O 30 % lacnejšie a 44 % menšie. Revolučné batérie do elektromobilov sú tu, máme aj prvé reálne výsledky
Že sa už batérie nemajú kam posúvať? Americká spoločnosť Solid Power si to nemyslí, nedávno zverejnila informácie o svojej novej platforme. Okrem zníženia rozmerov a hmotnosti sa zvýši aj ich efektivita a klesnú celkové náklady na výrobu, informuje portál Electrive.
Ako najväčší problém dnešných elektromobilov sa javia batérie. Nehovoríme len o ich kapacite, s ktorou je priamo úmerný aj dojazd, ale inžinieri vo veľkom riešia aj veľkosť samotných článkov, použitie vzácnych kovov, a tým pádom aj cenu batérie, ktorá tvorí 30 % z celkovej ceny elektromobilu.
Nakoľko sa ale jedná o pomerne mladý segment, priestor na zlepšovanie tu stále je a zdá sa, že najbližšie roky bude cena batérií výrazne klesať, použitie vzácnych kovov sa bude eliminovať a aj veľkosti článkov sa značne zmenší.
Na úvod treba spomenúť, že firma Solid Power nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale ide o celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú, buď z kovov lítia, alebo sú na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu mangánu a kobaltu.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Kombináciou vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či spoločnosti Panasonic, ktoré sú považované za tie najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg, nárast by tak predstavoval takmer 50 %.
Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % na 440 Wh/kg. Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh rovnako, aká sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.
V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť, pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg, pri použití lítiovej anódy dokonca iba 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.
Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda asi 5350 €, zatiaľ čo v súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.
V budúcnosti budú ešte lepšie
Platforma Solid Power by mohla byť v budúcnosti schopná využívať aj lacné typy katód, ktoré inak nie sú vhodné pre použitie v lítium-iónových batériách. V kombinácii s kovovou anódou lítia bude katóda úplne bez kobaltu a niklu, čo zníži náklady na tieto vzácne kovy až o 90 %.
Ako píše PRnewsWire, sériová výroba nového typu batérií má začať už v roku 2026 a zo začiatku bude spoločnosť ponúkať trojicu rôznych konštrukcií, každá z nich môže vyhovovať inému výrobcovi automobilov. Do vývoja týchto batérií investovali automobilky ako Ford či BMW, ktoré ich pochopiteľne budú využívať.
Veľký hráč aj u nás na Slovensku
Veľký hráč vo vývoji batérií sa nachádza aj na Slovensku. Je ním spoločnosť InoBat a s jej dvomi hlavnými predstaviteľmi sme nedávno robili veľký rozhovor, kde nám prezradili, v čom sú ich batérie revolučné a čo od nich môžeme očakávať do budúcna.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Skrytá kríza vyplávala na povrch. Kľúčová surovina pre elektromobily sa rýchlo míňa, Európe hrozí hlboký deficit
Bugatti posunulo hranice nemožného. Vyrába športiak s 1 800 koňmi, bude mať šialenú maximálku
Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
Elektromobil ti nabije za 5 minút. Do Európy príde čínska technológia, ktorá odpíše spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po prebudení to robí takmer každý: Tichý zabijak krvného tlaku, ktorý predbieha aj kávu či soľ
Z mora pri Labradore sa vynoril čierny ľadovec. Vedci hovoria o jednom z najvzácnejších javov
Putinova laserová odpoveď na ukrajinské drony: Rusko testuje zbrane budúcnosti
Hromadná žaloba na Pfizer: Obľúbený prípravok mal spôsobiť ženám nádory na mozgu. Spoločnosť údajne riziká zamlčala
Rekreačný raj v plameňoch. Na východe Slovenska horeli chaty a lesný porast
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je väčší ako 4 olympijské bazény. Európsky štát stavia kolos, ktorý prepláva 80 km úplne bez emisií
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je väčší ako 4 olympijské bazény. Európsky štát stavia kolos, ktorý prepláva 80 km úplne bez emisií
- Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
-
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Vodíkové auto do každej rodiny? Táto „zázračná” súčiastka sľubuje koniec elektromobilov aj spaľovákov
Na slovenské inštitúcie útočili hacktivisti aj APT skupiny. Väčšina z nich bola z dvoch krajín
Trump útočí na ekologický plán Kalifornie. Zastavil zákaz spaľovacích motorov
Slovensko drží krok s Európou. AI už využíva veľké percento firiem, ďalší sa pridajú čoskoro
Jeruzalem prebudili sirény. Izrael zasiahli rakety, vojna visí vo vzduchu
Tesla skončila na čiernej listine. Európsky štát ju tam zaradil pre ignorovanie pracovných práv
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po prebudení to robí takmer každý: Tichý zabijak krvného tlaku, ktorý predbieha aj kávu či soľ
Z mora pri Labradore sa vynoril čierny ľadovec. Vedci hovoria o jednom z najvzácnejších javov
Putinova laserová odpoveď na ukrajinské drony: Rusko testuje zbrane budúcnosti
Hromadná žaloba na Pfizer: Obľúbený prípravok mal spôsobiť ženám nádory na mozgu. Spoločnosť údajne riziká zamlčala
Rekreačný raj v plameňoch. Na východe Slovenska horeli chaty a lesný porast
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené