Európska vodná batéria je konečne dokončená. Stavali ju 14 rokov a uskladní desiatky miliónov kWh
Gigantická „vodná batéria“ vo Švajčiarsku je po dlhých rokoch konečne dokončená a pripravená na uskladnenie energie pre zhruba 400 000 elektromobilov. Jej cieľom je pomôcť stabilizovať energetickú sieť vo Švajčiarsku, je zložená zo šiestich turbín a jej dokončenie stálo miliardy eur. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Jej dokončenie trvalo 14 rokov
Ako ďalej upozorňuje portál ExtremeTech, ide o zariadenia známe ako prečerpávacia vodná elektráreň, čo je typ vodnej elektrárne, ktorá si energiu v podobe naakumulovanej vody dokáže sama uložiť.
Umelú akumuláciu vody vykonáva v čase keď je elektrickej energie prebytok (mimo špičku), pričom akumulovaná energia v podobe nazhromaždenej vody sa potom v čase špičky využíva na výrobu elektrickej energie. Prečerpávacie vodné elektrárne sú zatiaľ jediným nástrojom, ako uchovať väčšie množstvo prebytočnej elektrickej energie na dlhší čas.
NEPREHLIADNI
Keď nefúka ani nesvieti Slnko. Gigantická podmorská batéria zachráni dodávku energie
Vo Švajčiarsku sa túto „vodnú batériu“ podarilo dokončiť po dlhých 14 rokoch, pričom jej dokončenie stálo 2 miliardy. Samotná „batéria“ sa nachádza vo švajčiarskych Alpách a pozostáva z dvoch vodných nádrží umiestnených v rôznych výškach.
Dokáže napájať až 900 000 domácností
Práce na tejto „batérii“ začali už v roku 2008, avšak aby ju bolo možné vybudovať, v Alpách vykopali sieť tunelov s dĺžkou 18 km, čo práce výrazne skomplikovalo a poriadne natiahlo. Ďalšie komplikácie prinieslo zvyšovanie priehrady Vieux Emosson (vyššie položená vodná nádrž) o 20 metrov, ktorú sa podarilo zdvihnúť v roku 2012 až 2016, čím batéria v konečnom dôsledku získala väčšiu kapacitu.
O 14 rokov neskôr je batéria Nant de Drance konečne pripravená skladovať až 20 miliónov kWh elektrickej energie, ktoré pomôžu so stabilizáciou energetickej siete vo Švajčiarsku, ale aj ďalším pripojeným krajinám v Európe.
Ako sme spomínali, samotná elektráreň pozostáva z dvoch vodných nádrží Emosson (nižšie položená nádrž) a Vieux Emosson (vyššie položená nádrž), ale je tiež vybavená 6 výkonnými turbínami, ktoré dokážu generovať 900 MW energie, čo znamená, že na vrchole dokáže napájať „batéria“ až 900 000 domácností. Samotná elektráreň, alebo jej strojová časť sa nachádza 600 metrov pod zemou, je dlhá 200 metrov a široká viac ako 32 metrov.
Ako funguje?
Princíp fungovania je jednoduchý, v čase prebytku elektrickej energie sa voda z nižšie položenej nádrže Emosson prečerpáva do vyššie položenej nádrže Vieux Emosson. Naopak, keď je elektrickú energiu potrebné dodať do siete, smer toku sa obráti a teda voda z Vieux Emosson začne „padať“ do nižšie položenej nádrže cez turbíny, ktoré sa roztočia a generujú elektrickú energiu, píše portál EuroNews.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti zabezpečí pasívny príjem
Obľúbený grécky ostrov v plameňoch: Ministerstvo vydalo odporúčania pre Slovákov
Obyčajné sople odhaľujú Alzheimera, Parkinsona či rakovinu. Ich farba prezrádza, čo sa deje v tvojom tele
Pivo na Pohode: Zlatý Bažant predstavil vlastnú zónu aj menu na mieru, takto to vyzerá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP