V správe sú materiály TASR. 

Aktualizované 26. 5. 2023: Ministerstvo vnútra SR prerozdeľuje ďalších 29 nových vozidiel v policajnom prevedení s novým polepom v žlto-modrom vizuále. Ide o nižšie spomenuté plug-in hybridy Toyota RAV4 PHEV. Autá budú pridelené na krajské, respektíve okresné riaditeľstvá Policajného zboru a financované zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti SR.

Autá majú podľa Ministerstva záruku na 5-rokov, resp. 150 000 najazdených kilometrov. Majú metalickú farbu, svetelné a zvukové výstražné zariadenie s určením pre Políciu SR, no nechýba ani nový polep a prípravu na rádio stanicu či kameru za čelným sklom. Policajti dostanú aj zosilnené poťahy, opačné zapínanie bezpečnostného pásu vzadu, tmavé slnečné fólie a hasiaci prístroj.

Každá takáto Toyota stojí 67 546,11 eur s DPH, ceľkovo ich bude 400. Okrem nich príde 120 ks plug-in hybridných BMW X3 a 30 ks Kií Sportage s rovnakým typom pohonu. V civilnom prevedení policajti dostanú:

  • 57 ks KIA Sportage PHEV,
  • 33 ks Škoda Octavia PHEV,
  • 14 ks KIA Sportage PHEV,
  • 10 ks KIA Cee d SW,
  • 83 ks Škoda Enyaq,
  • 10 ks KIA EV6,
  • 5 ks elektrických Citroenov Jumpy
  • 3 nové Toyoty Land Cruiser

Práve plug-in hybridný pohon si od nás v redakcii vyslúžil veľkú kritiku, len ťažko si totiž vieme predstaviť policajné auto na nabíjačke. Lepšou voľbou by sa nám preto zdali klasické hybridy, ktoré sú ľahšie, lacnejšie a nabíjajú sa rekuperáciou pri brzdení aj samé. Ministerstvo vnútra však uvádza, že už v týchto dňoch realizuje montáž nabíjacích staníc v rámci celého Slovenska. Odhadom do jedného mesiaca bude vybudovaných 230 nabíjacích bodov pre potreby nabíjania plug-in hybridných vozidiel a elektrických vozidiel.

Pôvodný článok z 3. mája 2023: Slovenskí policajti dostanú nové autá, ktoré rozhodne potrebujú. Ako totiž vyplýva z minuloročných štatistík Ministerstva vnútra, vyše 2-tisíc áut má viac než 200 000 kilometov, no zároveň niektoré nespĺňajú ani len emisnú normu Euro 5 či staršie.

Daňoví poplatníci zároveň uvítajú informáciu, že 760 nových vozidiel bude financovaných z európskeho Plánu obnovy, nie priamo zo štátneho rozpočtu.

Prvých 25 vozidiel už bolo odovzdaných Krajskému riaditeľstvu PZ v Bratislave, takže máme predstavu o tom, aké vozidlá boli pre políciu objednané. Ide o plug-in hybridné SUV Toyota RAV4 PHEV.

Facebook / Polícia SR

Celkovo Ministerstvo nakúpilo 400 takýchto plug-in hybridných RAV4, ku ktorým pribudne 120 ks BMW X3 PHEVa 40 kusov Kií Sportage PHEV. Pravdepodobne ti napadá myšlienka, prečo policajti, ktorí doteraz jazdili na Kii Ceed či Golfoch, potrebujú o triedu väčšie, drahšie a lepšie vybavené SUV.

Prezident policajného zboru Štefan Hamran ešte vlani uviedol, že SUV sú „odolnejšie v teréne“ a majú „viac priestoru v kabíne“.

Na čo plug-in hybrid?

Rozumieť sa teoreticky dá aj požiadavke na hybridný pohon, vzhľadom na čoraz väčší tlak ekológov. Takéto vozidlá budú môcť hliadkovať a presúvať sa napríklad po peších zónach v úplne bez emisnom režime. Je tu však jeden háčik.

Plug-in hybridné vozidlá majú najväčší zmysel na krátke trasy zhruba do 50 kilometrov, ktoré väčšina bežných vodičov neprejazdí ani pri dochádzaní do práce a späť. Potom nasleduje niekoľkohodinové nabíjanie lacnou elektrinou z domácej garáže, aby si to na druhý deň mohol zopakovať.

Je však úplne vylúčené, aby v takomto režime jazdilo aj policajné auto. Jeho denný nájazd počas služby určite prevýši batériový dojazd a predpokladáme, že sa cez noc (kedy doň teoreticky sadá druhá smena) nebude mať kde nabíjať, aj keď na policajných staniciach (niekedy v budúcnosti) pribudne 130 nabíjacích bodov a vyše 400 nabíjačiek, povedal Tomáš Oparty, štátny tajomník Ministerstva vnútra pre médiá.

Policajti tak budú pravdepodobne ťahať len mŕtvu váhu, takže takáto RAV4 s ťažkou 18.1 kWh batériou bude mať pravdepodobne v konečnom dôsledku po vybití batérií vyššiu spotrebu, ako čisto benzínová. Pre BMW X3 a Kiu Sportage platí samozrejme to isté.

Namiesto toho by možno dávalo zmysel skôr objednanie obyčajného hybridu s 1,6 kWh akumulátorom, ktorý je výrazne ľahší a v mestskej prevádzke tiež výrazne znižuje spotrebu a emisie. Dobíjanie však auto manažuje samé rekuperáciou pri dobrzďovaní do križovatiek alebo jazde z kopca. A čerešnička na torte na záver – takéto vozdilo má v prípade Toyoty o vyše 10 000 eur nižšiu cenníkovú cenu na jedno objednané auto.

V prípade Kie je rozdiel asi 6-tisíc eur. Drahšia PHEV verzia má 13,8 kWh akumulátor, lacnejší hybrid 1,49 kWh. BMW X3 sa dodáva len ako nabíjateľný plug-in hybrid. Nevravíme rovno, že plug-in hybridy sú nezmysel (aj keď ide o slepú vetvu medzi spaľovákmi a elektromobilmi, na ktorú sa tiež bude vzťahovať zákaz predaja po roku 2035), má však zmysel len v konkrétnom režime používania, ktorý si pri aute s policajným polepom veľmi nevieme predstaviť.

Aj bez polepu, kde dáva plug-in zmysel

Ministerstvo nakúpilo aj autá v civilnom prevedení, bez označenia k príslušnosti k Policajnému zboru SR. Ideo o 57 + 14 Kií Sportage PHEV (tu môže mať ministerstvo chybu, rovnaký model totiž uvádza 2x) a 33 Octavií plug-in hybrid. Tu už môže nabíjanie na služobné jazdy z kancelárie dávať zmysel.

Okrem toho sa nakupujú aj čisté elektromobily, 83-krát Škoda Enyaq, 10-krát Kia EV6 a 5 kusov Citroenu Jumpy EV.

Vozidlá budú prerozdelené po celom Slovensku rovnomerne, pričom väčšina bude určená pre základné útvary Polície SR.

Zaujímavé štatistiky o policajných vozidlách (Zdroj: MV SR)
  •  1 934 vozidiel má 12 a viac rokov,  905 vozidiel má 15 a viac rokov;
  •  2 119 vozidiel najazdí v priemere ročne viac ako 22 500 km;
  •  2 289 vozidiel má najazdené viac ako 200 tis. km, 1 440 vozidiel má najazdené viac ako 250 tis. km, 801 vozidiel má najazdené viac ako 300 tis. km;
  •  len 2 150 vozidiel spĺňa emisnú normu EURO6 (32 %), 1 867 vozidiel spĺňa len emisnú normu EURO4 a staršiu (28 %).
  • priemerná spotreba osobných vozidiel rezortu je 8,4 l/100 km;
  • osobné vozidlá MV SR ročne najazdia spolu 131,1 mil. km, čo predstavuje v priemere 19 765 km na jedno osobné vozidlo;

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú