Automobilky pri elektromobiloch zavádzajú viac, ako pri spaľovákoch. Vyšli nepríjemné výsledky
Nie je žiadnym tajomstvom, že každé auto prejde v reálnych podmienkach menej, než uvádzajú papierové hodnoty dojazdu, respektíve spotreby. Dôvod je veľmi prostý – teoretická spotreba sa meria v ideálnych podmienkach a tie v reálnom svete nie sú „ideálne“ takmer nikdy.
Nová štúdia SAE, na ktorú upozornil aj portál CleanTechnica, však odhalila, že rozdiel v reálnej a papierovej spotrebe je pri elektromobiloch podstatne vyšší ako pri spaľovákoch.
Aj novšia metodika WLTP, podľa ktorej sa dnes v Európe meria spotreba a dojazd elektromobilov aj spaľovákov, je stále pomerne nepresná. Na jednej strane nám táto metodika poskytuje férový pohľad a porovnanie jednotlivých áut medzi sebou, avšak oproti realite, napríklad v mrazoch a na diaľnici, to môže byť pokojne aj o vyše 100 km inak.

V tomto prípade nejde len o problém metodiky WLTP, podobne sú na tom aj ako americká EPA či čínska CLTC.
Spaľováky dosiahli na diaľnici lepšie hodnoty než na papieri
Štúdia sledovala spotrebu vyše 350 áut so spaľovacími motormi, ktoré pri jazde na diaľnici rýchlosťou 120 km/h dosiahli v priemere lepšiu spotrebu, ako uvádzali výrobcovia v tabuľkách. Reálna spotreba bola v skutočnosti nižšia o 4 %.

Na opačnej strane sa nachádzajú elektromobily. Ako píše team-bhp, 44 testovaných modelov jazdilo na diaľnici rovnakou rýchlosťou (120 km/h), pričom dosiahli spotrebu až o 12,5 % vyššiu v porovnaní s tým, čo udáva americká norma EPA. Tu pritom ešte môžeme konštatovať, že EPA norma je v porovnaní s európskou WLTP o niečo prísnejšia. Ak by sa teda test vykonával s ohľadom na európsku normu, rozdiel by bol zrejme ešte vyšší.
Problém nie je v autách, ale v metodike
Na prvý pohľad sa môže zdať, že na základe tohto porovnania výrobcovia pri elektromobiloch zavádzajú zákazníkov a naopak, spaľováky sú dokonca lepšie než uvádzajú papierové hodnoty.
Problém však nie je v type pohonu, ale skôr v štýle jazdy počas laboratórneho testu, ktorý as absolútne nekryje s tým, ako jazdí väčšina z nás za volantom – ani so spaľovákom určite nejazdíš 120 km/h, takže pri diaľničnej 130-140 km/h už lepšie než papierové hodnoty nedosiahneš. Tak, ako pri metodike WLTP, aj pri metodike EPA pozostáva meranie z kombinácie jazdy v meste, na okreskách a na diaľnici. Výsledná spotreba je priemerom spotrieb všetkých meraných trás.
Ak teda majiteľ elektromobilu, ktorý má papierovú spotrebu 17 kWh/100 km jazdí celý deň v meste, bez problémov sa dokáže dostať hlboko pod túto hodnotu. Elektromobily sú totiž v meste mimoriadne efektívne. Ak by celý deň po meste jazdil majiteľ spaľováku, jeho reálna spotreba by bola pravdepodobne o pekných pár litrov vyššia, než tá papierová.

Pri jazde vo vyšších rýchlostiach sa ale karta otáča a na diaľnici sú elektromobily menej efektívne kvôli stúpajúcemu aerodynamickému odporu. Spaľovák v tomto smere trpí oveľa menej a pokiaľ pri reálnej jazde po diaľnici využívaš optimálne spektrum otáčok, dosiahneš oveľa lepšiu spotrebu, ako je hodnota EPA či WLTP, nakoľko práve tu je najefektívnejší.
Ak sa do reálnych dát zamiešajú ďalšie premenné, napríklad poveternostné podmienky, zimné či letné pneumatiky a podobne, skutočné spotreby, či už elektromobilov alebo spaľovákov, sa môžu oproti papierovým líšiť aj o desiatky percent. I keď sa metodiky WLTP aj EPA snažia čo najviac prispôsobiť reálnym podmienkam, nie vždy sa to dá.
Pri spaľováku aj batériách ich musíš brať s rezervou, a počítať s tým, že elektromobily najmä na diaľnici ťahajú za kratší koniec spektra.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci

Zoroslav Kollár vstúpil do politiky a ide rozbiť „volebný koláč“. Expert odhalil, koho môže obrať o voličov

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Kauza Gašpar naberá na obrátkach: Policajt, ktorý riešil nehodu, náhle končí. Opozícia hovorí o tlaku zhora
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci

Zoroslav Kollár vstúpil do politiky a ide rozbiť „volebný koláč“. Expert odhalil, koho môže obrať o voličov

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

