Pozor, ako sa nabíjajú elektromobily. Tento spôsob má enormné energetické straty
Domáce nabíjanie elektromobilu je obvykle ten najlacnejší spôsob, no aj ten sa môže vo finále poriadne predražiť. Spoločnosť ADAC vypracovala štúdiu, v ktorej odmerala straty energie pri domácom nabíjaní viacerými spôsobmi. V niektorých prípadoch dosahujú až 30 %.
Majiteľ elektromobilu má totiž pri domácom nabíjaní hneď niekoľko možností, ako svoje auto nabíjať. Tým najbežnejším je zrejme využitie nástenného wallboxu, no majitelia áut s menšími batériami alebo majitelia plug-in hybridov častokrát využívajú na nabíjanie aj obyčajnú 230 V sieť.
Najlacnejšie nabíjanie je paradoxne najdrahšie
Nabíjanie z 230 V siete sa zdá byť na prvý pohľad to najlacnejšie, nakoľko si nevyžaduje žiadne vysoké investície do kúpy a inštalácie samotného wallboxu. Stačí jednoducho zakúpiť nabíjačku, strčiť ju do bežnej zásuvky a elektromobil sa nabíja. Síce poriadne pomaly, ale predsa.
Tento spôsob však podľa štúdie môže byť z dlhodobého hľadiska najdrahší, nakoľko pri tomto spôsobe nabíjania dochádza k najväčším stratám energie. ADAC skúmala straty na štyroch rôznych elektromobiloch a tie sa pohybovali na úrovni od 12 % až do 24 %.
Samozrejme, na podiele strát energie sa podpisuje aj konkrétny elektromobil, no štúdia odhalila, že práve wallbox je omnoho efektívnejší spôsob nabíjania elektrického auta.
S obyčajným wallboxom ušetríš najviac
Najefektívnejší spôsob nabíjania je použitie „obyčajného“ wallboxu, ktorý funguje na plný výkon. Ak teda má majiteľ doma 11 kW wallbox, najideálnejšie je nabíjať elektromobil či plug-in hybrid výkonom 11 kW. Vtedy dochádza k najmenším stratám energie.
Podľa štúdie sa v takomto prípade vytratí iba 5 % až 10 % elektrickej energie. O čosi menej efektívny spôsob nabíjania ponúka takzvaný inteligentný wallbox s reguláciou nabíjacieho výkonu.
Takéto wallboxy využívajú napríklad ľudia, ktorí chcú elektromobil nabíjať z prebytkov energie, ktoré im generuje fotovoltaika. Pri takomto štýle nabíjania ale dochádza k stratám v rozmedzí od 10 % do 14 %. V tomto prípade to ale majiteľa elektromobilu nemusí nijak extra trápiť, nakoľko elektrinu, ktorou auto nabíja nekupuje, ale jeho domácnosť mu ju vyrába „zadarmo“.
Najnižšie straty sú pri DC nabíjaní
Ak by sme ale chceli nabíjať elektromobil tým úplne najefektívnejším spôsobom, museli by sme ho zapojiť na DC nabíjačku. Jednosmerný prúd ale nanešťastie v bežných domácnostiach nemáme a tak by sme museli navštevovať výhradne verejné nabíjačky, ktoré sú zasa samé o sebe drahšie.
K veľkým stratám energie totiž dochádza práve pri prevode striedavého (AC) prúdu, ktorý máme doma, na prúd jednosmerný (DC), s ktorým pracuje vysokonapäťová batéria elektrického auta.
Stále však platí, že najvýhodnejší (najlacnejší) spôsob nabíjanie je nabíjanie doma. Ak ale nechce majiteľ elektromobilu zbytočne „vypúšťať elektrinu von komínom“, mal by siahnuť po obyčajnom wallboxe za pár stoviek eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP