Elektromobil alebo hybrid? Tento typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
Výber medzi hybridným a čistým elektromobilom je pre slovenského spotrebiteľa stále aktuálna téma, ktorá si vyžaduje dôkladné zváženie. Každý z týchto typov vozidiel ponúka iné výhody a nevýhody, pričom rozhodnutie závisí najmä od individuálnych potrieb, preferencií a životného štýlu.
Rozdiel medzi hybridnými a elektrickými vozidlami
Hybridné vozidlá kombinujú tradičný spaľovací motor (ICE) s elektrickým motorom. Tieto vozidlá môžeme rozdeliť do dvoch hlavných kategórií. Plné hybridy (HEVs) sa spoliehajú najmä na spaľovací motor, ale môžu využiť aj elektrickú energiu pri nízkych rýchlostiach. Na druhej strane, plug-in hybridy (PHEVs) majú väčšie batérie, ktoré je možné nabíjať z externého zdroja, čo umožňuje dlhší dojazd na čisto elektrickú energiu.
Elektromobily (EVs) fungujú výhradne na elektrickú energiu, pričom používajú veľké batérie, ktoré sa musia nabíjať buď doma, alebo na verejných nabíjacích staniciach. Tieto vozidlá neprodukujú žiadne výfukové emisie, čo ich robí ekologickejšou voľbou v porovnaní s hybridmi aj tradičnými vozidlami.
Výhody elektromobilov
Jednou z hlavných výhod elektromobilov je ich ekologický prínos. Neprodukujú žiadne výfukové emisie, čo výrazne znižuje znečistenie ovzdušia a uhlíkovú stopu v porovnaní s hybridmi a tradičnými vozidlami. Ďalšou ich výhodou sú nižšie prevádzkové náklady. Hoci sú elektromobily zvyčajne drahšie na začiatku – teda je potrebné mať vyšší kapitál, prevádzkové náklady sú nižšie, keďže elektrina je často lacnejšia než palivo.
Elektromobily majú tiež menej pohyblivých častí, čo znamená menej údržby oproti vozidlám so spaľovacím motorom, nehovoriac o tom, že ponúkajú tichý a plynulý chod. Mnoho vodičov takisto mimoriadne ocení plynulú akceleráciu elektromobilov, ktoré nemajú vibrácie ako to je pri autách so spaľovacími motormi.
Nevýhody elektromobilov
Na druhej strane, medzi najväčšie nevýhody elektromobilov patrí psychologická úzkosť z dojazdu (Range Anxiety). Aj napriek zlepšeniam v batériovej technológii stále existujú obavy z vybitia batérie pri dlhších cestách, čo môže byť problém, ak neexistuje dostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc.
Nabíjacia infraštruktúra je ďalší problém, keďže v niektorých oblastiach môže byť dostupnosť nabíjacích staníc obmedzená, čo môže byť problémom pre tých, ktorí pravidelne cestujú na dlhšie vzdialenosti. Expert však v našom rozhovore naznačil, že Slovensko do tejto kategórie nespadá.
O nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre spravidla hovoria ľudia, ktorí ešte v elektrickom aute nesedeli. Podľa dát SEVA za minulý rok sme končili rok 2023 s 1808 verejnými nabíjacími bodmi, pričom z nich 1.155 bolo AC, t.j. pomalých, 455 DC, t.j. rýchlych a 181 UFC, čiže ultrarýchlych s výkonom 150 kW a viac.
V skutočnosti máme najviac rýchlych a ultrarýchlych nabíjacích bodov na počet elektromobilov v Európe. Je to však dôsledok jednak nulovej štátnej podpory, ako aj nedôvery k tejto technológii zvlášť na Slovensku a v ČR,“ vyjadril sa v našom rozsiahlom rozhovore Rastislav Žembéry, ktorý vedie tím Business Development e-mobility v skupine ZSE.
Výhody hybridných vozidiel
Hybridy majú oproti elektromobilom niekoľko výhod a rozšírený dojazd je azda tou najbadateľnejšou z nich. Hybridy môžu plynule prepínať medzi elektrickou energiou a benzínovým motorom, čo eliminuje obavy z vybitia batérie a umožňuje dlhšie cesty bez potreby častého nabíjania.
Ďalšou výhodou je úspora paliva. Hybridy sú všeobecne úspornejšie ako tradičné vozidlá, pričom spotrebujú zvyčajne menej ako 7 litrov paliva na 100 km. Mimochodom, hybridy umožňujú plynulý prechod na elektrický pohon bez potreby adaptácie na úplne nový systém, čo je v našej, povedzme, trocha konzervatívnejšej krajine (Podľa prieskumu Focusu z februára 2020 vyznáva 58 % ľudí na Slovensku konzervatívne a 36 % liberálne hodnoty), zlatý stred pre Slováka, ktorý rozmýšľa nad výmenou spaľováku za niečo elektrické.
Nevýhody hybridných vozidiel
Z nevýhod hybridných vozidiel je azda najväčším komplexným problémom faktor nákladov na údržbu. Hybridné vozidlá majú totiž dvojitý pohonný systém, čo môže viesť k vyšším výdavkom na údržbu v porovnaní s elektromobilmi, ktoré majú podstatne menej pohyblivých častí.
Okrem toho obmedzený elektrický dojazd môže byť pre niektorých používateľov nevýhodou, keďže plné hybridy ponúkajú elektrický dojazd iba do približne 50 km, čo nemusí vyhovovať všetkým, najmä pre krátke mestské jazdy. Emisie sú ďalším problémom, pretože aj keď sú hybridy ekologickejšie než tradičné vozidlá, stále produkujú nezanedbateľné emisie pri spaľovaní paliva.
Ktorý je lepší pre slovenského spotrebiteľa?
Rozhodnutie medzi hybridným a čistým elektromobilom závisí na rôznych faktoroch, ako sú jazdné návyky, environmentálne priority a rozpočet. Pre slovenského motoristu, ktorý často cestuje na dlhšie vzdialenosti, môže byť hybrid ideálnou voľbou, pretože poskytuje flexibilitu pri prechode medzi elektrickým pohonom a spaľovacím motorom.
Na druhej strane, ak spotrebiteľ väčšinou jazdí v mestskom prostredí, elektromobil môže byť ideálnejšou voľbou ako čistý elektromobil. Pre tých, ktorí sa zameriavajú na zníženie svojej uhlíkovej stopy a chcú mať nižšie prevádzkové náklady, pričom disponujú možnosťou vyššej počiatočnej investície, sú elektromobily vynikajúcou voľbou.
Ak sa rozhodneš pre elektromobil alebo hybrid, kľúčovým faktorom bude tvoja konkrétna situácia. Je dôležité zohľadniť všetky faktory, aby ste si vybrali to najlepšie vozidlo pre svoj životný štýl.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: V bratislavskom jazere našli telo 71-ročného muža. Polícia zisťuje príčinu smrti a okolnosti tragédie
„Zarábam 32 000 eur mesačne tým, že vylepšujem cudzie nápady.“ Samuel vymenil prácu v optike za vlastný biznis z pohodlia gauča
Pokuta od 200 do 3 000 eur za bežné aktivity. Európa začne tvrdšie trestať turistov (PREHĽAD)
Expert: Na trojizbák v Bratislave treba 16 ročných platov. Priepasť medzi hlavným mestom a zvyškom Slovenska sa prehĺbi
Šoféri dnes vidia až o 40 % menej. Nová štúdia odhalila dramatický pokles viditeľnosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP