Ceny lítium-iónových batérií zaznamenali v roku 2024 najväčší ročný pokles od roku 2017. Podľa analýzy spoločnosti BloombergNEF (BNEF) klesli ceny o 20 % oproti predchádzajúcemu roku na rekordných 115 dolárov za kilowatthodinu. Tento pokles ovplyvnilo niekoľko faktorov, medzi ktoré patrí rapídne zvýšenie výrobnej kapacity, nízke ceny kovov a komponentov, rastúca popularita lacnejších batérií typu LFP a spomalenie rastu predaja elektrických vozidiel. Na tému upozornil portál BloombergNEF.

Prebytok výroby a spomalený rast dopytu

Počas posledných dvoch rokov výrobné kapacity batérií prudko vzrástli v očakávaní rastúceho dopytu po batériách pre elektrické vozidlá a stacionárne úložiská. Výsledkom je, že celosvetová výrobná kapacita batériových článkov dosiahla 3,1 terawatthodiny, čo je viac ako 2,5-násobok ročného dopytu po batériách v roku 2024. Hoci dopyt vo všetkých sektoroch medziročne rástol, trh s elektrickými vozidlami rástol pomalším tempom ako v predchádzajúcich rokoch.

Evelina Stoikou, vedúca tímu batériovej technológie v BNEF, vysvetľuje, že „pokles cien batériových článkov bol tento rok výraznejší ako pokles cien batériových kovov, čo naznačuje, že marže výrobcov batérií sú pod tlakom. Menší výrobcovia musia ešte viac znižovať ceny, aby si udržali podiel na trhu.“

Freepik

Pod 100 dolárov/kWh

Ceny batérií pre batériové elektrické vozidlá klesli na 97 dolárov za kilowatthodinu, čo je po prvý raz pod magickou hranicou 100 dolárov. V Číne už elektrické vozidlá dosiahli cenovú paritu s automobilmi so spaľovacími motormi, avšak v mnohých ďalších trhoch sú stále drahšie. Očakáva sa, že v najbližších rokoch sa nižšie náklady na batérie rozšíria aj mimo Číny a ďalšie segmenty dosiahnu cenovú paritu.

Najnižšie priemerné ceny batériových balíkov boli v Číne, kde sa pohybovali na úrovni 94 dolárov/kWh. V Spojených štátoch a Európe boli ceny o 31 % a 48 % vyššie, čo odráža vyššie výrobné náklady a nižšie objemy výroby.

Elektromobilita, Slovensko, Infraštruktúra
Pixabay

Čínske spoločnosti čelili ostrej konkurencii, ktorá ich nútila nielen znižovať ceny, ale tiež rozširovať pôsobenie na nové trhy, ako je energetické úložisko a hľadať zákazníkov v zahraničí.

Lacné suroviny boli dôležitým faktorom poklesu cien batérií, no v budúcnosti sa očakáva možný nárast. Vývoj cien totiž výrazne môže ovplyvniť geopolitické napätie, clá na batériové kovy či príval nových investícií do ťažobných a rafinačných projektov. Yayoi Sekine z BNEF varuje, že „nové clá na hotové batériové produkty môžu narušiť cenovú stabilitu a oslabiť dopyt po konečných výrobkoch.“

Napriek týmto výzvam odborníci očakávajú, že ďalšie investície do výskumu, technologických inovácií a efektívnejších výrobných procesov prispejú k pokračujúcemu znižovaniu cien v nasledujúcom desaťročí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP