S blížiacim sa ukončením prevádzky Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) na konci tejto dekády sa NASA zameriava na to, aby ľudská prítomnosť v nízkej obežnej dráhe Zeme neprestala. V súlade so stratégiou continuous heartbeat (neprerušený pulz) sa agentúra pripravuje na prechod k dlhodobým misiám na komerčných platformách, pričom sa zároveň pripravuje na ambicióznu výzvu, a teda vyslanie astronautov na Mars.

ISS, ktorá už takmer 30 rokov slúži ako orbitálny domov pre astronautov a centrum mikrogravitačného výskumu, ukončí svoju činnosť do roku 2030. Po deorbite vstúpi do atmosféry, kde väčšina jej konštrukcie zhorí. Jej miesto má v budúcnosti zaujať komerčná stanica, ktorú budú prevádzkovať súkromné spoločnosti ako Axiom Space, Blue Origin a Northrop Grumman. NASA však priznáva, že komerčné náhrady nebudú pripravené okamžite. Preto je potrebné riešenie na udržanie prítomnosti ľudí vo vesmíre. Na tému upozornil portál Gizmodo.

Stratégia Continuous Heartbeat

NASA si uvedomuje, že kontinuálna ľudská prítomnosť v mikrogravitačnom prostredí nízkej obežnej dráhy je nevyhnutná pre rôzne pokroky, ako napr. dlhodobé lety trvajúce 6 až 12 mesiacov umožnia preskúmať riziká a vplyv mikrogravitácie na ľudské telo. Trénovanie posádok a ich zručnosti musia byť udržiavané počas celého prechodného obdobia a mikrogravitačné podmienky sú kľúčové na vývoj poznatkov v oblasti ľudského zdravia, biológie a fyziky. V dokumente NASA uvádza:

“Neprerušený rytmus ľudskej činnosti umožní NASA znížiť riziká pre budúce misie, pokračovať v doprave posádok a nákladu na nízku obežnú dráhu, rozvíjať vedu a udržiavať spoluprácu s komerčnými a medzinárodnými partnermi.”

Aby NASA znížila náklady, nechce už vesmírne stanice vlastniť a prevádzkovať. Namiesto toho sa plánuje stať zákazníkom, ktorý bude využívať služby súkromných partnerov. Komerčné stanice by mali slúžiť nielen NASA, ale aj ďalším vedeckým inštitúciám a firmám. Spoločnosti ako SpaceX, Boeing a ďalšie budú dôležitými partnermi v oblasti prepravy posádky a nákladu. NASA však zdôrazňuje potrebu diverzity poskytovateľov, aby nebola závislá iba na jednej firme.

NASA

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú