Volvo opäť posúva hranice v segmente ťažkých nákladných vozidiel. Švédska automobilka predstavila úplne novú technológiu, ktorá v tejto kategórii debutuje vôbec po prvýkrát. Ide o funkciu stop/start priamo v spaľovacom motore svojich truckov. Táto inovácia je navrhnutá s cieľom znížiť spotrebu paliva a tým aj emisie CO₂, čo predstavuje ďalší krok v dlhodobej stratégii firmy zameranej na dekarbonizáciu dopravy. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Základom novinky je prepojenie s už existujúcimi systémami Volvo I-See a I-Roll. Tieto technológie sledujú profil cesty, topografiu a aktuálne podmienky. Ak systém rozpozná prichádzajúci klesajúci úsek, motor sa automaticky vypne, aby nákladné vozidlo využilo kinetickú energiu a gravitačný pohyb. Motor sa následne plynulo znova zapne bez zásahu vodiča, keď je potrebné doplniť výkon alebo nastáva zmena terénu. Celý proces je nastavený tak, aby nebol ohrozený komfort ani bezpečnosť jazdy.

„Naši inžinieri opäť dokázali priniesť inováciu, ktorá robí prepravu nákladov hospodárnejšou. V rámci našej stratégie dekarbonizácie budeme aj naďalej pracovať na zdokonaľovaní spaľovacích motorov, aby mali menší dopad na životné prostredie,“ vysvetľuje Jan Hjelmgren, vedúci produktového manažmentu Volvo Trucks.

Pokročilá technológia

Samotná technológia I-See dokáže predvídať profil trate. Ak systém identifikuje blížiace sa stúpanie, zvýši rýchlosť vopred, aby sa predišlo zbytočným podraďovaniam v závere kopca. Pri klesaní sa zapojí režim Eco-Roll, v ktorom sa pohon dočasne odpojí a vozidlo voľne kĺže, čím sa šetrí energia aj brzdy. Systém zároveň vie, kedy svah končí a podľa potreby jemne použije motorovú brzdu alebo si naopak udrží dynamiku pre nasledujúci výjazd.

vovlo truck
Volvo Trucks

Výhodou I-See je aj detailná znalosť trasy. Vďaka vysokokvalitným mapovým podkladom rozpoznáva nielen sklony, ale aj zákruty, kruhové objazdy či dopravné obmedzenia. Po aktivovaní tempomatu tak systém riadi radenie, akceleráciu, motorové brzdenie aj plachtenie, aby dosiahol čo najnižšiu spotrebu. Je integrálnou súčasťou balíka I-Save, ktorý je dlhodobo vlajkovou loďou úsporných riešení Volvo.

Novinka bude dostupná od septembra 2025 pre modely Volvo FH a FH Aero vybavené 13-litrovým naftovým motorom. Automobilka zároveň nedávno predstavila aj vylepšený systém Volvo Dynamic Steering, ktorý dokáže v prípade defektu na prednom kolese okamžite zareagovať a stabilizovať jazdu. Tým sa výrazne znižuje riziko, že vodič stratí kontrolu nad vozidlom pri náhlej strate tlaku v pneumatike.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP