Samosprávy nechcú, aby peniaze z pokút skončili v štátnej kase

Samosprávy majú záujem o vyberanie pokút, avšak chcú, aby získané finančné prostriedky z pokút ostali v miestnej kase. Od rezortu tak žiadajú jasnejšie pravidlá. Ako uvádza RTVS, v prípade, ak mestský policajt udelí pokutu a osoba ju odmietne na mieste zaplatiť a podá odvolanie, prípad preberá dopravný inšpektorát. Pokutu od občana tak nezíska mesto, ale štát.

„Ak my máme riešiť dopravné priestupky a naši policajti, ktorých musíme zaplatiť, tak potrebujeme, aby všetky pokuty z dopravných priestupkov zostali u nás, aby nám ich štát nebral. Pretože náš policajt urobí všetku tú prácu. On musí ten priestupok zdokumentovať, musí jednať s tým človekom,“ uviedla pre RTVS primátorka mesta Sliač Ľubica Balgová.

Freepik

„Mestská polícia má na starosti verejný poriadok a mestská polícia je najbližšie k občanom. Vedia, kde dochádza k porušovaniu zákona, kde dochádza k ohrozovaniu života a zdravia rodičov a detí, ktorí prechádzajú po cestách, po chodníkoch a podobne. A vedia tiež, kde ľudia nedodržiavajú rýchlosť,“ vyjadril sa pre RTVS prezident Združenia náčelníkov obecných a mestských polícii SR Ján Andrejko.

Mestá tvrdia, že by dokázali efektívne dohliadať na vodičov a v hre sú aj stacionárne radary. „Keď bude jasné, taxatívne vymedzené, že mestská polícia má vo svojej pôsobnosti kontrolu dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti a je oprávnená ju kontrolovať a vydávať sankcie. Sankcie sú príjmom miestnej samosprávy, podobne ako to je v Čechách, bude to celé vyriešené,“ uviedol pre RTVS predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik.

Radovan Stoklasa/TASR/Úprava redakcie

Obava zo zneužitia

Štátna polícia by tento krok uvítala. „Polícia je otvorená konštruktívnym diskusiám a víta každú aktivitu, ktorá môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a všetkých účastníkov cestnej premávky,“ vyjadril sa pre RTVS hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek.

Avšak existujú aj obavy zo zneužitia kompetencií, ktoré poznáme zo zahraničia. „Sú obce, kde preferujú v prvom rade bezpečnosť a dávajú to na takých miestach, kde treba ochraňovať chodcov, cyklistov atď., kde tá rýchlosť je nastavená úplne objektívne. A potom sú také mestá, kde sa snažia naplniť čo najviac rozpočet,“ uviedol pre RTVS dopravný analytik Jozef Drahovský.

V nedávnom článku sme ťa informovali o českej obci Říčany, ktorá má nainštalovaných neuveriteľných 66 radarov, čo obci zabezpečuje desiatky miliónov českých korún na pokutách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú