Netreba ruky na volante. Tretí hráč vytrel zrak Tesle a Mercedesu, v Nemecku spúšťa sci-fi autopilota
Stará múdrosť hovorí, že kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. To je presne prípad automobiliek Mercedes a Tesla, ktoré sa pretekajú v tom, ktorá z nich získa oficiálne povolenie na používanie autopilota určitej úrovne. Na scénu ale prišlo BMW, ktoré obom gigantom vytrelo zrak. Ako píše BMWblog, Bavori získali dôležité povolenie, vďaka ktorému môže ich nové BMW rady 5 jazdiť po nemeckej diaľnici bez zásahu vodiča, a to aj pri rýchlosti 130 km/h.
Vôbec prvou automobilkou, ktorá získala povolenia na využívanie tretej úrovne autonómneho riadenia v premávke, je Mercedes. Po Nemecku úrady povolili tretiu úroveň autopilota aj v Kalifornii a nemecká prémiová automobilka tak porazila Teslu aj na domácej pôde. Tesla totiž zatiaľ nemá žiadne oficiálne povolenia na využívanie FSD bez toho, aby vodič nemusel držať volant a sledovať cestu okolo.
V prípade Mercedesu je ale funkcia zatiaľ dostupná iba vo vlajkových modeloch, teda triede S a EQS. Ako píše Electrek, kalifornské úrady však obmedzili používanie tretej úrovne autopilota, kedy už vodič nemusí mať ruky na volante niekoľkými podmienkami.
Zapnúť sa bude dať napríklad iba vtedy, ak je vonku dostatok denného svetla a maximálna rýchlosť tiež nemôže prekročiť 40 míľ, teda 64 km/h. Podľa automobilky Mercedes je však systém schopný bezpečne viesť vozidlo bez zásahu vodiča až do rýchlosti 130 km/h.
Mercedes a Tesla bokom, prichádza BMW
Ako dodáva portál Drive, BMW radu 5 je vybavené pokročilým hardvérom, ktorý vozidlu sprístupňuje iba druhú úroveň autonómie. Aj napriek tomu ale úrady povolili vozidlu pri splnených podmienkach čiastočne autonómnu jazdu, pričom vodič nemusí mať ruky na volante.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
BMW sa pritom môže so zapnutým „autopilotom“ rútiť po diaľnici rýchlosťou maximálne 130 km/h, pričom Mercedes môže ísť zatiaľ nanajvýš 64 km/h, nakoľko úrady mu povolenie na vyššiu rýchlosť neudelili.
Systém od Mercedesu je však pokročilejší a pri jeho využívaní vodič vôbec nemusí dávať pozor na dianie okolo vozidla. Môže si napríklad čítať, hrať hry na stredovom displeji či dokonca ťukať do mobilu.
V prípade druhej úrovne autonómie od BMW musí vodič neustále striehnuť na dianie okolo vozidla, avšak ruky na volante už mať nemusí. Kamery v interiéri však pozorne sledujú, či sa vodič sústredí na jazdu a v prípade, že to tak nie je, asistovanú jazdu po upozornení preruší.
Aby mohlo BMW spĺňať druhú úroveň autonómie, musí disponovať technológiami, aby sa vodič nemusel dotýkať volantu či páčok ani pri zmene smeru jazdy. V tomto prípade to má BMW vyriešené nasledovne.
Ak sa pred autom nachádza pomaly idúce vozidlo, BMW vyhodnotí, či je bezpečné zmeniť jazdný pruh. Systém vo vozidle vodičovi signalizuje, že zmena pruhu je možná a šoférovi následne stačí iba pohľad do spätného zrkadla na tej strane, do ktorej chce zmeniť jazdný pruh. Ruky počas celého tohto úkonu môžu zostať zložené na kolenách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
„Vytvoril som biznis, ktorý mi zarába 15 000 eur mesačne.“ Sebastian sa navždy vzdal práce v korporáte
Rusko zamiešalo karty v globálnom boji o „biele zlato“. Obsadilo jednu z najväčších zásob lítia v Európe
Štát spúšťa „porovnávač“ cien potravín: Vyskúšali sme, ako ukazuje rozdiely medzi obchodmi a regiónmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP