V Bruseli sa opäť rozvírili vody okolo ambicióznych plánov na zelenšiu dopravu. Tentoraz sa pozornosť sústreďuje na návrh Európskej komisie, ktorý by mohol zásadne zmeniť pravidlá hry pre firemné a prenájmové vozidlá. Podľa informácií nemeckého denníka Bild am Sonntag Komisia uvažuje o tom, že od roku 2030 budú môcť spoločnosti a poskytovatelia prenájmu vozidiel nakupovať už len čisto elektrické autá.

Ide o krok, ktorý by mal byť predstavený ešte v lete a následne by sa o ňom malo začať rokovať v Európskom parlamente. Na tému upozornil portál Electrive.

Uniknutý plán

Aj keď návrh zatiaľ nie je oficiálny, debata o zavedení takýchto kvót nie je žiadnou novinkou. Už v marci Komisia zverejnila legislatívny návrh, ktorého cieľom bolo zvýšiť podiel elektrických vozidiel vo firemných flotilách. V tom čase sa spomínalo, že do roku 2027 by mala byť táto kvóta nastavená na 75 % a do roku 2030 by mala dosiahnuť úplných 100 %. Tieto plány sú súčasťou širšej snahy posilniť konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu v globálnom boji o elektromobilitu.

Brusel síce potvrdil, že na nových pravidlách sa pracuje, no konkrétny návrh či oficiálne čísla zatiaľ nezverejnil. Znamená to, že informácie o 100 % kvóte nie sú zatiaľ ničím viac než uniknutým návrhom. Aj keby Komisia takýto návrh oficiálne predložila, kým ho neschvália členské štáty a Európsky parlament, nemá žiadnu právnu váhu.

Nabíjanie EV
Unsplash

Ak by však tieto pravidlá napokon vstúpili do platnosti, ovplyvnili by značnú časť trhu. Až 60 % všetkých nových automobilov v EÚ je totiž registrovaných na firmy či prenájmové spoločnosti, zatiaľ čo len 40 % ide do rúk súkromných zákazníkov. Tým by sa elektromobilita stala v podstate povinnou pre väčšinu nových vozidiel na trhu.

Ostrá kritika

Hoci návrh ešte nebol predstavený, z radov politikov aj zástupcov priemyslu už zaznievajú ostré výhrady. Nemecký europoslanec Markus Ferber (CSU) sa podľa denníka Bild am Sonntag obrátil listom na predsedníčku Komisie Ursulu von der Leyen (CDU), v ktorom ju vyzýva, aby tieto plány zrušila. „Elektromobily by sa nakupovali len preto, aby sa splnili kvóty,“ varuje Ferber.

Proti návrhu sa postavil aj Richard Knubben, generálny riaditeľ združenia Leaseurope, ktoré zastrešuje národné leasingové asociácie. Podľa neho ide o pokus potichu urýchliť plán, ktorý bol pôvodne ohlásený až na rok 2035. „Rozhodnutia sa prijímajú skôr na základe presvedčenia ako faktov,“ upozorňuje.

elektromobil od Huawei
Huawei/Maextro S800

Podobne skepticky sa vyjadril aj člen predstavenstva spoločnosti Sixt, Nico Gabriel, ktorý označil povinné kvóty za nevhodné riešenie. „Elektrické kvóty pre flotilových prevádzkovateľov sú úplne nevhodné, pretože neriešia samotnú príčinu problému,“ uviedol Gabriel a poukázal na to, že hlavný problém spočíva v pomalom budovaní siete rýchlonabíjacích staníc.

Zatiaľ teda ide len o návrh, ktorý vyvoláva viac otázok ako odpovedí, no už teraz je jasné, že cesta k jeho prípadnému prijatiu bude kľukatá a plná odporu, a to nielen zo strany politikov, ale aj z radov samotných firiem, ktorých by sa najviac dotkol.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP