Mal to byť hlavný konkurent Netflixu a budúca svetová jednotka, namiesto toho prišli miliardové straty a ďalšia vlna prepúšťania. Spoločnosť Disney a jej online platforma Disney+ naďalej čelia veľkým problémom a najnovšie vyjadrenia neveštia nič dobré.

Došla im trpezlivosť

Spoločnosť Disney ohlásila ďalšiu vlnu prepúšťania, v poradí už štvrtú za posledných 10 mesiacov, informuje BBC. Prepúšťanie sa týka stoviek zamestnancov, prevažne z marketingových tímov pre Disney+, platformy Hulu a televíznej spoločnosti ABC. Dôvodom je snaha optimalizovať náklady a zmierniť veľké finančné straty streamovacej divízie Disney.

Od predstavenia Disney+ tieto straty podľa Forbes presiahli už 11 miliárd dolárov a spoločnosť je nútená rázne konať. Na veľkých mínusoch sa podpísali predovšetkým investície do tvorby nového obsahu, ktorý sa však službe nevypláca. Chybu priznáva aj šéf Disney Bob Iger.

Skočili sme do sveta streamovania až príliš agresívne a snažili sa rozpovedať priveľa príbehov. V zásade sme investovali priveľa prostriedkov s nejasnou návratnosťou.“

Iger naráža na veľké množstvo noviniek, predovšetkým zo sveta Marvelu a Star Wars, ktoré k platforme neprilákali toľko divákov, ako si sama sľubovala. Prepadli napríklad nedávne novinky Akolytka, Bludná banda či Za všetkým hľadaj Agathu. Z posledných väčších noviniek dvojice známych univerz sa darilo azda len novému Daredevilovi či Ahsoke.

Seriál Daredevil: Znovuzrodenie.
Giovanni Rufino / Disney+

Veľkým problémom je predovšetkým skutočnosť, že Disney+ už vo svete prestáva rásť. Napriek veľkým investíciám do obsahu sa základňa predplatiteľov Disney+ dokonca začína znižovať. Streamovacia služba sa od predstavenia v novembri 2019 zakaždým ocitla v strate, prvýkrát vytvorila zisk až v prvom kvartáli 2025, aj to za cenu agresívnych škrtov a prepúšťania.

Nejde len o problém Disney+, ale svetových služieb ako takých. Počet predplatiteľov väčšiny platforiem začína stagnovať a spoločnosti investujú miliardy dolárov iba do toho, aby si divácku základňu udržali, nie však rástli.

Uvedomuje si to napríklad aj Netflix, ktorý po novom prestáva zverejňovať čísla predplatiteľov a v správach pre investorov sa sústreďuje skôr na financie.

„Streamovanie je mŕtve“

Momentálne sa zdá, že v Disney nad budúcnosťou svojej streamovacej služby začínajú strácať dôveru. Potvrdzuje to aj čerstvé vyjadrenie Tonyho Gilroya, ktorý sa postaral o vydarený sci-fi seriál Andor. Podľa Gilroya dve série spoločnosť Disney vyšli na 650 miliónov dolárov, no pri druhej sérii tvorcovia museli o financovanie tvrdo bojovať.

Pri druhej sérii nám povedali, že streamovanie je mŕtve a nemajú toľko peňazí, ako mali pred tým. Museli sme preto bojovať o každý cent,“ hovorí Gilroy. Vo veľkom rezonuje predovšetkým správa o „mŕtvom streamovaní“  a podľa Gilroya je isté, že v Disney už by dnes podobne veľký projekt neodklepli.

Vidieť to aj na ambíciách spoločnosti predstavovať ďalšie novinky. V Disney zaradili spiatočku a hovoria, že namiesto kvantity sa chcú sústreďovať na kvalitu.

Pre predplatiteľov to znamená ďalšie obmedzenie nového obsahu, v ktorom služba už teraz za Netflixom vo veľkom zaostáva. Napriek tomu Disney+ na Slovensku od roku 2023 dvakrát zdražela.

Čítajte viac z kategórie: Filmy & seriály

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP