém aj zaparkovať?

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia
Zabezpečené šifrovaním
Trust pay
Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú