Ak sa niečo v posledných rokoch radikálne zmenilo v oblasti elektromobility, tak sú to rozhodne ceny batérií. Kým pred dvadsiatimi rokmi išlo o najdrahšiu a najproblematickejšiu časť každého elektromobilu, dnes sa situácia mení k lepšiemu.

Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) klesli náklady na výrobu jednej kilowatthodiny batérie pod magickú hranicu 100 dolárov, čo je pre mnohých odborníkov jasným signálom, že elektromobily sa stávajú cenovo dostupnejšími, píše nemecký AutoBILD.

Priemerná cena klesá

Ešte presnejšie to vyčíslila agentúra Benchmark Mineral Intelligence, ktorá v septembri 2024 uviedla, že priemerná cena lítium-iónových batérií spadla na 66,5 dolára za kilowatthodinu – čo je v prepočte približne 60,50 eura. To predstavuje medziročný pokles o takmer 20 percent.

To však ani zďaleka nie je všetko. Batérie založené na lacnejšej lítium-železo-fosfátovej technológii (LFP) sa už predávajú za 60 dolárov/kWh. V praxi to znamená, že napríklad 60-kilowatthodinová batéria, ktorá je dnes štandardom v mnohých elektromobiloch, stojí len 3 600 dolárov, teda zhruba 3 270 eur.

Pre porovnanie – ešte v roku 2008 odhadovalo americké ministerstvo energetiky cenu za jednu kilowatthodinu batérie na neuveriteľných 1 415 dolárov (po prepočte na dnešnú hodnotu peňazí). Oproti tejto sume tak hovoríme o poklese cien o viac než 92 percent v priebehu 16 rokov. Táto magická hranica 100 dolárov za kilowatthodinu sa pritom už roky považuje za zlomový bod, kedy sa elektromobily začnú cenovo približovať klasickým spaľovacím vozidlám.

batéria výroba
MIT

Viacero dôvodov

Znižovanie cien má pritom hneď niekoľko dôvodov. IEA poukazuje predovšetkým na prudký pokles cien lítia – kľúčového prvku v batériách – ktorý od roku 2022 klesol až o 85 percent. Dôležitú úlohu zohráva aj takzvaná „ekonomika z rozsahu“ – teda čím viac batérií sa vyrába, tým lacnejšie sa ich darí produkovať. V roku 2024 svetová produkcia dosiahla kapacitu jednej terawatthodiny, pričom výrobné kapacity už dosahujú potenciál až na trojnásobok tohto množstva. Do roku 2030 sa očakáva ďalšie strojnásobenie produkcie.

volkswagen golf
Volkswagen (Úprava redakcie)

V neposlednom rade zohráva úlohu aj technologický pokrok. Nové výrobné metódy, efektívnejšie procesy a vylepšená chémia znižujú výrobné náklady. Tieto pokroky sú badateľné aj v konkrétnych modeloch. Napríklad v roku 2014 prišiel na trh prvý e-Golf od Volkswagenu s batériou kapacity 24,2 kWh a cenovkou od 34 900 eur.

Pre porovnanie, bežný Golf so spaľovacím motorom v tej dobe začínal na 16 975 eurách takže cenový rozdiel bol obrovský. Dnes má nástupca e-Golfu, model ID.3, batériu s viac ako dvojnásobnou kapacitou (52 kWh) a cenový rozdiel oproti spaľovaciemu Golfu sa zúžil na menej než 10 percent.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP