Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Predaj automobilov v Európe je dnes ako balansovanie na tenkom lane. Každé rozhodnutie totiž so sebou nesie isté riziko. Kia, ktorá sa teší rastúcemu úspechu na európskom trhu, musí podľa vlastných slov manévrovať medzi dvoma tábormi: zákazníkmi, ktorí stále preferujú klasické spaľovacie motory, a čoraz prísnejšou legislatívou, ktorá tlačí automobilky k rýchlemu prechodu na elektromobilitu. Dilemu tejto automobilky priblížil portál Motor1.
Tlak Európskej únie
Podľa dát Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) mali elektromobily v prvých štyroch mesiacoch roka len 15,3 % podiel na európskom trhu. Zákazníci teda stále uprednostňujú tradičné autá, no EÚ zároveň zvyšuje tlak na automobilky, aby rýchlo znižovali emisie CO₂.
„Ak sa budeme príliš spoliehať na spaľovacie autá, riskujeme, že nesplníme emisné ciele a budeme musieť platiť pokuty. Ak príliš zatlačíme na predaj elektromobilov, poškodíme si ziskové marže,“ priznal viceprezident predaja Kia pre Európu Carlos Lahoz preto v rozhovore pre Automotive News Europe.

Automobilky naprieč kontinentom sa snažia vyrovnať s novými emisnými pravidlami, ktoré sa budú ešte viac sprísňovať. Volkswagen aj Renault už vyjadrili obavy, že v roku 2025 by mohli čeliť pokutám vo výške miliárd eur, ak prekročia nové emisné limity. Hoci EÚ poskytla istú úľavu a umožnila výrobcom počítať flotilové emisie ako priemer za roky 2025 až 2027, tlak zostáva obrovský.
Stellantis dokonca uviedol, že ich inžinieri trávia viac než štvrtinu pracovného času práve zabezpečením toho, aby vozidlá spĺňali všetky zákonné požiadavky. Pripomeňme si, že od roku 2035 bude možné v krajinách dodržiavajúcich legislatívu EÚ predávať už len bezemisné vozidlá, teda najmä elektromobily.

EV zatiaľ nie sú prím
Ale ani úplný prechod na elektromobily zatiaľ nie je reálnou cestou. Lahoz otvorene priznáva, že elektrické autá z pohľadu zisku stále nedokážu konkurovať tým so spaľovacím motorom. Hlavným dôvodom sú vysoké náklady na batérie, ktoré tlačia výrobné ceny EV modelov nahor.
Kia sa tak musí snažiť o krehkú rovnováhu: ponúkať dostatok elektrických aj spaľovacích áut, aby spĺňala emisné limity a zároveň si udržala zdravé marže. Výrobcovia môžu naďalej predávať benzínové a naftové vozidlá, no musia ich kompenzovať predajom plug-in hybridov a najmä elektromobilov, aby udržali celkový priemer emisií na prijateľnej úrovni.
Oproti konkurencii sú vpredu
Dilema, ktorú popísal Lahoz, však nie je výlučne problémom Kie. Prakticky každá veľká automobilka v Európe dnes čelí rovnakému paradoxu: vývoj elektromobilov budúcnosti je financovaný zo ziskov z dnešných spaľovacích modelov. Cenová parita medzi EV a klasickými autami stále neprišla, výnimkou sú najmä čínski výrobcovia, ktorí ťažia z nižších výrobných nákladov.
Napriek týmto výzvam sa Kia v Európe momentálne darí výborne. V prvých štyroch mesiacoch roka podľa ACEA dosiahla podiel 4,1 % na trhu EU+EFTA+UK, čím predbehla veľké mená ako Ford (3,4 %), Opel/Vauxhall (2,9 %), Citroën (2,8 %), Fiat (2,3 %) či SEAT (1,7 %). Dokonca prekonala aj svoju sesterskú značku Hyundai, ktorá mala 3,9 % podiel.
Kia teda síce musí balansovať medzi ziskom a reguláciami, no zatiaľ sa jej to darí lepšie ako mnohým iným. Otázkou zostáva, ako dlho sa jej podarí udržať túto rovnováhu bez toho, aby stratila krok s konkurenciou alebo s legislatívou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom

Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky

Energetická mafia v Európe. Takto sa miliardári „nabaľujú“ na tvojom účte za elektrinu

Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii

Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Brušný tuk mizne bez diéty a hladovania, tvrdí výživový tréner. Jednoduché pravidlo 1,5 : 1 valcuje sociálne siete
PREMIUMInvestičné aplikácie môžu spôsobiť straty. Mnohé funkcie sú len marketing, hovorí odborník (ROZHOVOR)

Marius Pedersen sa chystá odísť zo Slovenska. Na stole je predaj najväčšieho odpadového hráča na trhu

„Situácia je hrozná. Kontrolujú 60 % Pokrovska,“ tvrdí ukrajinský dôstojník. Ruská taktika ochromuje prácu operátorov dronov

Plat od 1 500 eur: Wizz Air spustil v Bratislave masívny nábor nových zamestnancov, ponúka aj nečakaný benefit
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
-
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Slovákom prinesú vyššie ceny, Európe tlak. Emisné povolenky pre domácnosti zrejme odložia
Tesla stráca dych, Číňania sú na vzostupe. Trh v Nemecku odhalil pravdu o elektromobiloch v Európe
Vedci varovali, že to nedopadne dobre. Najväčší problém na orbite „zaútočil“ na čínskych astronautov
Čím viac času tráviš na sociálnych sieťach, tým horšie pre tvoje zdravie, tvrdia vedci
Obrovský zvrat v smerovaní Apple. Gigant chystá zariadenie, aké tu ešte nebolo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Brušný tuk mizne bez diéty a hladovania, tvrdí výživový tréner. Jednoduché pravidlo 1,5 : 1 valcuje sociálne siete
PREMIUMInvestičné aplikácie môžu spôsobiť straty. Mnohé funkcie sú len marketing, hovorí odborník (ROZHOVOR)

Marius Pedersen sa chystá odísť zo Slovenska. Na stole je predaj najväčšieho odpadového hráča na trhu

„Situácia je hrozná. Kontrolujú 60 % Pokrovska,“ tvrdí ukrajinský dôstojník. Ruská taktika ochromuje prácu operátorov dronov

