EÚ potichu sleduje autá Slovákov. Obrovské množstvo dát zbierajú kvôli „bezpečnosti“
Európska únia prináša s cieľom čo najviac znížiť emisie z dopravy rôzne riešenia a jedným z nich je aj zavedenie špeciálnej „čiernej skrinky“ pre nové autá. On-board Fuel and/or Energy Consumption Monitoring Device (OBFCM) je zariadenie, ktoré sleduje údaje o spotrebe a prejdených kilometroch vo všetkých nových autách, ktoré vyšli z výrobnej linky po roku 2021.
Autá a ľahké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za približne 15 % škodlivých emisií CO2. Doprava je dnes jedinou oblasťou, kde sú emisie skleníkových plynov vyššie ako v roku 1990. Únia si preto stanovila za cieľ obmedziť emisie CO2 z dopravy do roku 2050 o 60 % v porovnaní s úrovňou emisií v roku 1990.
EÚ vie, koľko a ako rýchlo jazdíš
Ako uvádza Ministerstvo dopravy na svojom webe, pomocou zariadenia OBFCM sa na palube vozidla zisťujú minimálne nasledujúce parametre a zaznamenajú sa hodnoty za čas používania vozidla:
Pre všetky vozidlá so spaľovacím motorom a nenabíjateľné hybridy:
- celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
- celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
- prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
- prietok paliva v motore (litre za hodinu);
- prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
- rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu).
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Zariadenie OBFCM musí byť inštalované aj do plug-in hybridných vozidiel, kde EÚ sleduje ešte viac detailov:
Pre všetky plug-in hybridné vozidlá:
- celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
- celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s vybíjaním batérie (za čas používania) (litre);
- celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (litre);
- celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s vypnutým motorom (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s motorom v chode (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (kilometre);
- prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
- prietok paliva v motore (litre za hodinu);
- prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
- rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu);
- celková energia zo siete do batérie (za čas používania) (kWh).
Čo chce EÚ sledovaním dosiahnuť?
Zber dát z OBFCM zariadení zatiaľ slúži len na vyhodnocovanie rôznych štatistík a žiadne reálne obmedzenia či benefity pre vodičov neprináša. To sa ale má podľa odborníkov v budúcnosti zmeniť, nakoľko EÚ dokáže na základe týchto informácií napríklad uvaliť vyššiu cestnú daň na tých vodičov, ktorí jazdia viac.
Takisto môže sledovať majiteľov plug-in hybridov, či využívajú elektromotor v takej miere, aby dosiahli spotreby paliva udávané výrobcom a v prípade, že svoje vozidlo nenabíjajú, môže ich opäť nejako „potrestať“.
Na prvý pohľad to môže vyzerať ako šikana vodičov, no ak sa na celú vec pozrieme zo širšieho hľadiska, v skutočnosti môže pomôcť k spravodlivejšiemu zavedeniu rôznych poplatkov. Vodič, ktorý ročne najazdí iba pár tisíc kilometrov, by nemal platiť rovnakú cestnú daň ako niekto, kto najazdí desaťtisíce kilometrov ročne, keďže cesty zaťažuje každý z nich inak.
Tak isto by nemali majitelia plug-in hybridov, ktorí svoje autá nenabíjajú, poberať rôzne výhody plynúce z ekologickejšieho pohonu, keďže bez pravidelného nabíjania plug-in hybrid v skutočnosti vôbec nie je ekologickejší než auto s čisto spaľovacím motorom.
Ako chce v skutočnosti EÚ s týmito dátami narábať a čo všetko s nimi zamýšľa, je ešte otázne. V každom prípade, ak máš auto vyrobené po 1. januári 2021, takúto „čiernu skrinku“ nosíš so sebou aj ty.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Historický úspech čínskej automobilky. Japonského giganta prekonala na jeho vlastnom trhu
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
Palivo získajú priamo z vody. Autonómne vozidlá dostanú technológiu, ktorá spája vodík a kyslík
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Prevratný algoritmus dokáže pomôcť pri liečbe zákerného ochorenia priamo z pohodlia domova
TikTok v USA nateraz zhasol. Trump sľubuje jeho návrat, objavil sa nový záujemca
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Prevratný algoritmus dokáže pomôcť pri liečbe zákerného ochorenia priamo z pohodlia domova
TikTok v USA nateraz zhasol. Trump sľubuje jeho návrat, objavil sa nový záujemca
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené