Nič lepšie som tento rok nehral. Sony prišlo s jasným kandidátom na hru roka
+ Nádherné vizuálne prevedenie s tromi grafickými režimami
+ Špičkový súbojový systém
+ Silný príbeh o pomste
+ Zábavný prieskum prostredia
+ Hromada vedľajších aktivít
+ Interaktivita vďaka funkciám DualSense ovládača
+ Okamžité načítanie do hry priamo z menu konzoly
+ České titulky
+ Drobné detaily, ktoré dotvárajú celkový pocit z hry
- Niekoľko malých chýb pri prieskume
Ghost of Tsushima sa v roku 2020 stal jedným z najväčších exkluzívnych hitov PlayStationu. Spojil filmovú estetiku, otvorené prostredie a poctivé samurajské súboje do zážitku, ktorý získal ocenenia a srdcia hráčov po celom svete. Úspech bol taký veľký, že po roku prišla Director´s Cut edícia určená iba pre PlayStation 5 a Sucker Punch prirodzene smeroval k ďalšiemu dielu s ambíciou posunúť vizuál, tempo otvoreného sveta a voľnosť prieskumu ešte ďalej.
Ghost of Yōtei sa rýchlo stal jednou z najočakávanejších noviniek tejto jesene. Oficiálne ukážky postupne odhalili novú hrateľnú hrdinku, širší prieskum Eza aj nové nástroje a zbrane, ktoré rozširujú rytmus súbojov a stealthu oproti Tsushime. Prvé reakcie z internetu po ohlásení a následných deep-dive prezentáciách boli prevažne pozitívne.
Chválili kinematografickú atmosféru, posun otvoreného sveta smerom k organickému objavovaniu a technickú stránku, hoci časť komunity rieši podobnosť so základom prvej hry a očakáva jasnejšie evolučné prvky. Nový Ghost je už na horizonte a my už vieme, či sa oplatí zahrať alebo nie.
Príbeh pomsty
Príbeh sa odohráva na začiatku éry Edo, teda viac ako 300 rokov po udalostiach Ghost of Tsushima. Hlavná hrdinka Atsu sa v ňom vydáva na cestu pomsty po tom, ako jej skupina Yotei Six v detstve zavraždila celú rodinu a zapálila jej domov. Zo začiatku som cítil silnú inšpiráciu filmovou sériou Kill Bill, no tento pocit neskôr pominul a hra ukázala, že má vlastnú identitu.
Veliteľom Yotei Six je Lord Saito, ktorý sa zároveň pokúša dobiť ostrov Ezo, dnes známy ako Hokkaido. Atsu na svojej ceste stretáva rôznych spoločníkov, od remeselníkov, ktorí jej pomôžu s vylepšením výbavy, až po klan Matsumae – úhlavného nepriateľa Saita.
Hra ponúkne aj pasáže, kde sa dostaneš do minulosti hlavnej hrdinky. V nich nahliadneš do detstva Atsu a spoznáš aj jej motivácie pretavené do súčasnosti. Hlavným ťahákom príbehu je tak lov šiestich záporákov, ktorí majú svoje základne roztrúsené po celom ostrove.
Svet bohatý na aktivity a prieskum
Autorom sa podarilo zachytiť ostrov v celej jeho kráse. Nad širokými pláňami sa týči hora Yotei, v ďalšej oblasti zas narazíš na pobrežie s hradom postaveným na najvyššej skale. Prostredia sú naozaj rozmanité, ponúkajú širokú farebnú paletu a užiješ si ako jazdu na koni, tak aj lezenie na najvyššie vrchy, kde sa skrývajú odmeny v podobe rôznych pokladov alebo svätýň.
V hre síce chýba levelovanie pomocou skúseností, no práve svätyne ich nahrádzajú a každá, ktorú navštíviš ti pridá jeden bod schopností. Ide tak o prirodzenejšie zlepšovanie postavy, ktoré nevyžaduje grind, ale odmeňuje prieskum prostredí.
V Ghost of Yotei je, na rozdiel od predchodcu, hľadanie zaujímavých miest na mape o niečo zložitejšie. Jednou z možností je prieskum pomocou ďalekohľadu, ktorý automaticky označí na mape miesta ako rôzne tábory, duelovacie stromy, líščie nory či iné aktivity z bohatej ponuky vedľajších úloh.
Ďalšími možnosťami sú nákupy máp od lokálneho kartografa alebo rozhovory s miestnymi obyvateľmi. Okrem vopred stanovených miest sú tu aj náhodné stretnutia, napríklad kempujúci obchodníci, Saitovi vojaci, ktorí obťažujú bežný ľud, či skupinky roninov, ktorí ti pôjdu po krku kvôli neustále sa zvyšujúcej odmene na tvoju hlavu.
Variabilita stretnutí, zaujímavých miest a vedľajších misií je až neuveriteľná a po celý čas som nemal pocit, že by mi ktorákoľvek činnosť liezla na nervy alebo by bola iba do počtu.
Každá aktivita má svoj zmysel a nič nie je samoúčelné. Za záchranu obyvateľov a lov odpadlíkov dostaneš finančnú odmenu, líšky ťa zavedú k ich pokladu, ktorým je zväčša amulet vylepšujúci niektoré schopnosti a záchrana vlkov zo stanovísk nepriateľov ti zas poskytne skill do vlčieho stromu.
Vlci sú tu totiž pomocníkmi Atsu, ktorí sa objavia buď keď ide do tuhého alebo ti pomôžu s likvidáciou nepriateľa pri prvotnom strete. Pri ňom ide o presné načasovanie prvého útoku, ktorý instantne zabije nepriateľa podobne, ako to bolo v predchodcovi.
Špeciálnu pochvalu si autori zaslúžia za interaktivitu a zapojenie všetkých funkcii ovládača DualSense. Napríklad pri kempovaní zakladáš oheň, takže potiahnutím hore na touchpade vykresávaš iskry a následne, buď fúkaním do mikrofónu alebo pomalým stláčaním R2 rozfúkaš oheň.
Podobne je to pri maľovaní obrazov prostredia, ktoré nahradili skladanie haiku z predchodcu. Na touchpade tak kreslíš vzory, ktoré sa ti zobrazujú na plátne, čím ťa hra ešte viac vťahuje do svojho sveta.
Celý svet Ghost of Yotei, spolu so všetkými aktivitami tak tvoria dokonalý celok a ukazuje, že štúdio Sucker Punch je v tomto smere jedným z najvyspelejších herných štúdií, ktoré v súčasnosti pôsobia na hernom trhu.
Nechýba brutalita a tichý prístup
Veľkou časťou hry sú samozrejme súboje, ktoré sa tu ukazujú v rôznych škálach. Stretneš sa s menšími skupinkami nepriateľov vo svete, ale ocitneš sa aj v kolosálnych bitkách pri dobíjaní hradov.
Súbojový systém je vyšperkovaný, zo začiatku používať budeš najmä štandardné útoky, no časom narazíš aj na tuhých nepriateľov, ktorým budeš musieť najskôr preraziť obranu pomocou silových útokov a fínt ako napríklad hodenie piesku do súperovej tváre.
Novinkou sú útoky, ktoré dokážu odzbrojiť nepriateľa. Ten sa potom musí dostať k svojej zbrani, inak je odsúdený na tvoju milosť. Autori pridali aj možnosť túto zbraň štýlovo zdvihnúť a hodiť po nepriateľovi, čím ho zväčša okamžite eliminuješ. Dávaj si však pozor, pretože aj ty môžeš skončiť bez zbrane a určite nechceš byť na nesprávnej strane ostria.
V obrane zas budeš používať blokovanie alebo parírovanie, ktoré pripomína Sekiro. Pri ňom je potrebné presne načasovať blok, čím napĺňaš súperov ukazovateľ vyčerpania aby si mu mohol zasadiť finálny úder.
Súbojový systém pôsobí sviežo, oproti predchodcovi ponúka väčšiu variabilitu pohybov a ich spájanie pôsobí ešte plynulejšie a dynamickejšie ako v minulosti. Zatiaľ čo v Tsushime si sa všetko naučil už v prvých desiatich hodinách, pokračovanie na teba bude vrhať novinky podstatne dlhšie.
Príbehové misie ťa napríklad zavedú k rôznym učiteľom, ktorí ťa vycvičia v používaní nových zbraní ako sú duálne katany, obrovský meč Odachi, či kopiju Yari. Každá zbraň je pritom účinná proti inému typu nepriateľov a nahradzujú postoje, ktoré boli špecialitou Jina v Tsushime.
Samostatnou kapitolou sú súboje s bossmi. Ide o tuhších nepriateľov s vlastným setom pohybov, ktorý musíš sledovať, aby si lepšie predpovedal, kedy zvoliť úskok, blok alebo výpad. Podobne ako v predchodcovi, aj tu je jeden vedľajší špeciálny boss s krvavou náročnosťou, ktorý preverí všetko, čo si sa naučil a potrestá ťa za každú chybu.
Musím povedať, že zo stoviek hier, ktoré som doteraz hral, ide o úplne najlepší a najplynulejší súbojový systém na blízko. Údery dopadajú presne tam kam majú, sekanie končatín je na dennom poriadku a malý detail, keď si Atsu očistí katanu od krvi nepriateľov vždy iným spôsobom ma úplne dostal.
Nie všetko však treba riešiť tasením katany a niekedy je lepšie zostať v utajení. Stealth systém šliape ako hodinky, pri infiltrácii nepriateľských táborov máš hneď niekoľko možností vstupu, či už cez zakrádanie vysokou trávou alebo cez vyvýšené miesta, ktoré ťa dostanú nad hlavy nepriateľov.
Tichý postup má aj svoj vlastný strom schopností, ktorý ti odomkne napríklad reťazové tiché zabitie, rýchlejšiu likvidáciu a ďalšie užitočné skilly, ktoré ti výrazne zjednodušia infiltráciu. Pomôžu aj dva typy lukov, ktorými vybavíš ostreľovačov vo vežiach alebo osamelých nepriateľov, ktorí by ti mohli neskôr zavariť.
Špičkové prevedenie
Vizuálna stránka hry je skvelá. Nájdeš tu tri grafické režimy – kvalita zabezpečí vyššie rozlíšenie za cenu zníženého snímkovania, režim výkonu zas doručuje nekompromisných 60 snímok za sekundu a Ray Tracing vylepší nasvietenie za cenu hrania pri 30 FPS. Všetky režimy som vyskúšal a ako pri väčšine akčných hier, aj tu sa najviac oplatí zvoliť režim výkonu.
Poteší aj zakomponovanie filtrov pomenovaných podľa známych režisérov japonských filmov o samurajoch. Kurosawa mód prerobí obraz na čiernobiely, Miike zas zosilní efekty bahna a krvi, no zároveň priblíži kameru viac k hrdinke, takže budeš ťažšie predpovedať útoky nepriateľov mimo obrazu.
Posledným módom je Watanabe, ktorý pridá do hudby lo-fi zvukové efekty. Všetky módy vieš medzi sebou ľubovoľne kombinovať a prispôsobiť si tak zážitok podľa seba. Poteší aj prítomnosť českých tituliek a atmosféru si môžeš ešte vylepšiť zvolením japonského dabingu, ktorý ťa ešte viac pohltí do tohto sveta.
Novinka ťaží aj z rýchleho načítavania SSD disku. Z menu PlayStation konzoly sa ocitneš priamo v hre za niekoľko sekúnd a to isté platí pri rýchlom cestovaní medzi už preskúmanými bodmi kdekoľvek na mape.
Počas hrania som ani raz nenarazil na závažnú technickú chybu, ktorá by mi pokazila zážitok z hrania a nepocítil som žiadne framedropy, či už bolo na obrazovke veľa postáv alebo dážď, či iné efekty zaťažujúce grafickú kartu.
Verdikt
Ghost of Yotei stavia na silných základoch svojho predchodcu a vylepšuje ich na najvyššiu možnú úroveň. Ponúka nádherné prostredia, dokonalé animácie pohybov aj mimiky postáv, nové hádanky a to všetko s veľkým dôrazom na minimalizmus čo sa týka indícii a používateľského rozhrania.
Vďaka vyšperkovanému súbojovému systému ťa strety s nepriateľmi neprestanú baviť. Bohatá ponuka vedľajších aktivít ťa zas udrží pri hraní aj mimo akčných pasáží. Prieskum prostredí je zábavný, hra ti nič nedá na zlatom podnose, takže pri každej splnenej úlohe pocítiš satisfakciu.
Špeciálne treba vypichnúť aj interaktivitu, ktorú autori zapojili vďaka využití všetkých funkcii DualSense ovládača. Novinka navyše ponúka pokročilé nastavenia vizuálu, kde si nastavíš nielen samotnú grafiku a rozlíšenie, ale môžeš si zvoliť aj z rôznych filtrov, ktoré zabezpečia, že sa budeš cítiť ako v jednom zo slávnych samurajských filmov.
Hra sa nesnaží byť inou, ako jej predchodca, namiesto toho autori stavili na evolúciu vo všetkých smeroch, čo sa im jednoznačne podarilo. Ani po 20 hodinách intenzívneho hrania nemám dosť a chcem stále viac z tohto príbehu o pomste s geniálnym prevedením. Ghost of Yotei vychádza už 2. októbra na PlayStation 5.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Returnal má konečne plnohodnotného nástupcu. Nový trailer odhaľuje, čo môžeme očakávať
Roky čakania stáli za to. Drsnejší než kedykoľvek predtým, Wolverine sa ukazuje v brutálnej akcii
Najočakávanejšia hororovka dostala prvé recenzie. Atmosféra ti vyrazí dych, nájdu sa však aj chyby
Dostali sme úplne prvú ukážku z temnej marvelovky. Obľúbený hrdina masakruje nacistov
Kreslené šialenstvo je späť a hlási veľký krok vpred. Hráčovi ulahodí tým, čo jeho predchodca nedokázal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Parlament schválil tretí konsolidačný balík. Zvýši dane a vezme dni pracovného pokoja
AI berie ľudom prácu: Psychológ odhaľuje, ktoré profesie sú v najväčšom ohrození a ktoré prežijú (ROZHOVOR)
Progresívne Slovensko zvyšuje náskok nad Smerom. Kľúčovým hráčom by bola krajne pravicová strana (PRIESKUM)
Polícia pátra po nebezpečnom mužovi. Hľadaný môže byť ozbrojený
MIMORIADNE: Koaliční poslanci zablokovali rokovanie o dôveryhodnosti riaditeľa SIS
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Vedci ostali poriadne prekvapení. Na susednej planéte našli obrovské podzemné tunely
- Vymklo sa nám to spod kontroly. Veľmoci začínajú vo veľkom zbrojiť na dôležitom mieste planéty
- Žiari ako 500 biliónov Sĺnk. Najjasnejší objekt vo vesmíre má odpoveď na najväčšiu otázku ľudstva
- Varovania, ktoré nesmieš ignorovať: Tieto 4 signály odhalia, že ťa niekto špehuje cez mobil
-
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Vymklo sa nám to spod kontroly. Veľmoci začínajú vo veľkom zbrojiť na dôležitom mieste planéty
- Vedci ostali poriadne prekvapení. Na susednej planéte našli obrovské podzemné tunely
- Žiari ako 500 biliónov Sĺnk. Najjasnejší objekt vo vesmíre má odpoveď na najväčšiu otázku ľudstva
- Velebený akčný film práve dorazil online aj so slovenským dabingom. Jedna vec však nepoteší
-
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Vymklo sa nám to spod kontroly. Veľmoci začínajú vo veľkom zbrojiť na dôležitom mieste planéty
- Z Antarktídy prichádzajú signály, ktoré popierajú fyziku. Vedci sú zmätení, chystajú detektor
- Západ sa tomu smial, teraz stíchli. Čína otestovala dron, ktorý trafí cieľ vzdialený 10 km do pár sekúnd
- Vedci neverili vlastným očiam. Len 600 km nad pyramídami objavili zvláštnu bublinu
Americké a kanadské sily v plnej pohotovosti. Ruské stroje vstúpili do citlivej zóny pri Aljaške
Apple sa bráni, no EÚ mu nedala šancu. DMA zostáva pevne v platnosti
Automobilový kolos má problém. Stellantis odstavuje fabriky naprieč kontinentom
Slnečné búrky sú hrozbou pre civilizáciu. NASA teraz rozbehla nevídaný experiment
Trump začal šíriť nebezpečné klamstvo. Užívanie populárneho lieku nespôsobuje autizmus, tvrdia vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP