Plusy

+ Obrovský svet bez načítavacích obrazoviek
+ Veľká rozmanitosť prostredí a monštier
+ Novinky v súbojovom systéme, vrátane Focus režimu a Focus Slashu
+ Možnosť prehodiť si sekundárnu zbraň na Seikretovi
+ Stále výborný pocit zo súbojov
+ Výborná vstupná brána pre nováčikov
+ Podpora Cross-Play so všetkými platformami

Mínusy

- Pri 60 snímkach za sekundu si zahráš iba vo FullHD rozlíšení
- Automatické cestovanie k nastavenému cieľu
- Zníženie komplexnosti mechaník oproti predošlým častiam
- Nemusí sadnúť hardcore fanúšikom

Séria Monster Hunter patrí medzi najikonickejšie tituly vo východnom hernom svete, ktorá si od svojho debutu v roku 2004 na PlayStation 2 získala milióny fanúšikov po celom svete. Táto japonská značka, vyvíjaná spoločnosťou Capcom, ponúka unikátnu kombináciu akčného RPG a loveckého dobrodružstva, kde sa hráči stávajú lovcami a čelia obrovským monštrám v rozmanitých ekosystémoch.

Hlavným pilierom série je cyklus lovu, získavania surovín z porazených príšer a ich využitia na tvorbu lepšieho vybavenia, ktoré umožňuje hráčom čeliť ešte náročnejším výzvam. Jedným z kľúčových aspektov série je dôraz na spoluprácu.

Multiplayer pre štyroch hráčov bol vždy jednou z jej silných stránok, pričom s príchodom hier ako Monster Hunter: World sa séria stala prístupnejšou pre širšie publikum. Práve tento diel sa stal najpredávanejšou hrou Capcomu s viac ako 21 miliónmi predaných kópií.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Séria však nezabudla ani na svoje korene – od prvých dielov na prenosných konzolách až po moderné tituly na PC a konzolách novej generácie si zachováva hlboký rešpekt k detailom a komplexnému dizajnu.

Každý diel série prináša nové monštrá, prostredia a mechaniky, ktoré posúvajú hranice herného zážitku. V tomto duchu sa prezentuje aj Monster Hunter Wilds, najnovší prírastok značky. Wilds prináša vítané prvky ako napríklad ucelený svet bez načítavacích obrazoviek či nové bojové techniky, ktoré povyšujú súboje s gigantmi na novú úroveň.

Vitajte v Zakázanej zemi

Hráči sa tentokrát vydávajú do Zakázanej zeme, kde musia čeliť nielen nebezpečným monštrám, ale aj odhaľovať tajomstvá nepreskúmanej časti sveta. Oproti predchodcom, kde si išiel od lovu k lovu, je vo Wilds od prvých sekúnd cítiť oveľa väčší dôraz na príbehovú časť.

Gilda lovcov našla chlapca menom Nata na hranici Zakázanej Zeme. Jediné, na čo si vie spomenúť je, že ich dedinu napadlo gigantické monštrum, na čo Gilda reaguje tak, že vysiela expedíciu, ktorej súčasťou je aj postava hráča.

Príbeh ťa prevedie celou krajinou, ktorá sa skladá z rôznych biómov, od rozsiahlych slnečných plání, cez džungle, až po horúce podzemia a ľadové jaskyne. Každý ekosystém sa vyznačuje vlastnou faunou a flórou a spoločne s nimi tiež rôznymi nebezpečenstvami.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Napríklad v podzemiach je mimoriadne vysoká teplota, ktorá konštantne uberá výdrž lovca. Pri výprave do horúceho prostredia si tak treba do batohu zbaliť aj ochladzovacie nápoje, ktoré negujú tento efekt oblasti.

V predošlých častiach sme boli zvyknutí, že počas hrania sme videli cutscénu s príbehom a následne sa nám odomkla nová misia u nášho handlera – postavy, ktorá sa stará o lovcovu výzbroj a slúži aj ako správca questov.

Monster Hunter Wilds teraz tieto pravidlá mení. Hlavné úlohy po novom získavaš od rôznych postáv s tým, že akonáhle ju prijmeš, vydávaš sa na expedíciu s cieľom preskúmania oblasti, ktorá zväčša končí bojom s veľkým monštrom. Ide tak o tradičnejší RPG prístup, než na aký sme boli pri sérii zvyknutí.

V duchu zjednodušovania

Svoju postavu si dokážeš upraviť do najmenšieho detailu, vrátane rôznych detailov tváre, účesov a farieb základného oblečenia. Samozrejmosťou je aj verný pomocník mačacej rasy Palico, ktorého si tiež môžeš nakonfigurovať podľa svojich preferencií.

Po počiatočnom vytvorení postavy sa okamžite púšťaš priamo do akcie. Hra ti ako prvé predstaví nový dopravný prostriedok, ktorým je zviera Seikret. Keďže svet je naozaj rozľahlý, autori zvolili tohto okrídlenca na rýchle cestovanie po rôznych oblastiach krajiny.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Veľkým zjednodušením lovu je automatický beh k aktuálnemu cieľu, ktorý sa, bohužiaľ, nedá vypnúť a pri love dokonca (až na niekoľko výnimiek) vidíš lovené monštrum okamžite na mape. Tým pádom úplne odpadáva potreba stopovania koristi, čo nemusí veteránom série ulahodiť, keďže v predchádzajúcich častiach bolo hľadanie monštra kľúčovou časťou hry.

Môže za to najmä fakt, že autori v novinke cielia najmä na nové publikum, ktoré by mohli komplexné mechaniky odradiť. Čo sa však nezmenilo je bohatá výzbroj postavy, ktorá zahŕňa 14 druhov zbraní, pričom každá z nich má vlastný set útokov.

Mnoho typov zbraní a útokov

Medzi nimi nájdeš obrovské meče, kladivá, dvojité čepele, ale aj luky a rôzne strelné zbrane. Okrem toho sú tu ak menej konvenčné zbrane ako palica, ktorá vysiela na nepriateľov chrobákov s rôznymi elementálnymi efektmi alebo lovecký roh, ktorým dokážeš priniesť sebe a svojim spoluhráčom výhody v podobe zvýšeného útoku alebo obrany.

Hráči predchádzajúcich častí už určite vedia, ktorá zbraň je pre nich tá pravá a nováčikovia si ich všetky môžu vyskúšať na cvičných figurínach v kempe. Novinkou je, že tvoj Seikret môže v batohu odniesť druhú zbraň a nebudeš tak limitovaný iba jednou, ktorú si nesieš na chrbte. Autori ti tak dajú väčšiu slobodu experimentovať pri love rôznych príšer.

V samotných súbojoch sú tiež badateľné drobné, no významné zmeny, ktoré posúvajú sériu správnym smerom. Prvou novinkou je Focus režim. Pri držaní jedného tlačidla uvidíš na obrazovke mieridlo, ktoré naviguje tvoje útoky.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Toto vylepšenie som ako lovec s obrovským mečom ocenil najmä pri náprahu tretieho útoku v kombe, počas ktorého sa často stávalo, že korisť odskočila a ja som švihol naprázdno. Vďaka Focus režimu, ktorým môžem akýkoľvek útok presne zamieriť, sa moje šance na zásah rapídne zvýšili.

Ďalšou novinku pri súbojoch je, že opakovaný útok na jednu časť tela beštie jej otvorí ranu. Pro použití Focus režimu ju budeš vidieť zvýraznene a môžeš na ňu zaútočiť Focus Slashom, ktorý jej udelí obrovské poškodenie a zároveň získaš cenný materiál z konkrétneho nepriateľa.

Rôznorodosť nepriateľov

Nepriateľov je v novinke veľké množstvo, od malých dinosaurov či pavúkov, ktoré dokážeš zabiť niekoľkými švihmi mečom, až po obrovské príšery rôznych tvarov a druhov. Tými sa, samozrejme, celá séria Monster Hunter vyznačuje a popri starých známych ako napríklad opičia beštia Congalala, tu nájdeš celú plejádu nových monštier, čakajúcich na ochutnávku tvojej čepele.

Medzi nové beštie patrí napríklad pavúkovec Nerscylla, wyverna s elektrickými útokmi Rey Dau alebo chobotnica Nu Udra, ktorej chápadlá dokážu narobiť veľa škody. Okrem vyššie zmienených noviniek, súboje fungujú podobne ako v predošlých dieloch. Po prijatí úlohy sa vypravíš za beštiou, ktorú musíš zabiť alebo zajať pomocou pascí.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Vracajú sa aj pasce skryté v prostredí. V niektorých prostrediach nájdeš na stromoch viniče, ktoré môžeš zhodiť na zem pomocou vystreľovacieho lana, ktoré máš v rukavici. Keď do nich beštie nalákaš, zostane na chvíľu uväznená, čo môže byť okno pre tvoj útok zbraňou alebo na umiestnenie výbušných barelov v jej blízkosti a ich následné odpálenie z diaľky.

Akonáhle udelíš nepriateľovi dostatočné poškodenie, bude sa snažiť ujsť do svojho úkrytu, aby sa zregeneroval. Tu už zostáva iba prekonať jeho posledný nával adrenalínu a trofej je tvoja. Pokiaľ súboj nezvládaš, tak si vo Wilds okrem online hráčov z ktorejkoľvek platformy, dokážeš pomocou svetlice privolať aj NPC lovca, ktorý ti boj uľahčí.

Ďalším zjednodušením je zbieranie materiálov z príšer. Doteraz si totiž musel každý materiál prácne zdvihnúť, no Wilds ti ich naservíruje priamo do inventára. Na jednej strane sa tento prístup dá pochopiť, keďže už v predchodcoch sme často videli, že akonáhle z príšery niečo spadlo, všetci lovci sa prestali venovať boju a išli zbierať loot. V praxi tak odpadá potreba vyhodnotiť, či je bezpečné materiály zdvihnúť bez ohrozenia misie.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Výbornou novinku je vystreľovací hák, ktorý poslúži aj na zbieranie húb, rastlín a iných predmetov z diaľky. Ide o praktické vylepšenie, ktoré nenarúša ducha série, keďže stráviš menej času grindovaním a viac času lovením monštier. Nazbierané materiály následne využiješ na tvorbu rôznych odvarov, pascí a iných predmetov, ktoré ti značne zjednodušia stretnutia s nepriateľmi.

Súbojový systém je rokmi odladený a autori sa v novinke sústredili najmä na vylepšovanie aktuálnych mechaník, pričom pridali niekoľko nových. Vo všeobecnosti mi všetky súboje prišli o niečo jednoduchšie ako v Monster Hunter World, čo určite neocenia hardcore veteráni série, no Wilds môže byť výbornou vstupnou bránou pre nováčikov.

Lov a výzbroj

Aj keď autori zakomponovali príbeh do väčšej miery, gro hry zostáva rovnaké. Po zabití monštra sa vraciaš späť do kempu, kde si z čerstvo nazbieraných vecí vyrábaš silnejšiu výzbroj. Z každej zabitej príšery zozbieraš špecifické materiály, ktoré u kováča poslúžia na výrobu výzbroje s jej dizajnom.

K tomu ti zbroj, napríklad z Rey Dau, pridá aj vyššiu odolnosť voči elektrickému elementu a zbraň vyrobená z rovnakého zvieraťa zas pridá elektrický útok, ktorý sa môže hodiť pri súboji s nepriateľom, ktorý má voči tomuto elementu slabosť. Podobne ako v predchodcoch, aj tu získavaš nové schopnosti iba vylepšovaním výzbroje, nie levelovaním postavy.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Postupným prechádzaním príbehu a plnením nepovinných lovov sa zvyšuje tvoj Hunter Level, ktorý ti odomkne nové výzvy s tuhšími monštrami, z ktorých padajú vzácnejšie materiály. K vyšším levelom v takzvanom High Ranku sa však dostaneš až po zhruba 20 hodinách hry.

V endgame časti môžeme tiež očakávať veľké veci, keďže Capcom sa o World staral aj roky po vydaní a každú chvíľu prinášal dodatočný obsah. Pokiaľ sa autori budú držať rovnakej formulky, môžeme sa tešiť na roky zábavy s pravidelným novým obsahom a veľkým plateným rozšírením.

Výkon za cenu grafiky

Pri hraní konzolovej verzie hráč dostane na výber z niekoľkých vizuálnych režimov. Prvý ponúka kvalitný obraz za cenu 30 snímok za sekundu, druhý zas výkon 60 snímok za sekundu s rozlíšením zníženým na 1080p. Pri dynamickej hre takéhoto druhu samozrejme odporúčam zvoliť režim výkonu, aj keď výsledný obraz sa, bohužiaľ, podobá na svojho predchodcu z roku 2015.

Obraz je v tomto režime občas škaredo rozmazaný a level detailov vôbec nepripomína hru, ktorá vyšla v roku 2025. Je to veľká škoda, keďže príroda je krásne nadizajnovaná, no starší RE Engine nezvláda veľké otvorené prostredia s množstvom detailov tak, ako by sme chceli.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Okrem toho tu nájdeš aj balanced režim, ktorý ponúka vcelku rozumný kompromis s vyšším rozlíšením a detailmi. Zároveň cieli na 60 snímok za sekundu, no v prehustenom prostredí s veľkým počtom detailov a efektov sa objavujú aj framedropy.

Na druhú stranu zas hra ťaží z SSD disku, ktorý je pre veľké svety bez načítavania stavaný. Cenou je iba dlhšie prvotné načítanie do hry, po ktorom už takmer žiadne načítavacie obrazovky neuvidíš.

Verdikt

Monster Hunter Wilds je výborným počiatočným bodom pre hráčov nedotknutých touto legendárnou sériou. Pre hardcore fanúšikov však môže byť sklamaním, keďže autori zjednodušili mnoho mechaník, ktoré zdobili sériu po dlhé desaťročia a pristúpili k viac naratívnemu štýlu rozprávania príbehu.

Hlavným mínusom je nemožnosť vypnúť „autopilota“ na Seikretovi, novom jazdeckom zvierati, ktoré ťa samé zavedie až k lovenému monštru. Stopovanie cieľa bolo síce medzi jednotlivými časťami zjednodušované, no vždy bolo potrebné nájsť ho vlastnou cestou a až potom si s ním mohol merať sily.

Monster Hunter Wilds / FonTech

Boje sú však presne také, aké si ich pamätáme. Brutálne kombá spolu s uhýbaním a liečením pomocou odvarov v nich hrajú hlavnú úlohu. Poteší prídavok Focus režimu a Focus Slashu, ktoré pomôžu s lepším mierením na nové rany, ktoré môžeš nepriateľom otvárať opakovanými útokmi.

Prostredia v celom titule hýria životom. Ekosystémy sú výborne rozlíšené, každý s vlastnou faunou a flórou. Pláne ponúknu slnkom zaliate výhľady, zatiaľ čo zamrznuté jaskyne poriadne vytrápia tvoju pohyblivosť a džungľa zas poskytne nádherné pohľady na pestrofarebných živočíchov.

Bohužiaľ titul ťahá dole aj výkonová stránka, pretože pokiaľ si ho chceš zahrať so 60 snímkami za sekundu, budeš sa musieť uspokojiť s FullHD rozlíšením. Autori snáď prinesú lepšiu optimalizáciu v updatoch po vydaní. Monster Hunter Wilds vychádza už 28. februára na platformy PlayStation 5, Xbox Series X/S a PC.

Čítajte viac z kategórie: Hry

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP