Pozor, ako sa nabíjajú elektromobily. Tento spôsob má enormné energetické straty
Domáce nabíjanie elektromobilu je obvykle ten najlacnejší spôsob, no aj ten sa môže vo finále poriadne predražiť. Spoločnosť ADAC vypracovala štúdiu, v ktorej odmerala straty energie pri domácom nabíjaní viacerými spôsobmi. V niektorých prípadoch dosahujú až 30 %.
Majiteľ elektromobilu má totiž pri domácom nabíjaní hneď niekoľko možností, ako svoje auto nabíjať. Tým najbežnejším je zrejme využitie nástenného wallboxu, no majitelia áut s menšími batériami alebo majitelia plug-in hybridov častokrát využívajú na nabíjanie aj obyčajnú 230 V sieť.
Najlacnejšie nabíjanie je paradoxne najdrahšie
Nabíjanie z 230 V siete sa zdá byť na prvý pohľad to najlacnejšie, nakoľko si nevyžaduje žiadne vysoké investície do kúpy a inštalácie samotného wallboxu. Stačí jednoducho zakúpiť nabíjačku, strčiť ju do bežnej zásuvky a elektromobil sa nabíja. Síce poriadne pomaly, ale predsa.
Tento spôsob však podľa štúdie môže byť z dlhodobého hľadiska najdrahší, nakoľko pri tomto spôsobe nabíjania dochádza k najväčším stratám energie. ADAC skúmala straty na štyroch rôznych elektromobiloch a tie sa pohybovali na úrovni od 12 % až do 24 %.
Samozrejme, na podiele strát energie sa podpisuje aj konkrétny elektromobil, no štúdia odhalila, že práve wallbox je omnoho efektívnejší spôsob nabíjania elektrického auta.
S obyčajným wallboxom ušetríš najviac
Najefektívnejší spôsob nabíjania je použitie „obyčajného“ wallboxu, ktorý funguje na plný výkon. Ak teda má majiteľ doma 11 kW wallbox, najideálnejšie je nabíjať elektromobil či plug-in hybrid výkonom 11 kW. Vtedy dochádza k najmenším stratám energie.
Podľa štúdie sa v takomto prípade vytratí iba 5 % až 10 % elektrickej energie. O čosi menej efektívny spôsob nabíjania ponúka takzvaný inteligentný wallbox s reguláciou nabíjacieho výkonu.
Takéto wallboxy využívajú napríklad ľudia, ktorí chcú elektromobil nabíjať z prebytkov energie, ktoré im generuje fotovoltaika. Pri takomto štýle nabíjania ale dochádza k stratám v rozmedzí od 10 % do 14 %. V tomto prípade to ale majiteľa elektromobilu nemusí nijak extra trápiť, nakoľko elektrinu, ktorou auto nabíja nekupuje, ale jeho domácnosť mu ju vyrába „zadarmo“.
Najnižšie straty sú pri DC nabíjaní
Ak by sme ale chceli nabíjať elektromobil tým úplne najefektívnejším spôsobom, museli by sme ho zapojiť na DC nabíjačku. Jednosmerný prúd ale nanešťastie v bežných domácnostiach nemáme a tak by sme museli navštevovať výhradne verejné nabíjačky, ktoré sú zasa samé o sebe drahšie.
K veľkým stratám energie totiž dochádza práve pri prevode striedavého (AC) prúdu, ktorý máme doma, na prúd jednosmerný (DC), s ktorým pracuje vysokonapäťová batéria elektrického auta.
Stále však platí, že najvýhodnejší (najlacnejší) spôsob nabíjanie je nabíjanie doma. Ak ale nechce majiteľ elektromobilu zbytočne „vypúšťať elektrinu von komínom“, mal by siahnuť po obyčajnom wallboxe za pár stoviek eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká odstávka jednej z najväčších bánk na Slovensku: 8 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani aplikácia
Hackeri odhalili tajomstvá ruského superzbraňového systému. Dokáže „usmažiť“ elektroniku nepriateľa
Lavrov: Slovensko a Maďarsko bránia, aby sa z EÚ stala „vojnová mašinéria“
Majú 100 rokov a stále lietajú cez oceán na Slovensko. Kanadský pár odhalil svoje tajomstvá vitality
Diplomatická bomba z Washingtonu: Trump navrhol vylúčiť európsku krajinu z NATO, neplatí dosť na obranu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP