Televíznych divákov na Slovensku opäť čakajú zmeny a k lepšiemu to ani tentokrát nebude. Mediálna skupina JOJ GROUP v spolupráci s televíznymi operátormi od zajtra 15. júla zakazuje pretáčanie reklám pri sledovaní relácií z archívu. Zmena sa zatiaľ týka trojice staníc a prichádza s jasnými podmienkami.

Zatiaľ na troch staniciach

Ako uvádza JOJ, od utorka 15. júla už nebude možné pretáčať reklamné bloky pri sledovaní relácií zo záznamu na staniciach JOJ, Plus a WAU. Diváci, ktorí budú chcieť sledovať programy v archíve, budú musieť najskôr odsledovať približne tri minúty reklamy. Až potom môžu pokračovať v sledovaní alebo si reláciu posunúť podľa potreby. Reklama v archíve bude po novom nepretáčateľná, čo znamená, že ju nebude možné preskočiť ani urýchliť.

Zamedzenie pretáčania reklamy je podľa JOJ Group reakciou na vývoj televíznych trhov a online prostredia, kde je krátka reklama pred obsahom už bežným štandardom. Skupina hovorí, že podobný model poznajú diváci napríklad zo streamovacích platforiem alebo z YouTube, kde je pred spustením videa nutné odsledovať reklamu.

Zmena vznikla na základe dohody medzi JOJ Group a operátormi s cieľom zjednotiť technologické riešenia a zaviesť trhový štandard, ktorý má podporiť stabilitu a kvalitu televízneho obsahu. Hlavným cieľom je zabezpečiť financovanie tvorby a vysielania televíznych programov, keďže príjmy z reklamy sú pre súkromné televízie kľúčové.

V praxi bude nový systém fungovať tak, že pri prvom spustení záznamu relácie má divák k dispozícii 60 sekúnd na voľné posúvanie v rámci programu. Po uplynutí tejto minúty sa pri reklamnom bloku automaticky spustí reklama, ktorú už nebude možné pretočiť.

filmová a seriálová nálož Joj a Markíza
Unsplash/Joj/Markíza (úprava redakcie)

Po odsledovaní povinnej reklamy môže divák pokračovať v sledovaní relácie alebo si ju opäť posunúť ručne. Presné technické nastavenie a fungovanie tejto zmeny môže byť mierne odlišné v závislosti od konkrétneho televízneho operátora, keďže každý z nich implementuje technické riešenie podľa svojich možností.

Zmena sa týka výhradne archívneho sledovania na staniciach JOJ, Plus a WAU. Ostatné stanice skupiny, ako JOJKO, JOJ24, JOJ Svet, CS Film, CS History, CS Mystery a JOJ Cinema, zostávajú bez obmedzení. Naďalej na nich bude možné sledovať programy naživo aj zo záznamu bez povinnosti odsledovať reklamu. Živé vysielanie na všetkých staniciach JOJ Group ostáva bezo zmien a diváci ho môžu sledovať tak, ako boli doteraz zvyknutí, uvádza televízia.

Pridáva sa k Markíze

JOJ Group je významným, no nie jediným hráčom na trhu, ktorý pristúpil k obmedzeniu pretáčania reklám v archíve. Podobný krok už v máji 2025 zaviedla aj konkurenčná skupina Markíza. Tá od 21. mája 2025 požaduje od všetkých televíznych operátorov, aby zablokovali možnosť pretáčať reklamné bloky pri sledovaní obsahu z archívu na jej staniciach.

Diváci tak musia povinne odsledovať reklamné prestávky, pričom v prvých troch dňoch od odvysielania programu nie je možné reklamu preskočiť, až následne sa možnosť pretáčania opäť obnoví. Aj Markíza vysvetľuje, že zmeny sú kľúčové pre potrebu zachovať stabilné príjmy z reklamy, ktoré sú pre komerčné televízie zásadné.

Obe televízne skupiny zároveň zhodne vysvetľujú, že ide o opatrenie bežné v mnohých európskych krajinách a na globálnych streamovacích platformách. Cieľom je zabezpečiť financovanie vlastnej tvorby a vyrovnať podmienky medzi živým vysielaním a sledovaním programov zo záznamu.

Čítajte viac z kategórie: Filmy & seriály

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP