Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
Čína oslavuje obrovský úspech, tentoraz v oblasti ultra-vysokorýchlostnej (UHS) magnetickej levitácie. Spoločnosť China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), známa predovšetkým výrobou strategických a taktických rakiet, úspešne otestovala svoj ambiciózny projekt T-Flight v prostredí blízkom vákuu. Na tému upozornil portál NewAtlas.
Moderný maglev
Reč je o prvej fáze testovania UHS vlaku typu maglev, ktorého prvé testy prebiehali na trati dlhej 2 kilometre. Na nej v nízko-vákuovom prostredí dosiahol T-Flight rýchlosť až 623 km/h. Hoci presné parametre vákuového prostredia neboli zverejnené, je zrejmé, že takáto konfigurácia výrazne redukuje odpor vzduchu, trenie a tepelné straty, čo sú kľúčové faktory pri dosahovaní extrémnych rýchlostí.
Technológia maglev, alebo magnetická levitácia je v súčasnosti najmodernejší a zároveň najrýchlejší druh koľajovej dopravy s najlacnejšou prevádzkou a najdrahšou traťou. Vlak sa vďaka tejto technológii pohybuje po trati bez dotyku koľají, pričom za normálnych okolností mu oporu robí magnetické pole vytvárané sústavou elektromagnetov.
Nový najrýchlejší vlak sveta
Prvý levitujúci vlak Čína predstavila ešte pred 20 rokmi. Od tej doby stihla krajina trhnúť niekoľko rekordov na poli vlakovej dopravy. Za zmienku rozhodne stojí minimálne posledná verzia rýchlovlaku z roku 2021. Ten sa po svojej trase rúti rýchlosťou až 600 km/h. Vlak sa využíva na krátkej linke medzi medzinárodným letiskom Šanghaj-Pchu-tung a centrom mesta, kde vlak zvláda prepraviť cestujúcich na trase dlhej 30 km pod 8 minút. V súčasnosti však rekord drží japonský L0 Series Maglev, ktorý sa po svojej trati rúti rýchlosťou 602 km/h.
T-Flight má ambíciu tieto rekordy prekonať. V druhej fáze testovania plánuje CASIC totiž na trase dlhej 60 kilometrov dosiahnuť rýchlosť až 1 000 km/h. V staršom videu spoločnosť dokonca avizovala príchod fáze tri, kde by sa mal vlak pohybovať rýchlosťou až 4 000 km/h. Či sú však tieto plány stále aktuálne, nevedno.
Dlhodobým cieľom je prepojiť veľkomestá ako Peking a Šanghaj, pričom cestovanie medzi nimi by sa vďaka týmto rýchlostiam skrátilo len na 90 minút. Pre porovnanie, súčasné vysokorýchlostné vlaky zvládnu túto trasu za 4,5 až 6,5 hodiny. Lietadlom trvá cesta viac než 2 hodiny a to bez započítania času stráveného na letisku.
Napriek pôsobivým úspechom stojí pred projektom T-Flight množstvo výziev. Vytvorenie rozsiahlych nízko-vákuových tunelov, zabezpečenie bezpečnosti cestujúcich pri extrémnych rýchlostiach a enormné finančné náklady sú len niektoré z nich. Avšak s podporou štátu a potenciálnou klientelou v počte takmer 1,5 miliardy obyvateľov má Čína všetky predpoklady na to, aby tento projekt dotiahla do úspešného konca.
Či sa T-Flight stane revolúciou v doprave alebo zostane len ambicióznym experimentom však zrejme ukáže až čas.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Astronómovia objavili anomáliu. V hlbinách vesmíru našli vec, ktorú nevedia vysvetliť
Perseverance našiel na Marse zvláštny predmet. Podobá sa vec z histórie, môže odhaliť niečo dôležité
Mimozemský život môže byť blízko Zeme. Vedci majú novú nádejnú metódu, ako ho odhaliť
Situácia Zeme sa zhoršuje oveľa rýchlejšie. Vedci varujú, že planéta sa blíži ku „bodu zlomu“, ľudia nič netušia
Vedci prekonali ďalšie sci-fi. Zariadenia už budeme ovládať iba myšlienkami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po 31 rokoch depresie pocítil radosť. Vedci testujú novú procedúru, ktorá mení životy
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
Kotlár žiada menný zoznam vedcov SAV, ktorí analyzovali vakcíny: „Je to ako žiadať páchateľa o dôkazy“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Nová vlna telefonických podvodov útočí na Slovákov. Neznáme číslo ti môže vybieliť účet, existuje spôsob obrany
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Macrohard má zosadiť Microsoft. Elon Musk rozbieha najprovokatívnejší projekt kariéry
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- Slováci prepadávajú zákernej závislosti a nikto s tým nič nerobí. Odborníci varujú pred celoživotnými následkami
- Zlá správa aj pre Slovákov. Známa streamovacia služba zdražuje, ľudia si priplatia o 30 % viac
-
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Európska mocnosť chce najsilnejšiu armádu kontinentu. Do výzbroje naleje 355 miliárd eur
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP