Francúzska automobilka Renault predstavila inovatívne riešenie, ktoré môže zásadne zmeniť spôsob, akým sa hasia požiare batérií v elektromobiloch. Ich novinka nielenže šetrí čas, ale aj výrazne znižuje spotrebu vody potrebnú na uhasenie požiaru.

Renault sa dokonca rozhodol, že ju bezplatne sprístupni všetkým výrobcom automobilov s cieľom podporiť širšie využívanie a zvýšiť celkovú bezpečnosť v segmente elektromobility, píše portál InsideEVs.

Rovnaký čas uhasenia ako pri spaľováku

Hoci štatistiky ukazujú, že požiare elektromobilov sú menej časté ako požiare vozidiel so spaľovacími motormi, keď už k požiaru batérie dôjde, jeho zvládnutie býva mimoriadne náročné a zdĺhavé. Renault na túto výzvu reaguje systémom s názvom Fireman Access, ktorý je navrhnutý tak, aby umožnil hasičom účinne a rýchlo zasiahnuť. Podľa slov automobilky táto technológia umožňuje uhasiť požiar batérie približne za rovnaký čas ako pri bežnom spaľovacom motore

Základom technológie je jednoduché, no brilantné riešenie. Vo vnútri vysokonapäťového batériového modulu sa nachádza lepiaci disk umiestnený nad špeciálnym otvorom. V prípade požiaru batérie tlak vody z externého hadicového systému disk uvoľní, čo umožní, aby sa voda rozliala priamo do batériového modulu a okamžite ochladila všetky články naraz.

Tento prístup účinne zabraňuje tepelnej explózii (thermal runaway), pri ktorej batériové články horia nekontrolovateľne aj celé hodiny.

horiaca tesla a tesla na parkovisku
X/@alex_avoigt

Otvára aj pre ostatných

Systém Fireman Access je už nainštalovaný vo všetkých nových plne elektrických a plug-in hybridných vozidlách značiek Renault, Dacia a v modeloch podznačky Mobilize. Zaujímavosťou je, že Renault túto technológiu poskytuje zadarmo aj ostatným výrobcom automobilov v rámci svojej politiky otvorených licencií. Automobilka verí, že týmto krokom podporí jej široké prijatie a prispeje k zvýšeniu bezpečnosti celého odvetvia.

Podľa Renaultu trvá uhasenie požiaru s týmto systémom len niekoľko minút a spotreba vody je znížená až desaťnásobne. To je obzvlášť dôležité, pretože tradičné hasenie požiarov elektromobilov si často vyžaduje stovky litrov vody a dlhé hodiny práce.

Hoci existujú aj iné spôsoby prevencie a potláčania požiarov batérií, Renault svojím riešením zaujal jednoduchým, no účinným prístupom. Napríklad juhokórejskí vedci nedávno vyvinuli lítiovo-kovovú batériu s polymérovým elektrolytom a ochrannou vrstvou, ktorá má úplne zabrániť vzniku požiaru. Podobne spoločnosť LG Chem oznámila vývoj bezpečnostnej vrstvy tenšej ako ľudský vlas, ktorá tiež zabraňuje tepelnej explózii.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP