Fraunhoferov inštitút predstavil zaujímavú štúdiu o využití elektromobilov ako domácich batérií. S pomocou technológie obojsmerného nabíjania by EV mohli pomôcť ukladať energiu zo slnka a vetra počas dňa a túto energiu následne využívať v noci, čím by sa výrazne znížila závislosť na tradičných elektrárňach. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.

Ako by to fungovalo?

Technológia obojsmerného nabíjania by umožnila elektromobilom ukladať energiu počas obdobia, keď je jej výroba vysoká a spotreba nízka. Väčšina solárnej energie sa generuje v čase od 10:00 do 16:00, keď je intenzita slnečného žiarenia najvyššia. Počas tohto obdobia však býva spotreba elektriny v domácnostiach nižšia, pretože ľudia sú v práci alebo škole.

Elektromobilita, Slovensko, Infraštruktúra
Pixabay

Večer, keď sa domácnosti vracajú k životu, zapínajú svetlá, varné spotrebiče či televízory, dopyt po elektrine prudko stúpa. Toto obdobie nazývané aj ako večerná špička je jedným z najnáročnejších časov pre energetické siete.

Elektromobily by mohli túto nerovnováhu pomôcť preklenúť. Počas dňa by sa nabíjali z prebytočnej solárnej energie a večer by ju mohli poskytnúť späť do siete alebo domácnosti. Táto technológia by umožnila efektívne využívať obnoviteľné zdroje energie, aj keď slnko už nesvieti.

[chcem_inzerovat_button text=“PRIDAJ sa do exkluzívnej technologickej skupiny na Facebooku“

Energetická revolúcia pre domácnosti aj siete

Štúdia naznačuje, že takéto obojsmerné nabíjanie by mohlo nielen stabilizovať elektrické siete, ale aj priniesť významné finančné úspory. Podľa organizácie Transport & Environment by mohli elektromobily takto pokryť až 9 % celkovej spotreby elektriny v Európskej únii. Za priaznivých podmienok by tento podiel mohol narásť až na 20 %, čo by predstavovalo obrovský krok smerom k plne udržateľnej energetike.

Renault

Vo všeobecnosti sa predpokladá, že do roku 2050 bude v EÚ zhruba 5 miliárd elektromobilov. Ak by každý z nich mal priemernú kapacitu batérie 60 kWh, dokázali by spoločne uskladniť obrovské množsto elektriny. Tento obrovský energetický potenciál by mohol byť kľúčový pri prechode na obnoviteľné zdroje energie.

Pre majiteľov elektromobilov by táto technológia znamenala nielen ekologické, ale aj finančné výhody. Fraunhoferov inštitút odhaduje, že domácnosti by mohli ročne ušetriť od 31 do 780 eur vďaka využitiu energie z vlastného auta.

Niektoré krajiny už podnikajú kroky na podporu tejto technológie. Napríklad vo Francúzsku majitelia Renaultu R5 môžu získať až 10 000 kilometrov bezplatného nabíjania, ak svoje vozidlá poskytnú ako batérie pre sieť na 15 hodín denne.

Aj keď obojsmerné nabíjanie predstavuje revolučnú technológiu, jeho implementácia prináša určité výzvy. Verejné aj súkromné nabíjacie stanice by museli byť vybavené technológiou, ktorá podporuje obojsmerné prenosy energie. To môže zvýšiť počiatočné náklady, no odborníci tvrdia, že tieto investície by sa mohli vrátiť už za niekoľko mesiacov vďaka úsporám a efektivite.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP