V tomto texte boli použité materiály TASR.

Európska komisia (EK) otvorila nové vyšetrovanie voči americkému technologickému gigantu Google. Dôvodom je podozrenie, že spoločnosť vo výsledkoch svojho vyhľadávania nezákonne znevýhodňuje spravodajské portály a vydavateľov, ktorých obsah obsahuje komerčné prvky. Tento krok môže opäť vyvolať napätie medzi Bruselom a Washingtonom, keďže zásahy Európskej únie do praxe amerických technologických gigantov v minulosti opakovane narazili na odpor Spojených štátov.

Podľa Európskej komisie existujú náznaky, že Google cielene „vo výsledkoch vyhľadávaní znižuje pozíciu spravodajských médií a webových stránok a obsahu iných vydavateľov, ak tieto webové stránky obsahujú obsah od komerčných partnerov“. Komisia chce vyšetrovanie uzavrieť do 12 mesiacov, pričom zdôraznila, že jeho začatie ešte nepredstavuje dôkaz porušenia legislatívy EÚ.

Centrom pozornosti je smernica spoločnosti Google známa ako Site Reputation Abuse Policy. Ide o interné pravidlá, ktoré podľa firmy majú zabrániť praktikám umelo zvyšujúcim hodnotenie webov vo výsledkoch vyhľadávania. Komisia však zvažuje, či tieto opatrenia nemajú aj vedľajší účinok, a to oslabenie viditeľnosti spravodajských webov, ktoré spolupracujú s komerčnými partnermi.

„Obávame sa, že smernice spoločnosti Google vedú k tomu, že s vydavateľmi správ sa vo výsledkoch vyhľadávania nezaobchádza spravodlivo, primerane a bez diskriminácie,“ uviedla podpredsedníčka EK Teresa Riberová.

Google zaplatí milióny eur.
Pixabay (Úprava redakcie)

Európska komisia bude skúmať, či Google neporušuje pravidlá stanovené v nariadení o digitálnych trhoch (Digital Markets Act – DMA), ktoré nadobudlo platnosť v roku 2023. Tento zákon zavádza prísne požiadavky pre tzv. „strážcov prístupu“ (gatekeepers), veľké technologické platformy, ktoré ovplyvňujú fungovanie online trhu. Podľa DMA je Google povinný zabezpečiť spravodlivé, primerané a nediskriminačné podmienky prístupu pre všetky webové stránky, vrátane tých spravodajských.

Monitorovanie ukázalo, že aplikácia smernice o „zneužívaní reputácie webových stránok“ by mohla mať vplyv na bežnú možnosť vydavateľov zarábať na svojom obsahu prostredníctvom reklám či partnerských programov. Ak sa tieto podozrenia potvrdia, mohlo by ísť o vážne porušenie pravidiel EÚ zameraných na ochranu hospodárskej súťaže a mediálneho pluralizmu.

Cieľom vyšetrovania je podľa Komisie „zabezpečiť, aby vydavatelia správ neprišli o dôležité príjmy“. Google by totiž svojimi algoritmickými zásahmi mohol ovplyvňovať nielen viditeľnosť článkov vo výsledkoch vyhľadávania, ale aj schopnosť médií spolupracovať s obchodnými partnermi a inovovať svoje digitálne modely. EK preto chce preveriť, či „Google uplatňuje spravodlivé, primerané a nediskriminačné podmienky prístupu pre webové stránky vydavateľov vo vyhľadávaní Google“.

Výsledky vyšetrovania by mohli mať ďalekosiahle dôsledky pre fungovanie online ekosystému v Európe. Ak EK zistí porušenie pravidiel, Google môže čeliť nielen pokutám, ale aj povinnosti upraviť svoje algoritmy a interné smernice.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP