V tomto texte boli použité materiály TASR.

Nemecký priemysel prechádza turbulentným obdobím. Jeho najväčšou obeťou sa stáva automobilový sektor, ktorý za posledný rok prišiel o približne 51 500 pracovných miest. Podľa analýzy konzultačnej spoločnosti EY to predstavuje takmer sedem percent všetkých pracovných pozícií v tomto odvetví.

Celkový obraz nemeckého priemyslu tiež nie je povzbudivý. Do konca júna 2025 klesol počet zamestnancov na 5,42 milióna, čo je o 114 000 menej než pred rokom. Od roku 2019 tak priemysel prišiel už o približne 245 000 pracovných miest, teda o 4,3 percenta. Hlavným motorom týchto zmien sú klesajúce tržby, ktoré sa oslabujú už osem štvrťrokov za sebou. Len v druhom kvartáli 2025 dosiahli pokles o ďalších 2,1 percenta, pričom jediným svetlým bodom zostala výroba elektroniky.

Automobilky pritom čelia hneď viacerým tlakom naraz. Okrem slabého dopytu zo strany zákazníkov zápasia aj s rastúcou konkurenciou z Číny a náročným prechodom na elektromobily. Tržby v tomto segmente sa v druhom štvrťroku znížili o 1,6 percenta. EY upozorňuje aj na ďalšie faktory, ktoré situáciu zhoršujú, ako sú vysoké ceny energií, zložitá byrokracia či slabý domáci dopyt. Výrazným problémom sú aj clá zo Spojených štátov a klesajúci export do Číny, ktoré nemeckých výrobcov zasiahli obzvlášť tvrdo.

Na úsporné opatrenia preto pristúpili aj najväčší hráči v odvetví. Mercedes-Benz, Volkswagen, Bosch, Continental či ZF spustili programy na znižovanie nákladov, zatiaľ čo Porsche oznámilo plány na čiastočné zatvorenie svojej dcérskej spoločnosti Cellforce, ktorá sa špecializuje na výrobu batérií. Investície do nových technológií tak zjavne nemusia byť v súčasnom prostredí zárukou stability.

Strata pracovných miest sa však netýka len automobilového priemyslu. V strojárstve ubudlo 17 000 pracovných miest a vo výrobe kovov 120 00. Relatívne stabilne si naopak stoja chemický a farmaceutický sektor, ktoré zatiaľ väčším otrasom odolali. Aj napriek tomu však analytici neočakávajú, že by bol pokles pracovných miest na konci. EY varuje, že vlna prepúšťania môže pokračovať a tvrdo zasiahnuť predovšetkým mladých ľudí vstupujúcich na trh práce.

„Uvidíme rastúcu nezamestnanosť medzi absolventmi vysokých škôl, čo sa v Nemecku už dlho nestalo,“ zdôraznil Jan Brorhilker, partner spoločnosti EY. Podľa neho zamestnáva automobilový a strojársky sektor výrazne menej mladých ľudí než v minulosti, čo môže mať dlhodobý vplyv na konkurencieschopnosť nemeckého priemyslu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP