Európska vodná batéria je konečne dokončená. Stavali ju 14 rokov a uskladní desiatky miliónov kWh
Gigantická „vodná batéria“ vo Švajčiarsku je po dlhých rokoch konečne dokončená a pripravená na uskladnenie energie pre zhruba 400 000 elektromobilov. Jej cieľom je pomôcť stabilizovať energetickú sieť vo Švajčiarsku, je zložená zo šiestich turbín a jej dokončenie stálo miliardy eur. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Jej dokončenie trvalo 14 rokov
Ako ďalej upozorňuje portál ExtremeTech, ide o zariadenia známe ako prečerpávacia vodná elektráreň, čo je typ vodnej elektrárne, ktorá si energiu v podobe naakumulovanej vody dokáže sama uložiť.
Umelú akumuláciu vody vykonáva v čase keď je elektrickej energie prebytok (mimo špičku), pričom akumulovaná energia v podobe nazhromaždenej vody sa potom v čase špičky využíva na výrobu elektrickej energie. Prečerpávacie vodné elektrárne sú zatiaľ jediným nástrojom, ako uchovať väčšie množstvo prebytočnej elektrickej energie na dlhší čas.
NEPREHLIADNI
Keď nefúka ani nesvieti Slnko. Gigantická podmorská batéria zachráni dodávku energie
Vo Švajčiarsku sa túto „vodnú batériu“ podarilo dokončiť po dlhých 14 rokoch, pričom jej dokončenie stálo 2 miliardy. Samotná „batéria“ sa nachádza vo švajčiarskych Alpách a pozostáva z dvoch vodných nádrží umiestnených v rôznych výškach.
Dokáže napájať až 900 000 domácností
Práce na tejto „batérii“ začali už v roku 2008, avšak aby ju bolo možné vybudovať, v Alpách vykopali sieť tunelov s dĺžkou 18 km, čo práce výrazne skomplikovalo a poriadne natiahlo. Ďalšie komplikácie prinieslo zvyšovanie priehrady Vieux Emosson (vyššie položená vodná nádrž) o 20 metrov, ktorú sa podarilo zdvihnúť v roku 2012 až 2016, čím batéria v konečnom dôsledku získala väčšiu kapacitu.
O 14 rokov neskôr je batéria Nant de Drance konečne pripravená skladovať až 20 miliónov kWh elektrickej energie, ktoré pomôžu so stabilizáciou energetickej siete vo Švajčiarsku, ale aj ďalším pripojeným krajinám v Európe.
Ako sme spomínali, samotná elektráreň pozostáva z dvoch vodných nádrží Emosson (nižšie položená nádrž) a Vieux Emosson (vyššie položená nádrž), ale je tiež vybavená 6 výkonnými turbínami, ktoré dokážu generovať 900 MW energie, čo znamená, že na vrchole dokáže napájať „batéria“ až 900 000 domácností. Samotná elektráreň, alebo jej strojová časť sa nachádza 600 metrov pod zemou, je dlhá 200 metrov a široká viac ako 32 metrov.
Ako funguje?
Princíp fungovania je jednoduchý, v čase prebytku elektrickej energie sa voda z nižšie položenej nádrže Emosson prečerpáva do vyššie položenej nádrže Vieux Emosson. Naopak, keď je elektrickú energiu potrebné dodať do siete, smer toku sa obráti a teda voda z Vieux Emosson začne „padať“ do nižšie položenej nádrže cez turbíny, ktoré sa roztočia a generujú elektrickú energiu, píše portál EuroNews.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Dôchodky stúpnu o 3,7 %, matky dostanú viac. Niektorí seniori si v roku prilepšia hneď dvakrát (VÝPOČET)
Putin sa chválil novými „super tankami“. Sú to len prelakované staré stroje, odhalil detail
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP