Netreba ruky na volante. Tretí hráč vytrel zrak Tesle a Mercedesu, v Nemecku spúšťa sci-fi autopilota
Stará múdrosť hovorí, že kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. To je presne prípad automobiliek Mercedes a Tesla, ktoré sa pretekajú v tom, ktorá z nich získa oficiálne povolenie na používanie autopilota určitej úrovne. Na scénu ale prišlo BMW, ktoré obom gigantom vytrelo zrak. Ako píše BMWblog, Bavori získali dôležité povolenie, vďaka ktorému môže ich nové BMW rady 5 jazdiť po nemeckej diaľnici bez zásahu vodiča, a to aj pri rýchlosti 130 km/h.
Vôbec prvou automobilkou, ktorá získala povolenia na využívanie tretej úrovne autonómneho riadenia v premávke, je Mercedes. Po Nemecku úrady povolili tretiu úroveň autopilota aj v Kalifornii a nemecká prémiová automobilka tak porazila Teslu aj na domácej pôde. Tesla totiž zatiaľ nemá žiadne oficiálne povolenia na využívanie FSD bez toho, aby vodič nemusel držať volant a sledovať cestu okolo.
V prípade Mercedesu je ale funkcia zatiaľ dostupná iba vo vlajkových modeloch, teda triede S a EQS. Ako píše Electrek, kalifornské úrady však obmedzili používanie tretej úrovne autopilota, kedy už vodič nemusí mať ruky na volante niekoľkými podmienkami.
Zapnúť sa bude dať napríklad iba vtedy, ak je vonku dostatok denného svetla a maximálna rýchlosť tiež nemôže prekročiť 40 míľ, teda 64 km/h. Podľa automobilky Mercedes je však systém schopný bezpečne viesť vozidlo bez zásahu vodiča až do rýchlosti 130 km/h.
Mercedes a Tesla bokom, prichádza BMW
Ako dodáva portál Drive, BMW radu 5 je vybavené pokročilým hardvérom, ktorý vozidlu sprístupňuje iba druhú úroveň autonómie. Aj napriek tomu ale úrady povolili vozidlu pri splnených podmienkach čiastočne autonómnu jazdu, pričom vodič nemusí mať ruky na volante.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
BMW sa pritom môže so zapnutým „autopilotom“ rútiť po diaľnici rýchlosťou maximálne 130 km/h, pričom Mercedes môže ísť zatiaľ nanajvýš 64 km/h, nakoľko úrady mu povolenie na vyššiu rýchlosť neudelili.
Systém od Mercedesu je však pokročilejší a pri jeho využívaní vodič vôbec nemusí dávať pozor na dianie okolo vozidla. Môže si napríklad čítať, hrať hry na stredovom displeji či dokonca ťukať do mobilu.
V prípade druhej úrovne autonómie od BMW musí vodič neustále striehnuť na dianie okolo vozidla, avšak ruky na volante už mať nemusí. Kamery v interiéri však pozorne sledujú, či sa vodič sústredí na jazdu a v prípade, že to tak nie je, asistovanú jazdu po upozornení preruší.
Aby mohlo BMW spĺňať druhú úroveň autonómie, musí disponovať technológiami, aby sa vodič nemusel dotýkať volantu či páčok ani pri zmene smeru jazdy. V tomto prípade to má BMW vyriešené nasledovne.
Ak sa pred autom nachádza pomaly idúce vozidlo, BMW vyhodnotí, či je bezpečné zmeniť jazdný pruh. Systém vo vozidle vodičovi signalizuje, že zmena pruhu je možná a šoférovi následne stačí iba pohľad do spätného zrkadla na tej strane, do ktorej chce zmeniť jazdný pruh. Ruky počas celého tohto úkonu môžu zostať zložené na kolenách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
7 kúpalísk a vodných plôch, kde sa kúpaniu radšej vyhni. V známej lokalite potvrdili parazitické larvy (ZOZNAM)
Matovič varuje: Po Ficovi bude treba nájsť 1,7 miliardy. Reálne sa obávam, čo zo Slovenska zostane
KVÍZ: 90 % Slovákov nachytá 8. otázka. Otestuj sa a zisti, či by ťa učiteľka matematiky „potľapkala po pleci“
„Neurologický radar“ na chorobu: Tvoj mozog ju dokáže rozpoznať skôr, než ju zaznamenáš zrakom či sluchom
Zvyšuje riziko demencie až o 17 %: 3 najväčšie hrozby pre tvoj mozog, ktoré vdychuješ aj na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP