V texte boli použité materiály TASR.

Čínska automobilka BYD, ktorá sa stala najväčším svetovým výrobcom elektrických vozidiel, plánuje výrazne posilniť svoju prítomnosť mimo domáceho trhu. Podľa údajov americkej banky Citi by mala v roku 2026 predať 1,5 až 1,6 milióna áut v zahraničí. Ak sa plán podarí splniť, pôjde o takmer dvojnásobný nárast oproti tohtoročnému cieľu.

Zahraničný predaj prudko rastie

V roku 2025 chce BYD mimo Číny predať približne 900-tisíc vozidiel, čo predstavuje zhruba pätinu z celkového počtu predaných áut. Už teraz je to dvojnásobok oproti roku 2024. Podľa odhadov Citi bude tretina exportu smerovať do Európy, Severnej Ameriky a krajín juhovýchodnej Ázie.

Aj keď automobilka zatiaľ nezverejnila svoj celkový cieľ predaja pre rok 2026, je zrejmé, že chce v zahraničí výrazne posilniť. Kľúčom má byť uvedenie nových modelov v rôznych cenových kategóriách, vrátane lacnejších vozidiel pre rozvojové trhy a prémiových značiek, ktoré konkurujú európskym výrobcom.

Domáci trh spomaľuje

BYD sa napriek globálnemu úspechu stretáva s problémami na domácom trhu. Po rokoch rýchleho rastu čelí najpomalšiemu tempu expanzie za posledných päť rokov a v októbri zaznamenal najväčší štvrťročný pokles zisku od roku 2021. Dôvodom je čoraz tvrdšia konkurencia medzi čínskymi výrobcami, najmä značkami Geely, Leapmotor či Xpeng, ktoré ponúkajú lacné modely s podobnými parametrami.

V reakcii na to BYD znížil svoj celoročný cieľ predaja o 16 % na približne 4,6 milióna vozidiel, aby prispôsobil produkciu reálnej situácii na trhu.

loď BYD
BYD

Európa a Amerika ako nové priority

Európsky trh predstavuje pre BYD zásadnú výzvu, ale aj veľký potenciál. Automobilka už predáva svoje elektromobily v Nemecku, Francúzsku, Španielsku či Švédsku a plánuje otvoriť nové výrobné závody v Maďarsku a Turecku. Zároveň sa usiluje o vstup na severoamerický trh, kde chce využiť rastúci dopyt po dostupných elektrických autách.

Výzvy aj príležitosti

Aj keď expanzia mimo Číny prináša vysoké náklady a regulačné riziká, BYD ju považuje za nevyhnutný krok. Medzinárodná konkurencia, tlak na inovácie v batériových technológiách a rastúce požiadavky na ekologickú výrobu nútia čínskych výrobcov hľadať nové zdroje rastu.

Ak sa BYD podarí naplniť cieľ 1,6 milióna predaných áut v zahraničí, stane sa jedným z najväčších exportérov elektromobilov na svete – a zároveň hlavným konkurentom značiek ako Tesla, Volkswagen či Hyundai na globálnych trhoch.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP