Čína opäť posúva hranice veľkých infraštruktúrnych projektov a technologických možností. Najväčší raziaci stroj na svete s rekordným priemerom raziaceho štítu dosiahol významný míľnik. Pod riekou Jang-c’-ťiang už vyhĺbil viac než 10-tisíc metrov tunela. Stroj s názvom Linghang, určený pre vysokorýchlostnú železničnú dopravu, je dnes jedným z najviditeľnejších symbolov technologickej sebestačnosti krajiny a zároveň dôkazom, že moderné stavebné inžinierstvo sa čoraz viac opiera o umelú inteligenciu a autonómne systémy.

Linghang bol vyvinutý výhradne pre potreby tunela Chongming–Taizhou a aktuálne mu zostáva preraziť približne posledný kilometer na južnom brehu rieky. Ako informovala China Media Group, ide o vôbec prvý raziaci stroj s priemerom okolo 15 metrov, ktorému sa podarilo prekročiť hranicu 10-tisíc metrov nepretržitého razenia v jednom ťahu.

Tento úspech je považovaný za kľúčový krok smerom k dokončeniu tunela, ktorý v budúcnosti umožní vysokorýchlostným vlakom prekonať jednu z najväčších riek Ázie bez potreby mostnej konštrukcie. Téme sa venoval Interesting Engineering.

čínsky vrták
X/China Railway Construction Corporation

Inteligentný „mozog“ namiesto manuálneho riadenia

Za výnimočnými výsledkami Linghangu stojí predovšetkým pokročilý inteligentný riadiaci systém. Ten dokáže automaticky regulovať tlak, analyzovať geologické podmienky na základe dát a v reálnom čase usmerňovať pohyb stroja. Podľa denníka Science and Technology Daily je vďaka tomu proces razenia, prúdenie kalu aj samotný posun stroja stabilnejší než pri tradičnom manuálnom ovládaní.

Celý systém umožňuje plne bezobslužné inteligentné razenie, pričom ľudská obsluha vystupuje skôr v roli dohľadu. Aj preto sa stroju podarilo dosiahnuť svetový rekord, keď za jediný mesiac vyhĺbil až 718 metrov tunela. Linghang je zároveň technickým kolosom. Jeho rezací kotúč má priemer 15,4 metra, celková dĺžka stroja dosahuje 148 metrov a hmotnosť sa pohybuje okolo 4 000 ton.

„Je to vôbec prvý prípad na svete, keď štítový raziaci stroj s priemerom 15 metrov dokázal v jednom ťahu nepretržite preraziť viac než 10-tisíc metrov,“ uviedol hlavný inžinier projektu Li Bin. Podľa neho ide o prelom, ktorý posúva hranice možností podzemného staviteľstva.

Rekordy pod riekou a dôraz na bezpečnosť

Projekt realizovaný spoločnosťou China Railway Tunnel Group Co. dosahuje rekordy aj z hľadiska samotnej stavby. Tunel má jednoručnú konštrukciu s dvoma koľajami a okrem najdlhšej nepretržite razenej trasy, ktorá presahuje 11 kilometrov, sa môže pochváliť aj najvyššou projektovanou rýchlosťou podvodného železničného tunela na svete – až 350 km/h. Zároveň ide o najhlbšie položený tunel pod riekou Jang-c’-ťiang, keďže v najnižšom bode sa nachádza v hĺbke 89 metrov.

„Stroj integruje pokročilý systém razenia, ktorý umožňuje autonómnu prevádzku prostredníctvom inteligentnej analýzy a rozhodovania,“ vysvetlil Wang Yi, zástupca manažéra pre techniku projektu. Dodal, že systém vychádza zo stoviek historických dátových súborov a modelov strojového učenia, vďaka čomu kombinuje efektívny dohľad človeka s bezobslužnou prevádzkou.

Osobitná pozornosť sa venuje aj environmentálnym opatreniam. Tunel prechádza popod obytné oblasti, riečne hrádze, kotviská lodí aj chránené vodné biotopy. Podľa Li Bina tím striktne dodržiava pravidlá ochrany životného prostredia a v záverečnej fáze podvodného razenia sa sústreďuje najmä na bezpečnosť, kvalitu a preventívnu údržbu techniky.

Vysokorýchlostná trať Šanghaj–Nanking–Che-fej patrí medzi kľúčové projekty čínskej železničnej siete. Po dokončení výrazne skráti cestovné časy medzi veľkými mestami v delte rieky Jang-c’-ťiang a podporí hlbšiu ekonomickú integráciu regiónu. Aj v širšom kontexte ide o ďalší dôkaz toho, že Čína sa za posledné roky stala globálnym lídrom v oblasti raziacich strojov. Od roku 2017, keď predstavila prvý domáci 15-metrový TBM, dnes čínski výrobcovia ovládajú takmer 70 percent svetového trhu

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP