Jeden z posledných krokov už bývalého prezidenta Spojených štátov amerických boli formálne schválenie pravidiel, ktoré prakticky znemožnia čínskym automobilom vstup na americký trh. Ako uvádza portál The Verge, cieľom nových regulácií administratívy Joea Bidena je ochrániť bezpečnosť USA pred potenciálnymi rizikami zo strany „krajín záujmu“, medzi ktoré patrí predovšetkým Čína a Rusko.

Tieto pravidlá nadobudnú účinnosť pre modely áut rokov 2027 a 2029 a sústreďujú sa na blokovanie softvéru a hardvéru používaného v moderných „inteligentných“ vozidlách.

Podľa vyhlásení ministerky obchodu Giny Raimondovej je táto legislatíva nevyhnutná, pretože súčasné vozidlá sú vybavené množstvom technológií, ktoré môžu byť zneužité. „Autá dnes majú kamery, mikrofóny, GPS sledovanie a ďalšie systémy pripojené na internet. Netreba veľa fantázie na to, aby sme pochopili, aké riziko by to mohlo predstavovať, ak by tieto informácie získal zahraničný protivník,“ zdôraznila Raimondová. Téme sa venoval AutoBlog.

Zasiahnuté technológie a reakcie priemyslu

Nové opatrenia sa týkajú technológií, ktoré umožňujú pripojenie vozidiel k externým sieťam, ako sú Bluetooth, Wi-Fi, GPS a satelitné systémy. Automobilky reagovali na túto správu s obavami, pričom niektoré z nich čelia vážnym problémom. Elektrický výrobca Polestar, ktorý patrí čínskej spoločnosti Geely, varoval, že kvôli tomuto zákazu môže byť jeho predaj na americkom trhu úplne zastavený – a to aj napriek tomu, že Polestar vyrába niektoré modely vo svojej továrni v Južnej Karolíne.

Podobný problém môže zasiahnuť aj spoločnosť Waymo, divíziu autonómnych vozidiel Alphabetu (materská firma Googlu), ktorá plánuje použiť vozidlá od Geely na svoj pripravovaný autonómny vozový park.

Waymo

Automobilky súhlasia s potrebou ochrany dodávateľských reťazcov, no zároveň označili harmonogram zavedenia pravidiel za príliš agresívny. Tvrdia, že nájsť alternatívnych dodávateľov kľúčových komponentov si vyžaduje viac času.

Obchodné napätie medzi USA a Čínou rastie

Tieto nové opatrenia sú len ďalším krokom v eskalácii obchodného konfliktu medzi Spojenými štátmi a Čínou. Už v roku 2024 zvýšila Bidenova administratíva clo na čínske elektrické vozidlá z 25 % na 100 % po tom, čo export týchto vozidiel dramaticky vzrástol.

Isté zmiernenie situácie predstavuje výnimka pre čínsky softvér, ktorý vznikol pred zavedením nových pravidiel, za podmienky, že ho čínske firmy už ďalej neudržiavajú.

Hoci Bidenova administratíva prijala nové opatrenia, ich zavedenie bude závisieť od budúcej vlády. Donald Trump už naznačil, že by mohol presadiť stimuly na prilákanie zahraničných výrobcov k výstavbe tovární a zamestnávaniu ľudí v USA. To by mohlo otvoriť cestu firmám ako Polestar, aby pokračovali v podnikaní na americkom trhu. Spotrebitelia však môžu čeliť dôsledkom v podobe zníženého výberu áut, najmä elektromobilov.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP