Zrážke vlakov pri Pezinku sa dalo predísť. Odborníci vidia problém v inštalácii kľúčovej technológie
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Nedeľná zrážka dvoch vlakov pri Pezinku znovu otvorila otázku, ako ďaleko je Slovensko od skutočne bezpečnej železničnej dopravy. Hoci sa nehoda obišla bez obetí na životoch, 79 ľudí skončilo v nemocnici. Odborníci sa zhodujú, že tragédii sa dalo predísť. Kým jeden z vlakov bol vybavený európskym zabezpečovacím systémom ETCS, druhý ním nedisponoval. Práve tento rozdiel mohol podľa Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) rozhodnúť o tom, že k nehode vôbec došlo.
ETCS ako záchranca aj slabé miesto zároveň
Systém ETCS (European Train Control System) patrí medzi najmodernejšie bezpečnostné technológie, aké sa na európskych tratiach používajú. Dokáže automaticky zastaviť vlak pri prechode na červený signál či pri prekročení povolenej rýchlosti. Na trati pri Pezinku bol systém funkčný, avšak len na jednej súprave.
„Rýchlik 620 z Košíc, ktorý viedla lokomotíva radu 350, mal systém ETCS plne funkčný. Naopak, regionálny expres 1814, motorová jednotka rady 861, ho nemal. Napriek tomu, že ide o relatívne nové vozidlá, systém ETCS nebol na palube a teda ani nemohol zasiahnuť,“ vysvetlil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Podľa Helexu systém vďaka tomu, že spomalil expresný vlak, zmiernil následky zrážky, inak by mohli byť omnoho vážnejšie. Zároveň dodal, že obaja rušňovodiči boli skúsení pracovníci a neporušili žiadne predpisy ani limity odpočinku.
Kľúčový problém
Asociácia železničných dopravcov Slovenska však pripomína, že bez vybavenia všetkých vlakov mobilnými jednotkami ETCS je systém len polovičnou ochranou. „Po necelom mesiaci tak na našich železniciach došlo opäť k podobnej nehode. Rozdielom je, že tentoraz sa nehoda stala na trati vybavenej ETCS. Ak by však systémom disponovali oba vlaky, s veľkou pravdepodobnosťou by k zrážke nedošlo,“ uviedla AROS.
Asociácia preto vyzvala štátne orgány, aby pripravili harmonogram výhradnej prevádzky vlakov s ETCS, podobne ako to už funguje v Českej republike. Zároveň apeluje na štát, aby sa aktívne zapojil do spolufinancovania montáže mobilných jednotiek. „Len spolupráca traťovej a mobilnej časti systému dokáže účinne zabrániť podobným nehodám v budúcnosti,“ dodala AROS.
Opravy za milión
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik spresnil, že opravy trate potrvajú tri až štyri dni a vyžiadajú si náklady od 600-tisíc do jedného milióna eur. Vlaky v úseku medzi Pezinkom a Bratislavou budú meškať približne polhodinu.
Bednárik zároveň obhajuje investície do systému ETCS, ktorý podľa neho predstavuje „to najmodernejšie, čo sme na tratiach zatiaľ zaviedli“. Hoci sa teda pri Pezinku stal vážny incident, jeho priebeh ukázal aj potenciál systému zachraňovať životy, ale ak je implementovaný komplexne.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

V sekunde zničí úplne všetko. Bývalá najväčšia zbrojovka sveta otestovala hrozivú zbraň

Vedci z Oxfordu prekvapili celý svet. Zaujímavé teleso Galaxie má udržateľné podmienky pre život

Krstný otec umelej inteligencie varuje svet pred katastrofou. Ľudia brutálne doplatia na jednu vec

9 rokov čakania sa končí. Seriál, ktorý zmenil televíziu, je späť a ukazuje strhujúci trailer

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Do dôchodku odišiel v 36-tich rokoch. Dnes má 4 milióny a tvrdí, že mu na to stačili dva jednoduché kroky
PREMIUMMáš málo sledovateľov? Firmám to nevadí, môžeš zarábať tisícky aj bez nálepky influencer (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Hromadná zrážka na D1 ochromila dopravu. Cesta je plne prejazdná, treba však stále počítať so zdržaním

Evolúcia v priamom prenose: Tretina ľudí už má v ruke niečo navyše. Anatomická rarita sa stáva bežnou

Zrážka vlakov pri Pezinku: Riaditeľ ŽSR prezradil pravdepodobnú príčinu nehody, obete na životoch nehlásia (VIDEO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci môžu sledovať platené TV stanice úplne zadarmo. Tu je kompletný prehľad
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Disney pochovalo Predátora. Po desaťročiach prichádza úplne nová „náhrada“ (RECENZIA)
- AKTUÁLNE: Vedci zachytili záhadný signál z kométy 3I/ATLAS, hovoria o historickom objave
-
- Slováci môžu sledovať platené TV stanice úplne zadarmo. Tu je kompletný prehľad
- AKTUÁLNE: Vedci zachytili záhadný signál z kométy 3I/ATLAS, hovoria o historickom objave
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Vedci našli artefakt starý 64 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Politici nám klamú, Slovákov dobehne krutá pravda. Ekonóm vysvetlil zdraženie energií, ktoré spôsobí Green Deal
- Slováci budú nadšení. Platené TV stanice teraz môžu sledovať úplne zadarmo
OFICIÁLNE: Ryanair mení spôsob nastupovania do lietadiel, cestujúci budú potrebovať aplikáciu
Zrážke vlakov pri Pezinku sa dalo predísť. Odborníci vidia problém v inštalácii kľúčovej technológie
Klimatická kríza núti milióny ľudí urobiť nepríjemnú vec. Experti varujú pred začarovaným kruhom
Raketa najväčšieho konkurenta Elona Muska neodštartovala. Dôvod je pragmatický
Toto sú najväčší znečisťovatelia planéty, ale fabriky to nie sú. Nová štúdia odhalila šokujúcu pravdu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Do dôchodku odišiel v 36-tich rokoch. Dnes má 4 milióny a tvrdí, že mu na to stačili dva jednoduché kroky
PREMIUMMáš málo sledovateľov? Firmám to nevadí, môžeš zarábať tisícky aj bez nálepky influencer (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Hromadná zrážka na D1 ochromila dopravu. Cesta je plne prejazdná, treba však stále počítať so zdržaním

Evolúcia v priamom prenose: Tretina ľudí už má v ruke niečo navyše. Anatomická rarita sa stáva bežnou

