Vojna streamovacích služieb sa skončila a ako jednoznačný víťaz z nej vzišiel Netflix, ktorý v poslednom roku výrazne upevnil pozíciu svetového lídra. Dokazuje to aj rastúca používateľská základňa platformy, ktorá už v blízkej budúcnosti prekročí hranicu 300 miliónov.

Netflix síce môže trhu kraľovať v počte predplatiteľov, naďalej však musí prichádzať s novým obsahom, ktorým si náročného diváka potrebuje udržať. Správa Ampere Analytics naznačuje, že v tomto úsilí ho začína predbiehať aj konkurencia, o ktorej by to nikto nepovedal. Je ňou rýchlo rastúci YouTube, ktorý v ambíciách začína predbiehať aj tradičných globálnych hráčov.

Minulý rok nastal zvrat

Streamovacie služby a mediálne spoločnosti v posledných dvoch rokoch začali výrazne redukovať svoje náklady. Kým investície do vlastnej filmovej a seriálovej tvorby poslednú dekádu neustále narastali, v roku 2023 nastal zvrat a výdaje na nový obsah sa začínajú zmenšovať.

Zdravým predpokladom môže byť, že najväčšia svetová platforma produkuje aj najviac obsahu, podľa zistení Ampere Analytics to tak ale vôbec nie je. Netflix v tomto roku plánuje do tvorby nového obsahu naliať približne 17 miliárd dolárov, čo je až o tri miliardy menej, ako do vlastnej produkcie plánuje vraziť YouTube.

unsplash.com (úprava redakcie)

YouTube tento rok vyhradil pre vlastnú tvorbu až 20 miliárd dolárov, čo ho stavia na druhú priečku spomedzi všetkých platforiem a mediálnych gigantov. Viac už do svojho nešportového obsahu investuje iba konglomerát Disney, ktorý je známy svojimi vysokonákladovými značkami, napríklad v podobe Marvelu či Star Wars.

YouTube 20 miliárd použije inak ako tradiční streamovací giganti. Služba produkuje vzdelávacie programy, interaktívne videá, organizuje exkluzívne koncerty a hudobné relácie, vo veľkom tiež podporuje svojich najvýznamnejších tvorcov.

Analytici upozorňujú, že YouTube má v porovnaní s tradičnými streamovacími službami výhodu – generuje obrovské zisky z reklamy, ktoré si môže dovoliť opätovne vrážať do vlastnej tvorby a v tomto kolotoči neustále pokračovať. Služba tiež nie je ovplyvnená žiadnymi výkyvmi Hollywoodu ako napríklad minuloročné štrajky hercov a scenáristov, ktoré ochromili televíznu tvorbu a viedli k viacerým odkladom filmov a seriálov naprieč všetkými streamovacími platformami.

YouTube vie, čo robí a investície sa mu vyplácajú. V porovnaní so streamovacími službami si totiž už teraz vedie výrazne lepšie. Údaje Nielsen napríklad ukazujú, že podiel YouTube na všetkom odvysielanom televíznom a streamovacom obsahu v USA predstavoval takmer 10 %. V prípade Netflixu to bolo 7,6 %, ďalšie služby už sa hýbali medzi 1 až 2 percentami.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú