Postrachom každého vodiča sú výtlky, ktoré sa objavujú nielen na slovenských cestách. Môžu spôsobiť preťaté pneumatiky, poškodenie vozidiel, ale aj rôzne nebezpečné situácie. Ich oprava je aj nákladná a tak cestári častokrát používajú len lacnejšie alternatívy vo forme zaplátania dier štrkom. Tím vedcov pracuje na novej, inovatívnej technológií, ktorá by mohla skoncovať s nočnou morou vodičov. O téme informoval portál ZMEScience.

Samoliečiaci asfalt

Výtlky začínajú ako drobné trhliny na povrchu asfaltu, ktoré vznikajú kvôli dopravnému zaťaženiu. Do trhlín prenikne voda a kvôli následným cyklom mrznutia a topenia sa praskliny rozširujú. Tím vedcov zo Swansea Univerzity, King’s College London zistili, ako tieto praskliny zoceliť bez ľudského zásahu.

Vedci pri tvorbe využili silu biológie a moderných technológií ako je strojové učenie umelej inteligencie. Asfalt, ktorý sa dokáže sám opraviť obsahuje mikroskopické rastlinné spóry, ktoré sú naplnené recyklovanými olejmi. Keď sa objavia trhliny, tlak vozidiel aktivuje spóry, ten uvoľní olej, ktorý zmäkčí bitúmen. To zabezpečí, že sa trhlina sama zacelí.

Umelá inteligencia pomohla optimalizovať proces samoliečenia a zlepšiť výkonnosť. V laboratórnych testoch sa trhliny dokázali zoceliť za menej než jednu hodinu.

samoliečiaci asfalt
Swansea University

Ekologický asfalt

„V rámci našej interdisciplinárnej štúdie sme spojili odborníkov z oblasti stavebného inžinierstva, chémie, informatiky a skombinovali ich znalosti s najmodernejšími nástrojmi umelej inteligencie od Google Cloud,“ uviedol doktor Jose Norambuena-Contreras, výskumník na Swansea university.

Okrem samoliečenia má nový asfalt aj ďalšiu výhodu oproti klasickému. Výroba tradičného asfaltu zvyšuje uhlíkovú stopu. Samoliečivý asfalt obsahuje recyklované biomasy, ako je recyklovaný olej, čím sa znižuje spotreba ropných produktov a prispieva k udržateľnejšej výrobe. Zníženie počtu opráv by mohli ušetriť aj značné finančné prostriedky, ktoré sú investované do údržby ciest.

„Sme hrdí na to, že posúvame vývoj samoliečiaceho asfaltu pomocou odpadu z biomasy a umelej inteligencie. Tento prístup nás stavia do popredia inovácií v oblasti udržateľnej infraštruktúry a prispieva k vývoju uhlíkovo neutrálnych ciest s vyššou odolnosťou,“ doplnil Norambuena-Contreras.

Na cesty bez výtlkov a trhlín si ešte budeme musieť nejakú dobu počkať. Revolučný materiál prešiel laboratórnymi testami, avšak správanie materiálu v reálnych podmienkach ešte ostáva predmetom ďalších štúdií. Vedci potrebujú preveriť jeho dlhodobú stabilitu a mechanické vlastnosti, aby bolo isté, že sa samoliečivý asfalt sa nepoškodí skôr než bežné asfaltové vozovky. Vedci veria, že ak sa materiál osvedčí, mohol by byť využívaný už v najbližších rokoch.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP