Slovenské komerčné televízie Markíza a JOJ sa ocitli v centre pozornosti Protimonopolného úradu SR. Dôvodom je kontroverzný zákaz pretáčania reklám pri spätnom sledovaní ich programov, ktorý môže predstavovať zneužitie dominantného postavenia.

Zákaz pretáčania reklám sa preveruje

Markíza aj JOJ začali od leta 2025 postupne obmedzovať možnosť preskakovania reklám v archívoch. Podľa nových pravidiel si diváci pri sledovaní kanálov Markízy počas prvých troch dní od zaradenia relácie do archívu musia pozrieť minimálne tri minúty reklám. JOJ sa pridala s podobným obmedzením. Na niektorých platformách je možné reklamy pretočiť až po troch minútach, inde vôbec.

Televízie nepopulárny krok obhajujú a tvrdia, že ide o bežnú prax v zahraničí a strategický krok na stabilizáciu reklamného trhu. „Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy,“ obhajoval rozhodnutie generálny riaditeľ Markízy Peter Gažík.

Protimonopolný úrad rozšíril konanie voči Markíze už koncom júla, v auguste začal vyšetrovať aj JOJ. Podľa úradu televízie mohli voči operátorom retransmisie uplatňovať neprimerané obchodné podmienky tým, že od nich vyžadovali technické obmedzenia znemožňujúce pretáčanie reklám.

Joj Šport 2 je nová TV stanica na Slovensku.
Unsplash (Úprava redakcie)

Televízie od určitého dátumu začali od operátorov vyžadovať implementáciu obmedzení pretáčania reklám a tí k tomu postupne pristúpili. Toto správanie malo následne vplyv na divákov, ktorým sa znížila flexibilita pri sledovaní televízie v dôsledku obmedzenia možnosti pretáčať reklamy na najsledovanejších televíznych staniciach na trhu,“ približuje PMÚ.

Podľa vyjadrenia Lívie Cseresovej z Protimonopolného úradu (PMÚ) sa tiež zavedené obmedzenia zo strany televízií prejavili na komforte divákov. Sledovanie televízneho obsahu sa stalo menej flexibilným, keďže možnosť preskakovania reklám bola výrazne obmedzená.

Nič to neznamená, hovorí Markíza

Ak sa preukáže porušenie zákazu zneužitia dominantného postavenia, televíziám hrozí pokuta až do výšky 10 % z ich obratu za predchádzajúci účtovný rok. V prípade Markízy a JOJ by išlo o miliónové sumy.

PMÚ však upozorňuje, že samotné začatie konania ešte neznamená, že televízie pravidlá skutočne porušili. Ide o štandardný proces, v rámci ktorého sa preverujú všetky dostupné dôkazy.

Markíza sa voči podozreniam ohradila: „Rešpektujeme všetky pravidlá vyplývajúce z právnych predpisov, ako aj najvyšších etických štandardov. Odmietame tvrdenia, že uplatňujeme voči našim partnerom neprimerané obchodné podmienky,“ uviedol Štefan Frimmer z Markízy.

Čítajte viac z kategórie: Filmy & seriály

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP