V texte boli použité materiály TASR.

Nissan vstupuje do záverečného štvrťroka s výsledkami, ktoré naznačujú pretrvávajúce problémy v kľúčových oblastiach jeho podnikania. Októbrové čísla ukazujú pokles produkcie, predaja aj exportu a hoci niektoré trhy dokázali aspoň čiastočne zmierniť negatívny trend, celkový obraz zostáva pre automobilku nepriaznivý. Údaje zverejnili portály RTTNews a MarketScreener.

Výroba automobilky sa v októbri zastavila na čísle 276 323 vozidiel. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to znamená pokles o 3,9 percenta. Najvýraznejší prepad prišiel z domáceho trhu, kde Nissan vyrobil o 19,3 % menej áut. Tento pokles čiastočne kompenzovala výroba v zahraničných závodoch, ktorá medziročne vzrástla o 0,6 percenta, no ide o veľmi mierny nárast vzhľadom na pokles v Japonsku.

Japonský gigant sa trápi

Predaj vozidiel utrpel ešte väčšie straty. Nissan celkovo predal 258 517 automobilov, čo predstavuje pokles o 4,8 %. Podobne ako v prípade výroby sa aj tu ukazuje, že najväčšie problémy má automobilka doma. Predaje v Japonsku klesli o viac než dvadsať percent, čo zvyšuje tlak na tamojšie závody aj distribučnú sieť. Zahraničné trhy síce zaznamenali slabší prepad o 2,2 %, no aj to signalizuje ochladenie dopytu mimo Ázie.

Ivan Espinosa
Nissan/Unsplash (Úprava redakcie)

Najhorší výsledok zaznamenala spoločnosť v oblasti exportu. Nissan vyviezol z Japonska len 29 177 áut, čo je medziročný pokles o 28 %. Výrazný prepad spôsobili najmä trhy v Severnej Amerike a Európe. Do Severnej Ameriky smerovalo o približne 45 % menej vozidiel než pred rokom. Export do Európy klesol ešte výraznejšie, a to o takmer 55 %. Ide o segment, ktorý má pre Nissan dlhodobo veľký význam a takýto pokles predstavuje vážny signál o meniacom sa správaní zákazníkov aj zložitej situácii v distribučných reťazcoch.

Októbrové výsledky naznačujú, že automobilka čelí kombinácii viacerých problémov od spomaľujúceho sa dopytu cez zmenu preferencií zákazníkov až po tlak konkurencie, ktorá sa agresívne presadzuje najmä v segmente elektrifikovaných vozidiel. Mierny nárast výroby v zahraničí zatiaľ nestačí na vyváženie strát na domácom trhu a výrazný prepad exportu ukazuje, že Nissan sa v globálnej súťaži momentálne dostáva pod tlak.

Automobilka bude musieť v najbližších mesiacoch reagovať nielen na kolísajúci dopyt, ale aj na strategické výzvy v súvislosti s transformáciou trhu smerom k hybridným a elektrickým riešeniam. Október tak pre Nissan nie je len slabým mesiacom, ale aj signálom, že adaptačné kroky budú nevyhnutné, ak má značka udržať konkurencieschopnosť v dynamicky sa meniacom automobilovom prostredí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP