Tri generácie za viac ako desaťročie. Dacia Duster začala svoju históriu písať v roku 2010, kedy si ihneď získala srdcia najmä menej náročných motoristov, a to vďaka veľmi priaznivej cenovke a solídnym terénnym schopnostiam.

Dnes je ale rok 2024 a Duster prichádza v tretej generácii. Auto dospelo nie len po vizuálnej stránke, ale aj po tej technologickej. Zároveň však nestratilo nič z toho, čo na ňom ľudia tak milovali, a to je cenová dostupnosť.

Na svete totiž ešte stále žije veľa ľudí, ktorí auto vnímajú ako dopravný prostriedok, ktorý ich má odviesť z bodu A do bodu B. Nepotrebujú pritom žiadne špičkové reproduktory, 360-stupňové kamery či výkon športových áut.

Toto nový Duster tretej generácie spĺňa do poslednej bodky a k tomu všetkému dostal technológie a výbavu, aké by si v aute tohto typu a predovšetkým tejto cenovky rozhodne nečakal. Je teda nový Duster najlepším novým autom do 20 000 €?

V recenzii sa dozvieš:

  • Na akej sume začína nová Dacia Duster a čo ponúka
  • Za koľko dokáže jazdiť motorizácia LPG v rôznych podmienkach
  • Čo ponúka nový Duster po technologickej stránke
  • Kde sú najväčšie slabiny tohto cenovo dostupného SUV
Auto do 20 000 € je dnes už umením

Nebudem preháňať, že v roku 2024 je už umením zohnať akékoľvek nové auto s cenou do 20 000 €. Malé hatchbacky dnes začínajú na sumách okolo 15 000 €. Už z toho ti musí byť jasné, že ak potrebuješ nejaké väčšie rodinné auto, musíš si pripraviť minimálne tých 20 000 € a viac.

Mário Šimovič/FonTech

Nový Duster v základe ale začína už na 17 500 €, pričom už v základnej výbave máš v aute všetko čo by si potreboval – parkovacie senzory, klimatizáciu či dokonca tempomat.

V tejto cene máš auto so základnou motorizáciou, ktorú tvorí litrový ECO-G 100 motor. Ide o „LPG hybrid“, keďže tento motor dokáže spaľovať LPG a aj benzín. Musím povedať, že z tejto motorizácie som mal obavy. Mám známych, ktorí Daciu na plyn vlastnia a vozenie si pochvaľujú.

Mário Šimovič/FonTech

Litrový motor sám o sebe nemôže mať s daným objemom nejaký extra výkon. Papierových 100 koní platí pri jazde na benzín. V režime na plyn je auto „lenivejšie“ a povedal by som že výkon je ešte o niečo nižší. V realite mi to ale absolútne nebavilo. Na diaľnici som vedel auto „rozgúľať“ na 140 km/h a viac som nepotreboval.

Zrýchľovanie na stovku, či spomínanú 140-ku síce trvá celú večnosť, ale ak nehľadáš pretekárske auto, je ti v podstate jedno, za ako dlho zrýchli na potrebnú rýchlosť. A to platí dvojnásobne v tejto cenovej kategórii.

Jazdíš do 5 € na 100 km

Odmenou za slabší výkon je spotreba a prevádzkové náklady. Cena plynu je zhruba o polovicu nižšia než cena benzínu, avšak plynová spotreba je vyššia len o nejakých 20-30 percent.

Mário Šimovič/FonTech

Z toho jednoznačne vyplýva, že ak chceš jazdiť no najlacnejšie, vždy jazdi na plyn. Plynová nádrž má objem až 51 litrov, čiže pri kombinovanej spotrebe medzi 9-10 l plynu na 100 km dokážeš hravo prejsť 500 km. Ďalších 50 litrov má potom benzínová nádrž, s ktorou prejdeš ďalších 700-800 km na jedno natankovanie. Kombinovaný dojazd teda hravo môže dosiahnuť 1 300 km a povedzme si na rovinu, toto nedá ani legendárna „Oktávka s 1.9 TDI“.

Aby som to nejak skompletizoval, spotreby plynu novej Dacie Duster sú nasledovné. V meste jazdí za 10,8 l/100 km, okresky a diaľnica do 120 km/h v prieme žerú 8,5 l/100 km a pri 130-ke sa spotreba vyšplhá na 9,9 l/100 km. Dlhodobo tak vieš s prehľadom jazdiť do 10 l/100 km, čo je pri súčasnej cene plynu ekvivalent benzínovej spotreby do 5 l/100 km.

Mário Šimovič/FonTech

Ak ale prepneš motor do benzínového režimu, spotreba ti klesne tak maximálne o 30 percent. V benzínovom režime je však auto citeľne živšie, takže ak potrebuješ plný výkon, jazdi na benzín, ak ti záleží na spotrebe, v každom prípade by si mal využívať plyn.

Za dizajn by sa nemuseli hanbiť ani prémiovky

Absolútne najväčší skok ale nová Dacia Duster zaznamenala v oblasti dizajnu. Keď som auto ukazoval svojim známym, v prvom momente nevedeli, či sa pozerajú na Daciu, alebo na nejaký „svalnatý“ Range Rover. Ostré tvary karosérie autu tohto typu mimoriadne pristanú.

Mário Šimovič/FonTech

Agresívny vzhľad dotvárajú predné aj zadné LED svetlá v tvare Y. Auto v na pohľad pôsobí oveľa väčším dojmom, než v skutočnosti je. Aj pohľad spoza volantu je kvôli takmer vodorovnej a členitej kapote taký, ako keby som sedel v oveľa väčšom, vyššom a širšom aute.

Mimoriadne sa mi páčil aj interiér, i keď tu už automobilka nedokázala zamaskovať extrémne nízku cenu auta. Len pre poriadok, ja som testoval Duster vo výbave Expression, ktorá začína na sume 18 990 €. Vo vnútri teda nehľadaj žiadne, a tým myslím skutočne žiadne mäkčené materiály.

Dacia Duster je najlepšie auto do 20 000 €

Všetko, s výnimkou stredovej lakťovej opierky, je tvrdý plast. To je trocha škoda, prijal my som niečo mäkčené aj na dverovej lakovej opierke. Chápem, že niekde sa šetriť musí, no poviem to na rovinu, radšej by som oželel plynové vzpery na prednej kapote (áno, auto za 20 000 € má plynové vzpery kapoty) a ušetrené peniaze by som „minul“ na nejaký lepší materiál na dverách auta.

Z technológií nič viac nepotrebujem

Po ergonomickej stránke autu nemôžem nič vytknúť. Všetko je po ruke, dôležité funkcie sa ovládajú hardvérovými tlačidlami. Čo sa týka technologickej stránky, až v Dacii Duster som si uvedomil, čo v aute skutočne potrebujem.

Mário Šimovič/FonTech

Auto nemusí mať pokročilý asistent jazdy na diaľnici, ani najprepracovanejší systém infotainmentu, pričom ten v Dusteri je nový a funguje naozaj famózne.

Úplne mi stačí manuálna klimatizácia, zadná parkovacia kamera a obyčajný tempomat bez adaptívnej funkcie. Duster v testovanej verzii mal všetko, čo potrebujem. Nič mi vyslovene nechýbalo. Čerešničkou na torte je potom bezdrôtová funkcia Apple CarPlay alebo Android Auto a USB-C konektory aj vzadu.

Mário Šimovič/FonTech

Pred vodičom sú digitálne budíky s tromi režimami zobrazenia, kde si vieš vyobraziť všetky dôležité funkcie. No a audio, to hralo na prekvapenie nad moje očakávania.

Počas testovania ma však zaskočilo trocha divné správanie multimediálneho systému. Totiž, keď som v aute počúval hudbu cez Apple Carplay, tak po vypnutí auta kľúčom sa mi z času na čas prepla pesnička. Túto anomáliu si vôbec neviem vysvetliť a nenapadá mi žiadne logické vysvetlenie, čo by to mohlo spôsobovať. Ide však len o detail, ktorý si možno bežný užívateľ ani nevšimne.

Mário Šimovič/FonTech

Obrovskou výhodou Dacie je aj možnosť dokúpiť si hromadu príslušenstva. Či už ide o interiérové gadgety a rôzne držiaky, alebo si môžeš dokúpiť kempovací set, ktorý som v aute mal aj ja. Ide o drevenú konštrukciu, ktorú si vložíš do kufra auta a po jej rozložení máš v aute plnohodnotnú posteľ pre dve osoby.

Kemping box spolu s matracom ťa vyjde na niečo okolo 2 000 €, no ide o originálne a zaujímavé príslušenstvo, pričom niečo podobné by si asi len márne hľadal u akejkoľvek konkurencie.

Mário Šimovič/FonTech

Zhodnotenie

Dacia Duster si vo svojej tretej generácií rozhodne nájde ešte viac fanúšikov a priaznivcov. Ak sa na auto pozeráš ako na prostriedok, ktorý ťa ma odviesť z bodu A do bodu B za čo najmenej peňazí, motorizácia s litrovým LPG motorom bude pre teba to pravé orechové.

Mário Šimovič/FonTech

Na rovinu poviem, že za 20 000 eur priestrannejšie auto s lepšou spotrebou nezoženieš. Pre tých, ktorí by hľadali niečo výkonnejšie a lepšie vybavené, sú tu aj vyššie stupne výbavy a tiež motorizácia 140 E-Tech s automatickou prevodovkou.

Ak preferuješ pohon 4×4, na výber máš motorizáciu TCe 130. Všetky ostatné sú totiž iba s pohonom prednej nápravy.

Dacia Duster ale rozhodne dokáže naplniť potreby bežného motoristu, ktorý si až tak nepotrpí na technológie, luxus a extrémny komfort. Jazda Dusterom ako taká ale komfortná je, chýbali mi však len detaily ako napríklad viac mäkčených materiálov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú