Mladý nemecký startup Cylib zaznamenal zásadný technologický pokrok, ktorý by mohol výrazne zmeniť spôsob, akým Európa pristupuje k recyklácii batérií a výrobe lítia. V spolupráci s belgickou firmou Syensqo sa Cylibu podarilo vyrobiť vysokokvalitný lítium-hydroxid z vyradených batérií elektromobilov. Ide o formu lítia, ktorú výrobcovia batérií uprednostňujú ako kľúčovú zložku pre nové katódové aktívne materiály.

Tento výsledok prichádza v čase, keď Európa čelí vážnemu nedostatku domácej produkcie lítia. Väčšina dôležitého surového materiálu sa dováža z Číny a Južnej Ameriky, čo znamená nielen vysoké náklady, ale aj značnú geopolitickú závislosť. V tomto kontexte predstavuje recyklácia batérií alternatívu s veľkým potenciálom. Vďaka nej je možné získať späť lítium, ktoré bolo do Európy dovezené pred rokmi, a znovu ho využiť v rámci miestneho dodávateľského reťazca.

Nový míľnik

Cylib, ktorý sa vlani dostal do povedomia vďaka investíciám v hodnote 55 miliónov eur od firiem ako Porsche Ventures či Bosch Ventures, už v roku 2023 otvoril pilotnú prevádzku a momentálne buduje prvý priemyselný závod v Chemparku Dormagen v Severnom Porýní-Vestfálsku. Ten by mal začať fungovať v roku 2026 a jeho cieľom bude spracovanie surovín z lítium-iónových batérií, najmä pomocou vodného procesu na získavanie lítia a grafitu, pričom využije aj odpad z výroby batérií a tzv. čiernu hmotu.

Najnovší míľnik na ceste ku komerčnej výrobe dosiahol Cylib v rámci projektu, keď stovky litrov lítiom obohatených roztokov boli spracované pomocou extrakčného činidla CYANEX 936P, ktoré bolo špeciálne vyvinuté na tento účel. Následným procesom extrakcie, čistenia, konverzie a kryštalizácie vznikol lítium-hydroxid, ktorý spĺňa – a v niektorých ohľadoch dokonca prekračuje – prísne čistotné normy požadované poprednými výrobcami katódových materiálov.

Cylib spracovanie lítia
Cylib

„Spojením našich inovatívnych hydrometalurgických poznatkov s pokročilou extrakčnou technológiou od Syensqo nastavujeme nové štandardy v efektivite a čistote získavania lítia,“ vyzdvihol Matthias Breidenbach, viceprezident pre obchod v spoločnosti Cylib, spoluprácu s externými partnermi.

Predbehli regulácie

Recyklácia batérií teda predstavuje nielen ekologicky udržateľný spôsob získavania vzácnych surovín, ale zároveň aj strategický krok smerom k posilneniu európskej nezávislosti od externých dodávateľov. Nové nariadenia EÚ o batériách, ktoré vstúpili do platnosti v roku 2023, navyše ukladajú recyklačným firmám povinnosť získať späť aspoň 50 % obsahu lítia z batériového odpadu do konca roka 2027, pričom tento podiel sa má zvýšiť na minimálne 80 % do roku 2031.

V budúcnosti bude dokonca stanovené aj minimálne množstvo recyklovaného lítia, ktoré musí byť použité v nových batériách pre elektromobily.

Cylib tak svojím prelomovým postupom nielen predbehol regulácie, ale ukazuje cestu k tomu, ako môže Európa spojiť technologické inovácie s udržateľnosťou a ekonomickou bezpečnosťou. Výsledky ich práce naznačujú, že recyklované lítium už čoskoro nebude len doplnkom, ale plnohodnotnou súčasťou výrobného reťazca pre batérie budúcnosti.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP