Elektromobily budú čoraz lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu klesli pod magickú hranicu
Ak sa niečo v posledných rokoch radikálne zmenilo v oblasti elektromobility, tak sú to rozhodne ceny batérií. Kým pred dvadsiatimi rokmi išlo o najdrahšiu a najproblematickejšiu časť každého elektromobilu, dnes sa situácia mení k lepšiemu.
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) klesli náklady na výrobu jednej kilowatthodiny batérie pod magickú hranicu 100 dolárov, čo je pre mnohých odborníkov jasným signálom, že elektromobily sa stávajú cenovo dostupnejšími, píše nemecký AutoBILD.
Priemerná cena klesá
Ešte presnejšie to vyčíslila agentúra Benchmark Mineral Intelligence, ktorá v septembri 2024 uviedla, že priemerná cena lítium-iónových batérií spadla na 66,5 dolára za kilowatthodinu – čo je v prepočte približne 60,50 eura. To predstavuje medziročný pokles o takmer 20 percent.
To však ani zďaleka nie je všetko. Batérie založené na lacnejšej lítium-železo-fosfátovej technológii (LFP) sa už predávajú za 60 dolárov/kWh. V praxi to znamená, že napríklad 60-kilowatthodinová batéria, ktorá je dnes štandardom v mnohých elektromobiloch, stojí len 3 600 dolárov, teda zhruba 3 270 eur.
Pre porovnanie – ešte v roku 2008 odhadovalo americké ministerstvo energetiky cenu za jednu kilowatthodinu batérie na neuveriteľných 1 415 dolárov (po prepočte na dnešnú hodnotu peňazí). Oproti tejto sume tak hovoríme o poklese cien o viac než 92 percent v priebehu 16 rokov. Táto magická hranica 100 dolárov za kilowatthodinu sa pritom už roky považuje za zlomový bod, kedy sa elektromobily začnú cenovo približovať klasickým spaľovacím vozidlám.
Viacero dôvodov
Znižovanie cien má pritom hneď niekoľko dôvodov. IEA poukazuje predovšetkým na prudký pokles cien lítia – kľúčového prvku v batériách – ktorý od roku 2022 klesol až o 85 percent. Dôležitú úlohu zohráva aj takzvaná „ekonomika z rozsahu“ – teda čím viac batérií sa vyrába, tým lacnejšie sa ich darí produkovať. V roku 2024 svetová produkcia dosiahla kapacitu jednej terawatthodiny, pričom výrobné kapacity už dosahujú potenciál až na trojnásobok tohto množstva. Do roku 2030 sa očakáva ďalšie strojnásobenie produkcie.
V neposlednom rade zohráva úlohu aj technologický pokrok. Nové výrobné metódy, efektívnejšie procesy a vylepšená chémia znižujú výrobné náklady. Tieto pokroky sú badateľné aj v konkrétnych modeloch. Napríklad v roku 2014 prišiel na trh prvý e-Golf od Volkswagenu s batériou kapacity 24,2 kWh a cenovkou od 34 900 eur.
Pre porovnanie, bežný Golf so spaľovacím motorom v tej dobe začínal na 16 975 eurách takže cenový rozdiel bol obrovský. Dnes má nástupca e-Golfu, model ID.3, batériu s viac ako dvojnásobnou kapacitou (52 kWh) a cenový rozdiel oproti spaľovaciemu Golfu sa zúžil na menej než 10 percent.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Z panickej poruchy k biznisu s dosahmi až 3,6 milióna: 26-ročná Petra premenila svoje myšlienky na úspešnú značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP