Škoda využila veľký tromf a Citigo-e iV je najlepší lacný elektromobil na Slovensku – toto všetko som si na ňom zamiloval
Elektromobilita zastáva v automobilovej doprave čoraz väčšie miesto a najpraktickejšie vyznieva práve v mestách. Mestský elektromobil by mal byť kompaktný, praktický a svižný. Všetky tieto parametre spĺňa aj Škoda Citigo-e iV, ktorá ma počas týždňového testovania presvedčila, že odsudzovať navonok nevýrazné a pre niekoho zbytočné auto je jeden veľký omyl.
Citigo v elektrickej verzii je veľmi špecifická súčasť automobilového priemyslu. Škodovka týmto modelom zbúrala akési predsudky voči mestským elektromobilom, ked ľudia tvrdili, že patria len do mesta a mimo neho sú stratené. Bol to zároveň model, ktorý po získaní dotácie 8000 € vychádzal s cenou na menej ako 12 000 €, čo je na elektromobil s dojazdom viac ako 250 km skutočne lákavá kombinácia. Čo sa teda dnes dozvieš z testu?
- Aké sú jazdné vlastnosti elektrickej Škody Citigo
- Aká je spotreba v meste a pri diaľničnom tempe
- Aké sú nabíjacie časy na verejných rýchlonabíjačkách a či má zmysel nabíjať auto aj doma
- Ako inžinieri nahradili multimediálny systém známy z bežných áut
- Kde vidno výrazné šetrenie a čo je najväčšou nevýhodou
Na začiatok pár technických špecifikácií. Citigo prichádza s elektromotorom o výkone 61 kW, ktorý napájajú batériové články umiestnené v podlahe a ich kapacita dosahuje 36,8 kWh, čo podľa Škodovky stačí na prejdenie 253 km podľa metodiky WLTP.
Realita? Ak budeš so Citigo s plnou batériou jazdiť výhradne po meste, po prejdení 250 km bez najmenších problémov ostane batéria na prejdenie ďalších minimálne 50 km. Pri jazde v meste sa spotreba pohybovala na úrovni 11,5 kWh na 100 km.
Ak sem-tam zavítaš aj na okresky, respektíve obchvaty, 250 km je reálny dojazd s patričnou rezervou na návštevu nabíjacej stanice. Priemerná spotreba sa v takomto prípade zastavila na hranici 12,4 kWh na 100 km.
Citigo zvládne aj diaľničné tempo, no tu sa jeho spotreba šplhá nad 15,5 kWh /100 km, čo jasne naznačuje, že diaľnica nebude ten pravý revír pre tohto „drobca“. Pri týchto údajoch spotreby však treba podotknúť, že počas horúcich letných dní som sa pri komforte neobmedzoval a klimatizácia fungovala v plnom režime.
Výkon elektrického Citigo je na jeho zameranie úplne postačujúci a nejde mu čo vytknúť. Škodovka udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12.3 sekundy, čo nie je nič svetoborné. Pri mestskej jazde však zvyčajne zrýchľuješ iba z 0 na 50 km/h, v tomto smere je Citigo veľmi svižné. Prirodzene tomu vďačí elektrickému motoru, ktorého maximálny krútiaci moment 212 Nm je dostupný v celom rozsahu otáčok.
Aby sme mohli uzavrieť kapitolu týkajúcu sa výkonu a batérií, spomeniem ešte nabíjacie časy. Zo 16 na 93 % sa Citigo iV na rýchlonabíjačke nabilo za 1 hodinu a 6 minút. Najbežnejšie nabíjacie časy však budú trvať zhruba 20 minút, kedy si elektromobil zaparkuješ pri nabíjačke, pripojíš, odbehneš si niečo vybaviť a pokračuješ ďalej v jazde.
Za 20 minút mi nabíjačka dodala 8 kWh energie, čo v pohode stačí na prejdenie 60 až 70 kilometrov. Za tieto časy vďačí elektromobil schopnosti dobíjať sa s maximálnym výkonom až 40 kW. Domáce nabíjanie z 230V zásuvky je extrémne pomalé a plné nabitie trvá viac než 13 hodín. Nabíjanie z domáceho wallboxu s výkonom 7,2 kW je však už o niečo rýchlejšie. Plné nabitie trvá 5 hodín, čiže takéto nabíjanie by som si už vedel predstaviť aj v domácich podmienkach, najmä počas noci.
Kombinácia elektromotora a batérií umiestnených v podlahe robí zo Citigo „mestskú motokáru“. Naozaj nepreháňam, batérie v podlahe tlačia ťažisko auta poriadne nízko, vďaka čomu je v zákrutách stabilnejšia než by si si myslel.
Podvozok je nastavený tak akurát, necítiť každú jamu, po ktorej prejdeš, no tiež sa auto nerozkýve pri každom prudšom zatočení. Nielen jazdným vlastnostiam, ale aj dizajnu prospievajú krásne 16″ disky z ľahkej zliatiny.
Dizajnovo inak Citigo neohúri, no ani neurazí. Svojimi líniami zapadá do segmentu malých mestských vozidiel, no vďaka zaujímavým farebným prevedeniam, v ktorých sa dá toto auto kúpiť, sa za ním ľudia z času na čas otočia.
Presuňme sa ale do interiéru, kde sa odohráva väčšina vecí, ktoré tlačia cenovku elektrického Citigo pod 20 000 €. Ihneď po otvorení dverí sú ako päsť na oko plechové časti samotných dverí v interiéri. Netvrdím, že je to vyslovene škaredé, no viem si predstaviť, že v zime bude táto kovová časť chladiť a stane sa nepríjemnou na dotyk.
Ale chápem to, menej plastov, nižšia cena. Hneď ako som si sadol za volant, príjemne ma prekvapili pohodlné a mierne do športova tvarované sedačky s výrazným bočným vedením. Na auto tejto cenovej kategórie a hlavne zamerania sa v nich sedelo naozaj príjemne.
Ďalšie mínus však okamžite smerovalo k chýbajúcej lakťovej opierke a tiež madlám nad bočnými oknami, ktoré rovnako chýbajú. Konkrétne toto nie sú nejako drahé komponenty, ktoré by závratne zdvihli cenu auta, no na komforte rozhodne poriadne pridajú. V elektrickom Citigo si jednoducho človek nemá kam položiť ruky.
Trojica analógových budíkov pre vodiča ukazuje rýchlosť, stav batérie a aktuálny výkon motora. Na digitálnom jednofarebnom displeji si následne prepínaš zobrazenie užitočných informácií, ako aktuálna spotreba, počet prejdených kilometrov či zostávajúci dojazd.
Veľkú pochvalu však adresujem multimediálnemu systému, respektíve jeho prevedeniu. V Škode Citigo-e sa nachádza malý farebný displej, ktorý ale ponúka iba obmedzené a základné možnosti, ako rádio či jednoduché nastavenie systému.
Škodovka sa totiž miesto veľkého, drahého a prepracovaného multimediálneho systému rozhodla využiť ako multimediálne centrum smartfón. Po stiahnutí aplikácie „Move and Fun“ a prepojení smartfónu s autom cez Bluetooth sa stane to, čo nosíš každý deň pri sebe, „srdcom“ a „hlavou“ auta.
V aplikácii sa mi v reálnom čase zobrazovali údaje o jazde, ako aktuálna, priemerná spotreba či doba jazdy. Okrem toho som mohol cez aplikáciu ovládať rádio či dokonca dobre známu navigáciu od Škody, ktorá navyše zobrazuje na mape nabíjacie stanice.
Čerešničkou na torte je, že mobilná aplikácia sa dá ovládať aj pomocou hardvérových tlačidiel pod stredovým displejom. Celým týmto nápadom s aplikáciou u mňa Škodovka zabodovala na plnej čiare. Nápad geniálny, no stále je čo zlepšovať. Chýbalo mi napríklad prepojenie aplikácie Move and Fun so Spotify. Ak som chcel zmeniť prehrávaný album, musel som sa prepnúť priamo do Spotify. Prepínanie pesničiek však štandardne fungovalo cez ovládač na volante.
Všeobecne sa interiér nehrá na nič prémiové, no kvalita spracovania zodpovedá cenovke a tomu, ako na prvý pohľad vyzerá. V interiéri sa však nájdu aj naozaj pekné detaily, ako napríklad kožená a pekne prešívaná radiaca páka alebo masívny kožený volant.
Čo sa týka asistentov, nájdeme tu úplne základný tempomat s udržiavaním zvolenej rýchlosti, dažďový a svetelný senzor a asistenta, ktorý sa stará o udržiavanie v jazdných pruhoch. Túto funkciu som však po pár dňoch testovania ihneď po naštartovaní vypínal, nakoľko v meste a na horšie označených cestách fungovala veľmi zle. Inžinieri zo Škodovky sa mohli tohto asistenta úplne vzdať a radšej pribaliť dištančný radar, ktorý by bol skvelý pri jazde v mestských zápchach.
Nedá mi nespomenúť možnosti rekuperácie a tiež dostupné jazdné režimy. Rekuperácia sa dá v Citigo-e nastaviť v štyroch úrovniach. V jazdnom režime D si vieš pohybom páky doprava a doľava vybrať 1. až 3. stupeň rekuperácie, pritiahnutím páky k sebe sa naopak aktivuje režim B so štvrtým stupňom rekuperácie. V takomto prípade auto po pustení plynového pedálu výrazne brzdí, a teda v zásade stačí používať len jeden z dostupných pedálov.
Jazdné režimy sú tri, štandardný, ECO a ECO+. Režim ECO obmedzí výkon vozidla, no ponechá k dispozícii všetky funkcie zvyšujúce komfort, pričom režim ECO+ už vypne klimatizáciu aj vyhrievanie sedadiel. Ak však jazdíš s ľahkou nohou na plyne, dojazd medzi klasickým a režimom ECO sa nejak dramaticky nezvýši.
Zapnutá klimatizácia však z dojazdu ukrajuje poriadny kus. Pri vypnutej klimatizácii mi auto ukazovalo dojazd 238 km, po jej zapnutí sa razom znížil na 208 km. V tomto prípade som mal batériu nabitú na zhruba 80%.
Zhodnotenie
Škoda Citigo-e iV je zábavný, praktický a cenovo dostupný mestský elektromobil, o čom koniec koncov svedčí aj fakt, že je aktuálne úplne vypredaný. Spomedzi konkurencie, ktorú predstavuje Volkswagen e-UP, alebo Smart EQ ForFour, je Škoda najlacnejšia a ponúka najvyšší dojazd. Prémiovosť spracovania nie je až na takej úrovni ako u dvojice konkurentov, no žiadny mestský elektromobil nie je vozidlom na dlhé trate, takže isté rezervy v komforte sa dajú ospravedlniť.
Aktuálne je Citigo úplne vypredané, no jeho cenovka inak začína na 19 990 €, s prípadnými dotáciami by si sa vedel pokojne dostať pod hranicu 12-tisíc €, čo je už veľmi lákavá suma za nové auto. Pre koho je tak vlastne Citigo iV určené? Štvorčlenná rodina s deťmi to asi nebude, mladý pár žijúci vo veľkom meste už skôr. Citigo iV sa však určite nestratí ani ako prímestské vozidlo aj vo väčšej rodine, ak má táto rodina k dispozícii ešte jedno väčšie auto schopné zdolávať dlhšie trasy.
Netreba zabúdať, že v techničáku má Citigo zapísané iba 4 miesta na sedenie, no zadné sedadlá sú aj tak skôr „núdzové“, ako by si mal na nich každý deň prevážať dve dospelé osoby. Elektrické Citigo teda bez najmenších problémov dokázalo, že život s malým elektromobilom nie je vôbec hrozný či náročný, práve naopak, je veľmi príjemný, zábavný a svojim spôsobom aj štýlový.
O fotografie k článku sa postaral Michal Varga, video vytvoril Lukáš Kubica.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Igor Matovič už ôsmykrát premenoval svoje hnutie. Od 1. augusta nesie nový názov
Samuel ako prvý Slovák dostal AI avatara do živého vysielania: „Deepfake videá začínajú byť strašidelné“ (ROZHOVOR)
Štát chystá „významné šetrenie“: Minister Erik Tomáš prezradil, na čo sa siahať nebude
Folklórny súbor Urpín odmietol vystúpiť pred politikmi. Následne prišiel o ďalšie vystúpenie
Polícia zavrie D1, spustila sa vlna kritiky: „Toto nevymyslíš, toto je Slovensko“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
POZOR: Obľúbeného AI chatbota zneužili podvodníci a od ľudí žiadajú obrovské sumy
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP