Každý rok sa na Slovensku opakuje rovnaká situácia. Motoristi netrpezlivo čakajú, či štát nepríde s nepríjemným prekvapením v podobe drahších diaľničných známok. V čase, keď sa zvyšujú ceny pohonných hmôt, parkovania či poistenia, je to téma, ktorá zasahuje prakticky každého vodiča. Na tému upozornil portál Startstop.

Od lacných známok k prudkému skoku

Dlhé roky patrili slovenské diaľničné známky medzi najlacnejšie v regióne. Cena bola nastavená na 50 eur a nemenila sa ani v časoch, keď rástli náklady na opravy ciest či stavebné práce. Prvá zmena prišla po rokoch stagnácie, keď sa suma zvýšila na 60 eur. Skutočný šok však nastal až pri skokovitom zdražení na dnešných 90 eur. Tento krok spustil medzi vodičmi veľkú kritiku a obavy, že cena bude ďalej rásť.

Napriek zdraženiu však Slovensko stále ostáva medzi najlacnejšími krajinami regiónu. Kým u nás stojí ročná známka 90 eur, v Česku je to v prepočte približne 99 eur, v Rakúsku takmer 104 eur a v Maďarsku až okolo 148 eur. Rozdiely dosahujú desiatky eur, no netreba zabúdať na dôležitý faktor – sieť diaľnic v okolitých krajinách je omnoho rozsiahlejšia než na Slovensku. Vodiči tak platia viac, ale získavajú aj väčší počet kilometrov diaľnic a často aj lepšie služby spojené s využívaním diaľníc.

clovek plati kartou online a web eznamky
Pexels/Screenshot/eZnamka.sk(Úprava redakcie)

Ministerstvo potvrdilo cenu pre rok 2026

Po mesiacoch špekulácií rezort dopravy rozhodol. Ministerstvo prostredníctvom hovorkyne Petry Poláčikovej odkázalo, že cena diaľničnej známky sa meniť nebude. Aj v roku 2026 si vodiči za ročnú známku zaplatia 90 eur. „Naším cieľom je zachovať súčasnú úroveň cien aspoň na krátke obdobie,“ uviedla hovorkyňa.

Pre motoristov je to pozitívna správa, no pre štát výzva. Každá zima prináša nové výtlky, poškodený asfalt a opravy mostov, ktoré si vyžadujú milióny eur. Politicky je atraktívne ponechať cenu bez zmeny, ale v praxi to znamená hľadanie iných zdrojov financovania. Ak sa podarí stabilizovať verejné financie, mohlo by Slovensko udržať súčasnú cenu aj dlhšie.

Čo z toho majú vodiči

Slováci tak môžu aspoň na rok 2026 počítať s rovnakými výdavkami na diaľnice ako dnes. V porovnaní so susedmi sme stále v lepšej pozícii, hoci kvalita infraštruktúry či rozsah diaľničnej siete nebýva vždy dôvodom na spokojnosť. Otázkou zostáva, dokedy sa tento stav udrží – história už ukázala, že prudké zdražovanie môže prísť aj po rokoch stagnácie.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP