Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
+ Obrovský svet s bohatým príbehom
+ Uzatvorené oblasti Dragon Age svedčia
+ Dynamický súbojový systém
+ Rozhodnutia, ktoré majú dopad na príbeh
+ Nádherné prostredia, ktoré je radosť objavovať
+ Hromada možností na prispôsobenie Rooka
+ Jednoduché puzzle prvky osviežia hru
+ Stabilné snímkovanie
- Niekomu môže prekážať odklon od pôvodného štýlu Dragon Age
- Zjednodušenie taktických možností
- Pri Performance režime je jemne cítiť rozmazaný obraz
Na rozhodnutiach záleží
Najnovšou hrozbou bude elfský mág Solas, ktorého si môžeš pamätať z predošlej časti. Tvojou prvou úlohou bude zastaviť jeho rituál na privolanie starých elfských bohov. Pri tom ti budú pomáhať ďalšie známe tváre, Lace Harding a Varric Tethras. Nie všetko však pôjde podľa plánu a hneď v úvode ti Dragon Age ukáže, že na tvojich voľbách záleží.
Príbeh sa totiž bude vetviť práve podľa rozhodnutí, ktoré budeš robiť počas hrania. V kľúčových momentoch je potrebné rozhodovanie, napríklad ktorého spoločníka poslať, aby vykonal špeciálne zadanie. Treba však rátať s tým, že nie všetko môže ísť hladko a tento spoločník môže na dlhý čas vypadnúť „mimo súpisku“.
Po prvej misii sa so skupinou dostaneš do Majáku, ktorý sa nachádza v dimenzii Fade a slúži ako základňa, ktorú môžeš preskúmavať a kde budeš tráviť čas mimo výprav. Maják sa bude meniť a rozširovať postupom v príbehu. Môžeš sa v ňom rozprávať so spoločníkmi, dekorovať svoju izbu, vylepšovať výzbroj, ale aj odhaľovať záhady, ktoré ukrýva.
Spoločníci majú vlastné motivácie, ktoré budeš preskúmavať pomocou ich príbehových vetiev. Dohromady je ich tu sedem a ich misie pripomínajú tie v Mass Effect 2. Dozvieš sa tak viac o ich minulosti a budeš získavať odmeny v podobe novej výzbroje a materiálov na vylepšovanie. Zároveň je potrebné robiť tieto misie, pokiaľ si chceš s postavou vybudovať romantický vzťah.
V Majáku sa nachádza aj brána, ktorá ťa dostane do rôznych kútov Severného Thedasu, teda krajiny, v ktorej sa Dragon Age odohráva. Okrem lesov, dedín a rôznych zrúcanín navštíviš aj mestá, kde môžeš obchodovať s miestnymi obyvateľmi. Úlohy budeš plniť vo všetkých oblastiach po celej krajine, takže sa priprav aj na opätovné navštevovanie lokácií.
Prostredia ako z rozprávky
V novinke neočakávaj veľký otvorený svet, ale veľa lineárnejšie ladených oblastí, čím sú vývojári z BioWare známi. Autori sa takto rozhodli, aby dokázali lepšie zakomponovať príbehový naratív a môžem skonštatovať, že to bola výborná voľba, predovšetkým pri pohľade na nekonečné púšte a prázdne prostredia v Inquisition. Aj keď cieľ v oblasti bude jasný, sú tu rôzne odbočky, ktoré ťa dovedú k pokladom.
Celý koncept prostredí pripomína severského God of War, v ktorom si na začiatku tiež našiel nedostupné cesty, ktoré si dokázal sprístupniť až neskôr, po získaní určitej schopnosti. K tomu tu nájdeš umne zakomponované hádanky, napríklad nasmerovanie sochy s lúčom na určitý bod, ktorý ti otvorí bránu k truhlici alebo prenášanie energetických kryštálov na odomknutie cesty.
Ďalšou výhodou uzavretých oblastí je, že prostredia sú pekne nadizajnované a páči sa mi aj viac rozprávkový grafický štýl, ktorý trochu pripomína napríklad Fable alebo Kingdoms of Amalur. O dych berúce výhľady tiež nebude núdza, pri prieskume ruín zbadáš na horizonte vznášajúci sa hrad, inde sa ti zas naskytne pohľad na nočné mesto.
Oceňujem tiež vynikajúci balans medzi prieskumom prostredia a súbojmi, ktorých je v hre požehnane. Prichádza tu však aj ďalšie veľké odchýlenie od pôvodného konceptu Dragon Age hier, ktoré boli známe najmä svoji taktickým prístupom k bitkám.
Odklon od koreňov
Taktika nehrá vo Veilguard prím, no súboje sú dynamické a opäť by som ich prirovnal ku známemu God of War. Pri prvých súbojoch som hre príliš neveril, no po postupnom odomykaní nových útokov v až neskutočne obrovskom strome schopností si ma autori získali. Tieto schopnosti sú pritom rozdelené do rôznych skupín a najviac sa oplatí investovať iba do jednej z nich.
Z môjho zlodeja sa po niekoľkých leveloch stal Duelista, ktorý sa zameriava najmä na boj jedného proti jednému, keďže dokáže udeliť vysoké poškodenie pomocou dvoch dýk. To je iba príklad, no každá trieda má vlastné podskupiny, takže každý má možnosť vybrať si bojový štýl, ktorý mu sedí najviac. Pri výbere triedy však pozorne zvažuj možnosti, keďže zo zlodeja sa pri napredovaní už nemôže stať mág ani bojovník. Môžeš meniť iba jeho schopnosti.
Partia hrdinov, známych ako Veilguard, sa bude počas príbehu rozrastať o známe, ale aj úplne nové tváre, ktoré bude spájať snaha o záchranu sveta pred elfskými bohmi Elgar’nanom a Ghilan’nainom. Každý spoločník má vlastný set schopností, ktoré v súbojoch rozšíria Rookove možnosti.
Naraz môžeš so sebou vziať dvoch spoločníkov, ktorí v súbojoch fungujú trochu inak, ako sme boli zvyknutí v minulosti. Nemôžeš ich ovládať, nemajú ukazovateľ životov a v súbojoch nikdy nezomrú, takže záleží iba na Rookovom prežití. Hlavná postava im bude dávať povely pomocou výberu v ponuke, ktorá sa nápadne podobá tej v Mass Effecte.
Na jednej strane podobná hrateľnosť pridáva na dynamike, na druhej strane orezanie taktických možností môže zaskočiť predovšetkým fanúšikov pôvodnej hry, ktorí museli počas bojov dohliadať na život celej skupiny. Príkazy tiež boli značne zjednodušené, žiadny komplexný manažment Veilguard neponúka.
Vracia sa možnosť detonácie efektov, ktorá udelí vysoké poškodenie. Jednou postavou napríklad zošleš na nepriateľa efekt Oslabenie a druhej postave dáš príkaz na detonáciu tohto efektu. Podobných kombinácií je v hre neúrekom a oplatí sa experimentovať, najmä pri súbojoch s bossmi, ktorí sú zlatým klincom celej hry.
Pri týchto súbojoch sa musíš maximálne koncentrovať a rozumne striedať ľahké a silné údery s úskokmi a odrážaním nepriateľských výpadov. Bitky s bossmi môžu mať niekoľko fáz a trvať môžu aj niekoľko minút, čo nakoniec prinesie pocit zadosťučinenia.
Na druhú stranu je tu však málo typov obyčajných nepriateľov. V hre sú dve hlavné frakcie nepriateľov, démonickí Darkspawn a okultní Venatori, pričom každá frakcia má iba niekoľko zástupcov, ktorí majú dostatočne odlišné schopnosti. Súbojový systém je navrhnutý výborne, ponúka výzvu a je zábavné sledovať rôzne kombinácie schopností. Škoda len, že nepriatelia a ich pohyby sa časom zunujú.
RECENZIA POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legenda herného hororu je späť. Resident Evil sľubuje návrat ku koreňom aj najtemnejší diel série
Zabudni na klasický Elden Ring. Nightreign je najťažšia tímová výzva roka, ktorá niektorých sklame
James Bond sa vracia a vyzerá úchvatne. Trailer ukazuje novú globálnu hrozbu (VIDEO)
Neskutočná grafika a prísľub dokonalosti. Zaklínač 4 sa ukazuje na nových videách
Nevieš sa dočkať GTA 6? Táto akčná pecka ti skráti čakanie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Búrky udrú naplno: Meteorológovia vydali výstrahy. V tejto časti Slovenska varujú pred prívalovými zrážkami
Jedna chyba na faktúre a daňová kontrola je na krku: Odborníčka odhaľuje, čo spúšťa záujem finančnej správy (PREHĽAD)
Bežný liek na cukrovku prekvapuje vedcov: Ženy po menopauze môžu žiť dlhšie
Nimbus prináša silnú bolesť hrdla a črevné ťažkosti. Nový variant covidu sa šíri naprieč kontinentmi
Kremeľ si strelil do vlastnej nohy: Rusi na mapách rozmazali citlivé objekty. Každý teraz vidí, kde sa nachádzajú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Lítium nadobro skončilo. Nové batérie dobijú zariadenie za pár sekúnd, vedci vyriešili posledný problém
- Totálna nehoráznosť. Večný spojenec Ruska si z Ukrajiny spravil cvičisko rakiet a Západ nechápe
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Zničí všetko, čo mu stojí v ceste. Rusi vypustili 24 000-tonové jadrové monštrum, ktoré ovládne Arktídu
- Totálna nehoráznosť. Večný spojenec Ruska si z Ukrajiny spravil cvičisko rakiet a Západ nechápe
- Lítium nadobro skončilo. Nové batérie dobijú zariadenie za pár sekúnd, vedci vyriešili posledný problém
- Úplne sa pomiatla. Umelá inteligencia povedala vedcom, že chce použiť jadrové zbrane
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Totálna nehoráznosť. Večný spojenec Ruska si z Ukrajiny spravil cvičisko rakiet a Západ nechápe
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zničí všetko, čo mu stojí v ceste. Rusi vypustili 24 000-tonové jadrové monštrum, ktoré ovládne Arktídu
Domáca výroba s presným zásahom. Ukrajinské drony podľa Zelenského poškodili ruské bombardéry
Európa prichádza o mozgy. Odborníci odchádzajú za AI projektmi do tohto štátu
Athos sa otriasol. Mníšsku republiku zasiahlo podmorské zemetrasenie
Nadprodukcia brzdí autosektor. Geely ako prvá automobilka reaguje na preplnený trh
Drony narušili vzdušný priestor. Ruské letiská dočasne zastavili lety
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Búrky udrú naplno: Meteorológovia vydali výstrahy. V tejto časti Slovenska varujú pred prívalovými zrážkami
Jedna chyba na faktúre a daňová kontrola je na krku: Odborníčka odhaľuje, čo spúšťa záujem finančnej správy (PREHĽAD)
Bežný liek na cukrovku prekvapuje vedcov: Ženy po menopauze môžu žiť dlhšie
Nimbus prináša silnú bolesť hrdla a črevné ťažkosti. Nový variant covidu sa šíri naprieč kontinentmi
Kremeľ si strelil do vlastnej nohy: Rusi na mapách rozmazali citlivé objekty. Každý teraz vidí, kde sa nachádzajú
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené