Netreba ruky na volante. Tretí hráč vytrel zrak Tesle a Mercedesu, v Nemecku spúšťa sci-fi autopilota
Stará múdrosť hovorí, že kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. To je presne prípad automobiliek Mercedes a Tesla, ktoré sa pretekajú v tom, ktorá z nich získa oficiálne povolenie na používanie autopilota určitej úrovne. Na scénu ale prišlo BMW, ktoré obom gigantom vytrelo zrak. Ako píše BMWblog, Bavori získali dôležité povolenie, vďaka ktorému môže ich nové BMW rady 5 jazdiť po nemeckej diaľnici bez zásahu vodiča, a to aj pri rýchlosti 130 km/h.
Vôbec prvou automobilkou, ktorá získala povolenia na využívanie tretej úrovne autonómneho riadenia v premávke, je Mercedes. Po Nemecku úrady povolili tretiu úroveň autopilota aj v Kalifornii a nemecká prémiová automobilka tak porazila Teslu aj na domácej pôde. Tesla totiž zatiaľ nemá žiadne oficiálne povolenia na využívanie FSD bez toho, aby vodič nemusel držať volant a sledovať cestu okolo.

V prípade Mercedesu je ale funkcia zatiaľ dostupná iba vo vlajkových modeloch, teda triede S a EQS. Ako píše Electrek, kalifornské úrady však obmedzili používanie tretej úrovne autopilota, kedy už vodič nemusí mať ruky na volante niekoľkými podmienkami.
Zapnúť sa bude dať napríklad iba vtedy, ak je vonku dostatok denného svetla a maximálna rýchlosť tiež nemôže prekročiť 40 míľ, teda 64 km/h. Podľa automobilky Mercedes je však systém schopný bezpečne viesť vozidlo bez zásahu vodiča až do rýchlosti 130 km/h.
Mercedes a Tesla bokom, prichádza BMW
Ako dodáva portál Drive, BMW radu 5 je vybavené pokročilým hardvérom, ktorý vozidlu sprístupňuje iba druhú úroveň autonómie. Aj napriek tomu ale úrady povolili vozidlu pri splnených podmienkach čiastočne autonómnu jazdu, pričom vodič nemusí mať ruky na volante.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
BMW sa pritom môže so zapnutým „autopilotom“ rútiť po diaľnici rýchlosťou maximálne 130 km/h, pričom Mercedes môže ísť zatiaľ nanajvýš 64 km/h, nakoľko úrady mu povolenie na vyššiu rýchlosť neudelili.
Systém od Mercedesu je však pokročilejší a pri jeho využívaní vodič vôbec nemusí dávať pozor na dianie okolo vozidla. Môže si napríklad čítať, hrať hry na stredovom displeji či dokonca ťukať do mobilu.

V prípade druhej úrovne autonómie od BMW musí vodič neustále striehnuť na dianie okolo vozidla, avšak ruky na volante už mať nemusí. Kamery v interiéri však pozorne sledujú, či sa vodič sústredí na jazdu a v prípade, že to tak nie je, asistovanú jazdu po upozornení preruší.
Aby mohlo BMW spĺňať druhú úroveň autonómie, musí disponovať technológiami, aby sa vodič nemusel dotýkať volantu či páčok ani pri zmene smeru jazdy. V tomto prípade to má BMW vyriešené nasledovne.
Ak sa pred autom nachádza pomaly idúce vozidlo, BMW vyhodnotí, či je bezpečné zmeniť jazdný pruh. Systém vo vozidle vodičovi signalizuje, že zmena pruhu je možná a šoférovi následne stačí iba pohľad do spätného zrkadla na tej strane, do ktorej chce zmeniť jazdný pruh. Ruky počas celého tohto úkonu môžu zostať zložené na kolenách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Paralyzované vlaky na juhu Slovenska. Na koľajniciach našli výbušninu
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Pevnosť v „Achillovej päte“ NATO: Európa plánuje vybudovať obriu základňu na mieste, ktoré chce Rusko odstrihnúť

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Paralyzované vlaky na juhu Slovenska. Na koľajniciach našli výbušninu
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Pevnosť v „Achillovej päte“ NATO: Európa plánuje vybudovať obriu základňu na mieste, ktoré chce Rusko odstrihnúť

