Čínski investori prejavili záujem o kúpu nemeckých tovární spoločnosti Volkswagen, ktoré by sa čoskoro mali zavrieť. Podľa zdroja blízkeho čínskemu vedeniu by takáto investícia poskytla Číne významný vplyv na nemecký automobilový priemysel, ktorý patrí medzi najvýznamnejšie v Európe. Investormi majú byť dokonca aj samotní predstavitelia vlády a čínskych automobiliek. O téme informoval Reuters.

Vyhnú sa clám?

Volkswagen už niekoľko mesiacov čelí tlaku na znižovanie nákladov a transformáciu na zelené technológie. Tento plán však so sebou nesie aj značnú stratu, čo vedenie núti počítať aj s krajným plánom na zatvorenie tovární v Drážďanoch a Osnabrücku. V týchto závodoch momentálne pracuje spolu viac ako 2 600 ľudí.

Spomínané závody by mohli byť pre čínske spoločnosti ideálnou príležitosťou na rozšírenie ich pôsobenia v Európe a zároveň systémom, ako obísť clá na elektrické autá dovážané z Číny.

TASR/Xpeng (Úprava redakcie)

Výzva na zachovanie výroby

Závod v Drážďanoch vyrába elektrické vozidlá ID.3, no svojju produkciu má ukončiť v roku 2025. Druhý závod v Osnabrücku, kde sa montujú modely T-Roc Cabrio, má byť zatvorený do roku 2027. Volkswagen však podľa zdroja zvažuje predaj továrne v Osnabrücku čínskemu investorovi, čo by mohlo byť omnoho výhodnejšie ako jej úplné zatvorenie.

Hovorca Volkswagenu uviedol, že spoločnosť sa usiluje o riešenie, ktoré zohľadní záujmy zamestnancov aj firmy. Unionisti, ktorí majú v nemeckých podnikoch významné slovo, naznačili, že by boli ochotní spolupracovať s čínskymi partnermi, pokiaľ by továrne fungovali pod štandardmi Volkswagenu.

„Vieme si predstaviť spoluprácu s čínskymi spoločnosťami, ale iba za podmienky, že výroba ostane pod značkou VW a jej štandardmi,“ povedal Stephan Soldanski, zástupca odborov z Osnabrücku.

Freepik/Úprava redakcie

Čínske ambície v Nemecku

Čínske automobilky považujú Nemecko za strategický trh, pričom úspech na nemeckom trhu vnímajú ako kľúčový ukazovateľ ich kvality. Investícia do tovární Volkswagenu by Číne umožnila produkovať elektrické vozidlá priamo v Nemecku, čím by si získala dôveru náročných európskych spotrebiteľov.

Snaha však prichádza v čase politických napätí medzi Berlínom a Pekingom. Po voľbách a zmene vlády sa Nemecko snaží znížiť svoju závislosť od Číny. Ministerka zahraničných vecí Annalena Baerbock označila Čínu za systémového rivala a prezidenta Si Ťin-pchinga za diktátora.

Napriek týmto výhradám čínsky minister zahraničných vecí vyzval Nemecko, aby zabezpečilo spravodlivé podmienky pre čínske investície.

Čínske EV značky v Európe

Čínske automobilky ako BYD, Leapmotor a Chery už skúmajú možnosti výroby v Európe. Kým niektoré značky, ako BYD, plánujú nové továrne v krajinách s nižšími nákladmi, iné, ako Chery, zvažujú kúpu existujúcich závodov. Takýto krok by urýchlil ich vstup na európsky trh a uľahčil dodržiavanie najnovších štandardov.

Podľa odborníkov by predaj tovární Volkswagenu mohol priniesť zisk v rozmedzí 100 až 300 miliónov eur za každý závod. Hoci samotný Volkswagen sa k hodnoteniu týchto aktív odmietol vyjadriť, ide o možnosť, ktorá by mohla vyriešiť jeho súčasné problémy so stratovými závodmi.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP