Kráľ Artuš a s ním spojené legendy dodnes rezonujú v kultúrach po celom svete. O čarodejníkovi Merlinovi si už pravdepodobne počul, rovnako ako o meči Excalibur alebo hrade Camelot, kde kráľ spolu so svojimi rytiermi okrúhleho stola prebývali. Film Zelený rytier zachytáva práve životnú cestu jedného z nich – Sira Gawaina.

Režisér David Lowery spracoval básnickú predlohu Sir Gawain and the Green Knight zo 14. storočia tým najumeleckejším možným spôsobom a ukazuje, že vzdorovať Holywoodu a ich zaužívaným postupom sa dá aj teraz v čase konzumu. S malým rozpočtom 15 miliónov amerických dolárov prináša do kín zážitok, aký sa v dnešnej dobe len tak nevidí.

História sa tu stretáva s prítomnosťou a to možno viac, než je na prvý pohľad zrejmé. V modernom slovníku by sa Zelený rytier dal pokojne označiť ako Artušov spin-off s dôrazom na dospelosť látky, minimalizmus a predstavivosť diváka. Vďaka nezávislému artovému štúdiu A24 máme možnosť nahliadnuť do hlbších zákutí stredoveku bez akejkoľvek akcie a sústrediť sa na prepojenie rytierskych ideálov s prítomnosťou.

Veľký priestor pre režisérovu víziu

Lowery do legendy o Sirovi Gawainovi vnáša viaceré svoje nápady, pričom stále zachováva podstatu príbehu. Pri spätnom pohľade na históriu diela je to úplne pochopiteľné a dokonca možno aj žiadané. Báseň síce vznikla v 14. storočí, ale pojednáva o časoch už vtedy dávno minulých.

Zasadená je do obdobia začiatku 6. storočia nášho letopočtu, teda do raného stredoveku. Tento obrovský časový skok sa už vtedy s najväčšou pravdepodobnosťou podpísal pod skreslenie pôvodných mýtov a legiend, navyše z ústneho podania do písanej formy.

A24/TMDB.org

Nádherný vizuál pretkaný symbolizmom a náboženskými odkazmi

Už prvá sekvencia záberov udáva jasný smer, akým sa bude film až do záverečných titulkov uberať. Pomalé tempo rozprávania, ťahavé a dlhé zábery, podmanivá hudobná zložka a nádherný vizuál sú hlavnými stavebnými kameňmi, ktoré Lowery rozvíja do najmenších detailov. Zároveň z nich vytvára ucelené dielo, ktoré na jeho škodu miestami pôsobí až priveľmi zamilovane do samého seba.

Pre diváka ide o pomerne náročné dielo postavené na symbolizme, náboženstve či pohrávaní sa s metaforami a ideálmi rytierskeho spôsobu života. Práve na týchto elementoch je postavené vyrozprávanie príbehu a patrične im preto prikladá aj najväčšiu váhu.

Hľadanie svojho vlastného hrdinského príbehu

Gawain (Dev Patel) je mladý šľachtic žijúci zhýralým životom, ktorý má ďaleko od rytierskych ideálov. Zároveň je synovcom kráľa Artuša (Sean Harris) a medzi ostatnými rytiermi okrúhleho stola si nevie nájsť svoje miesto. Na rozdiel od nich sa o ňom nerozprávajú príbehy, nespievajú piesne a tak nadišiel čas to zmeniť.

A24/TMDB.org

Štedrý večer na to prinesie ideálnu príležitosť, v čom má prsty Gawainova matka a zároveň nevlastná Artušova sestra Morgan Le Fay (Sarita Choudhury). Pomocou mágie privolá na hrad záhadného Zeleného Rytiera, aby vyzval kráľovu družinu k jednoduchému, no ľstivému aktu – ten, kto mu jediným švihom meča zotne hlavu, zmocní sa jeho impozantnej sekery pod podmienkou, že o rok sa na deň presne dostaví do Zelenej Kaplnky, aby mu úder mohol vrátiť.

Nikto z rytierov nemá odvahu úlohu splniť až na Gawaina túžiaceho po uznaní od ostatných. Na jeho prekvapenie ale Zelený Rytier nezomrie a po chvíli povstane. Telo hlavu pozdvihne a s výsmechom sa poberie naspäť do kaplnky, kde bude pokojne očakávať Gawainov príchod a splnenie sľubu.

Nedlho po zvláštnom slede udalostí Gawaina spoznávajú v miestnych hostincoch, získava si pozornosť detí a obdiv u nižšej vrstvy, ktorá o ňom začína šíriť oslavné zvesti -presne tak, ako si to želal.

A24/TMDB.org

Sira Gawaina čaká náročná cesta

Dni ubiehajú a Gaiwanovi začína čoraz viac dochádzať situácia, do ktorej sa dostal. Nevyhnutný odchod sa mu snaží z hlavy vyhovoriť jeho spoločníčka Essel (Alicia Vikander), no nepochodí. Vydáva sa tak na náročnú cestu, počas ktorej prekoná rad prekážok, aby sa nakoniec ku kaplnke dostal.

Putovanie prináša najrôznejšie situácie nechávajúce diváka v úžase z vizuálneho spracovania, výberu lokalít doplnené o pompéznu, ako aj jemnú a netradične citlivú hudobnú zložku. Je plné rôznych symbolov, mysticizmu a náboženských odkazov, no v prvom rade je stelesnením ponurosti. Hľadanie samého seba vo svete hrá prvé husle a reálne situácie sa prelínajú s tými nadprirodzenými.

A24/TMDB.org

Pretlak hereckého talentu

Cesta predstaví niekoľko vedľajších postáv, ktoré buď priamo poukazujú na Gawainove prednosti, ale najmä slabosti, alebo výrazne vplývajú na pochopenie celého dobrodružstva. Či už je to herec Barry Keoghan ako dočasná spoločnosť na bojovom poli, Joel Edgerton ako hradný lord alebo jeho Lady Bertilak, ktorú hrá opäť Alicia Vikander(!), všetko postupne speje k rozporuplnému koncu odohrávajúcemu sa v dvoch rovinách.

Herci sú vo svojich úlohách skvostní a z minima replík ťažia maximum. Už len ich samotná prítomnosť v nádherných kostýmoch uchvacuje a núti k zamýšľaniu. Že je tu priestoru na premýšľanie dostatok je priamym výsledkom pomalého, komorného rozprávania. Čo je zároveň niekedy aj na škodu, pretože pri chvíľkovej nepozornosti môže hlava zablúdiť naozaj kamkoľvek.

A24/TMDB.org

Muži v rukách silných žien a postavenie v spoločnosti

Zvlášť ženské postavy dostávajú veľa priestoru a oproti knižnej predlohe sú oveľa viac angažované do deja, ako aj komplexnejšie podané. Lady Bertilak, rovnako ako Gawainova matka Morgan Le Fay, majú výrazný vplyv na jeho životnú cestu a sú tak hybnou silou deja, čím z neho do istej miery robia akúsi bábku v ženských rukách. Opäť prichádza priestor na zamyslenie o nastavení terajšej spoločnosti, ako aj na konkrétnejšie reflektovanie postavenia žien v minulosti a súčasnosti.

A24/TMDB.org

Symboly všade kam sa pozrieš

Opasok ktorý Gawain dostane od Lady Bertilak, Pentagram na jeho štíte, zelená farba symbolizujúca život, no v tomto prípade úzko spätá so smrťou či sex ako taký – všetko podnecuje k hlbšiemu prehodnoteniu a pre rozuzlenie zápletky je každý detail podstatný. Postava samotného Zeleného Rytiera? Symbol smrti, len kosu vystriedala sekera.

Práve smrť a to, ako sa s ňou vyrovnáme môžeme považovať za hlavný odkaz filmu či pôvodného básnického diela. Pretože záver pravdepodobne pre mnohých neposkytne želané vyvrcholenie, skôr zanechá divákov s ďalšími otázkami. Aj preto je veľmi dôležité nepúšťať sa do snímky len tak, ale nájsť si čas a viac sa zamyslieť nad samotnou podstatou filmu či bytia.

A24/TMDB.org

Rytierske ideály zasadené do dnešného sveta

Sú odvaha a cnosť skutočne tými najlepšími ideálmi? Nestačí len samotné dobro človeka k tomu, aby mohol viesť spokojný život? Podobnými otázkami Lowery nerozoberá len nutkanie hrdinu získať si rešpekt ostatných, ale odráža v nich aj spoločenské normy a to, čo je považované za prijateľné a čo vôbec.

Majstrovstvo prenesenia lyrickej časti básne do filmu ukazuje v nadprirodzene – stretnutie s obrami, duch ženy v chalúpke, hovoriaca líška… Podobne ako filmové spracovanie MacBetha z roku 2015 spracúva Zelený rytier základné ľudské pohnútky a pudy, ale namiesto obsiahlych dialógov k tomu využíva predstavivosť, symbolizmus a prepojenie ideálov stredovekého a moderného sveta.

A24/TMDB.org

Film nie je pre každého, o to väčšia radosť príde s trafením do nôty

Pre niekoho bude Zelený rytier pôsobiť zdĺhavo, ba až nekončene. V umeleckej vízii Loweryho je to ale všetko precízne naplánovaná záležitosť s jednoduchou zápletkou a komorným výkladom. Krásu treba hľadať vo vrstvách, ktoré často nevidno alebo zostanú nevypovedané.

Miestami chaotický film s nevyspytateľnými pasážami, no vo svojej podstate elegantne zložitý a nádherne tajomný. Trpezlivosť je pri sledovaní najžiadanejšou vlastnosťou, ktorou Lowery šikovne rozdelí divákov na dva tábory. Na tých, ktorí sú ochotní pristúpiť na pomalé tempo a tých druhých – divákov bažiacich po epickom fantasy dobrodružstve, aké však Zelený rytier vôbec neponúka.

 

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú